RT - Journal Article T1 - The roles of shame and guilt in criminal behavior: The case study of shiraz youth JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2023 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 22 IS - 121 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1841-fa.html SP - 141 EP - 152 K1 - Shame K1 - guilt K1 - youth crimes K1 - criminology K1 - criminal psychology AB - زمینه: تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که ارتکاب جرم یکی از موضوعات مهم در پژوهش‌های جرم‌شناسی بوده و در این زمینه نقش برجسته احساسات فردی در ارتکاب جرم مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین احساسات فردی، احساس شرم و گناه است که در پژوهش‌های انجام شده کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ازآنجاکه جوانان بخش مهمی از هر جامعه را تشکیل می‌دهند، بررسی اثر احساس شرم و گناه بر ارتکاب جرم در این قشر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش احساس شرم و گناه در گرایش به ارتکاب جرایم در بین جوانان بوده است. روش: تحقیق حاضر از نوع پژوهش‌های پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام جوانان شیراز است که 300 نفر از جوانان 18 تا 35 سال شیراز به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و به‌صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، داده‌ها جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون، خی دو و رگرسیون پس‌رونده استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین احساس شرم و ارتکاب جرم منفی و معنادار است (0/01 >p). درنتیجه افزایش احساس شرم منجر به کاهش میزان ارتکاب جرم می شود. همچنین محاسبات نشان دهنده آن است که ضریب همبستگی بین احساس گناه و ارتکاب جرم نیز منفی و معنادار است (0/01 >p) و می توان بیان کرد که با افزایش احساس گناه، ارتکاب جرم کاهش می­یابد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان دهنده آن است که احساس شرم در ارتکاب جرم نسبت به احساس گناه نقش برجسته­تری داشته است. نتیجه‌گیری: احساس شرم و گناه به‌عنوان عوامل بازدارنده درونی نقش مهمی در ارتکاب جرایم جوانان دارد؛ بنابراین تقویت این احساسات در جوانان از طرق مختلف می‌تواند در کاهش ارتکاب جرایم جوانان مؤثر باشد. لازم به ذکر است که بایستی تقویت احساس شرم نسبت به احساس گناه در اولویت قرار گیرد. LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-1841-fa.html M3 10.52547/JPS.22.121.141 ER -