TY - JOUR T1 - The relationships between perfectionism, mindfulness and academic burnout with mediating role of unconditional self-acceptance and coping style in in high school boy students in Tehran TT - رابطه‌ی نهایی خواهی‌گرایی و ذهن‌آگاهی با فرسودگی تحصیلی از طریق میانجی‌گری خویشتن‌پذیری غیرمشروط و سبک‌های کنارآمدن در دانش‌آموزان پسر JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 19 IS - 86 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-406-fa.html Y1 - 2020 SP - 245 EP - 264 KW - Adaptive perfectionism KW - maladaptive perfectionism KW - mindfulness KW - unconditional self-acceptance KW - coping style and academic burnout N2 - زمینه: در مطالعات پیشین مشخص شده است که متغیر فرسودگی تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای گوناگون مانند نهایی گرایی‏خواهی و ذهن آگاهی است، اما فرآیند این تأثیرگذاری به ویژه از طریق متغیر میانجی نشان داده نشده است. هدف: آزمون مدل رابطه‏ی نهایی خواهی‏گرایی با فرسودگی تحصیلی با میانجی‏گری خویشتن‏پذیری غیرمشروط و سبک‏های کنارآمدن بود. روش: روش پژوهش، غیرآزمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه‏ی آماری را تمام دانش‏آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران. در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل داده بود. نمونه‏ای به تعداد 510 نفر با روش نمونه‏گیری تصادفی مرحله‏ای انتخاب شد. داده ­ها از طریق مقیاس فرسودگی تحصیلی ماسلش (2002)، مقیاس نهایی­ خواهی‏گرایی چند بعدی فراست و همکاران (1990)، ‏ مقیاس خویشتن‏پذیری غیرمشروط چمبرلین و هاگا (2001)، مقیاس ذهن آگاهی کنتاکی بئر و همکاران (2004) و مقیاس کنارآمدن با موقعیت‏های تنش‏‏آور اندلر و پارکر (1990) به دست آمد. یافته­ ها: داده‏ها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. شاخص ­های برازش مدل، برازش مدل را با داده ­ها نشان می­ دهد (2/969 = x ،0/61= P، 57/ 0=RMSEA ، 0/933 = GFI ، 0/901 =AGFI ، 975/ 0=CFI ، 0/936 =NFI ).). نتایج پژوهش نشان داد مسیر مستقیم نهایی ­خواهی‏گرایی سازگارانه به فرسودگی تحصیلی، سبک‏های کنارآمدن مسئله ‏محور (0/05p<) از لحاظ آماری معنی‏دار بودند. همچنین، رابطه نهایی خواهی‏گرایی سازش نایافتهانه با ‏سبک‏های کنارآمدن مسئله ‏محور و هیجان‏ محور، خویشتن‏ پذیری غیرمشروط (0/05p<) معنی‏دار بودند. رابطه نهایی خواهی‏ گرایی سازش نایافتهانه با ‏فرسودگی تحصیلی (0/05<p) غیر معنی‏دار بود. رابطه ذهن‏آگاهی با خویشتن‏ پذیری غیرمشروط (0/05p<) معنی‏ دار بود. به علاوه، رابطه ذهن‏آگاهی با فرسودگی تحصیلی، سبک‏های کنارآمدن مسئله‏ محور و هیجان‏ محور (0/05<p) غیر معنی‌دار بود. از سوی دیگر، نتایج نشان داد رابطه غیرمستقیم نهایی خواهی‏ گرایی سازگارانه، سازش نایافتهانه و ذهن‏آگاهی به فرسودگی تحصیلی از طریق خویشتن ‏پذیری غیرمشروط، سبک‏های کنارآمدن مسئله‏ محور و هیجان‏ محور معنی‏دار بود. نتیجه گیری: نهایی‏خواهی گرایی و ذهن ‏آگاهی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق ماینجی‏ های سبک‏های کنار آمدن و خویشتن ‏پذیری غیر مشروط با فرسودگی تصحیلی مرتبط است. M3 ER -