AU - Kermani, Nahid AU - Tavakkoli, Masoumeh AU - Fardi, Masoumeh AU - Fereydounnezhad, Mozhgan AU - banihashem, Kazem TI - Role of creativity in organizational learning and social anxiety in teachers PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 19 VI - 92 IP - 92 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-412-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-412-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 92 AB  - زمینه: پژوهش­ها به بررسی نقش خلاقیت و یادگیری سازمانی و عوامل موثر بر اضطراب اجتماعی پرداخته­اند. اما پیرامون نقش خلاقیت در یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی معلمان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: این پژوهش با هدف مطالعه نقش خلاقیت در یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی با رویکرد مدل ساختاری می‌باشد که از روش همبستگی به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان و معلمان سازمان آموزش و پرورش شهرستان مشکین­شهر بود که به تعداد 274 نفر به عنوان شرکت­کنندگان تحقیق انتخاب شدند که برای نمونه­گیری از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمع­آوری داده‌ها شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه یادگیری سازمانی توی فام و اسوایرسزک (2006) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که خلاقیت بر یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی تأثیر دارد (0/005 ≥p)؛ بدین معنی که خلاقیت 77 درصد از بار عاملی مربوط به یادگیری سازمانی و 73 درصد از بار عاملی مربوط به اضطراب اجتماعی را گزارش می­کند. نتیجه­ گیری: خلاقیت عنصری مهم در تبیین اضطراب اجتماعی و یادگیری سازمانی معلمان تلقی می‌شود و می‌توان از خلاقیت به عنوان عامل پیش­بینی کننده یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی معلمان نام برد. CP - IRAN IN - Allameh Tabataba’i University LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 1041 PT - Research YR - 2020