TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 19 IS - 86 PY - 2020 Y1 - 2020/4/01 TI - The effectiveness of emotion focused education on sexual intimacy and interpersonal forgiveness of conflicting couples TT - بررسی اثربخشی آموزش با رویکرد هیجان مدار بر صمیمیت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین متعارض زناشویی N2 - زمینه: اثربخشی آموزش با رویکرد هیجان­ مدار بر متغیرهای متعدد روانشناختی نشان داده شده است، اما بررسی تأثیر آن بر صمیمت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین دارای تعارض زناشویی مغفول مانده است؛ بنابراین آیا آموزش با رویکرد هیجان­ مدار بر صمیمت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین تأثیر دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش با رویکرد هیجان مدار بر صمیمیت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین دارای تعارض زناشویی انجام شد. روش: در این پژوهش از روش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. از جامعه آماری زوجین مراجعه ­کننده به کلینیک ­های روانشناختی منطقه 1 تهران، 30 زوج انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه 15 زوجی جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بخشودگی بین فردی پولارد و همکاران (1998)، صمیمت جنسی بطلانی و همکاران (1389) بود. یافته ­های پژوهش در نهایت با استفاده از آزمون کواریانس تک ­متغیره تحلیل شدند. آموزش با رویکرد هیجان ­مدار جانسون (2012) به مدت 8 جلسه برای زوجین گروه آزمایشی اجرا شد. یافته­ ها: نتایج کواریانس نشان داد که آموزش با رویکرد هیجان­مدار بر افزایش صمیمیت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین دارای تعارض زناشویی تأثیر مثبت دارد (0/001p≤). نتیجه ­گیری: بر این اساس می‌توان گفت که آموزش با رویکرد هیجان ­مدار اثربخش واقع شده و می ­تواند راه ­گشای مشاورین و روان ­درمانگران در بهبود صمیمت جنسی و بخشودگی بین­ فردی زوجین باشد. SP - 229 EP - 236 AU - rahimi, poupak AU - Mousavi, Arezou Sadat AD - MA in clinical psychology, Ghazvin branch, Islamic Azad University, Ghazvin, Iran KW - Emotional approach KW - sexual intimacy KW - interpersonal forgiveness KW - conflicting couples UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-373-fa.html ER -