RT - Journal Article T1 - The relationship between emotion regulation and resilience strategies with marital adjustment in female teachers JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2020 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 19 IS - 87 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-651-fa.html SP - 291 EP - 298 K1 - Emotion regulation K1 - resilience K1 - marital adjustment K1 - teachers. AB - زمینه: معلمان به دلیل تجربه تعارض کار - خانواده نیاز به سطح بالاتری از تاب‌آوری در برابر مسائل به ویژه سازگاری زناشویی دارند. اما مسئله اصلی اینست، آیا بین راهبردهای تنظیم هیجان و تاب­ آوری با سازگاری زناشویی معلمان زن رابطه وجود دارد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و تاب‌آوری با سازگاری زناشویی معلمان زن بود. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن در سال تحصیلی 97-1396 در سطح شهر قزوین بود که 100 معلم به روش نمونه ­گیری در دسترس به ­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارتند از، پرسشنامه های تاب­ آوری کانر - دیویدسون (2003)، راهبردهای تنظیم هیجان گروس (2003) و سازگاری زناشویی (1976). تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون‌های پارامتریک و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته‌ها: راهبرد تنظیم هیجان «ارزیابی مجدد» و تاب ­آوری رابطه مثبت و معنی ­داری با سازگاری زناشویی داشت (0/05p<). راهبرد تنظیم هیجان «سرکوبی» رابطه منفی با سازگاری زناشویی داشت (0/05p<). در کل راهبردهای تنظیم هیجان و تاب ­آوری سازگاری زناشویی را در بین معلمان پیش ­بینی کردند (0/05p<). نتیجه‌گیری: می ­توان سازگاری زناشویی معلمان زن را به وسیله راهبردهای تنظیم هیجان و تاب‌آوری پیش­ بینی کرد. LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-651-fa.html M3 10.29252/psychosci.19.87.291 ER -