RT - Journal Article T1 - Role of creativity in organizational learning and social anxiety in teachers JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2020 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 19 IS - 92 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-412-fa.html SP - 1041 EP - 1048 K1 - Creativity K1 - organizational learning K1 - social anxiety K1 - teachers AB - زمینه: پژوهش­ها به بررسی نقش خلاقیت و یادگیری سازمانی و عوامل موثر بر اضطراب اجتماعی پرداخته­اند. اما پیرامون نقش خلاقیت در یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی معلمان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: این پژوهش با هدف مطالعه نقش خلاقیت در یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی با رویکرد مدل ساختاری می‌باشد که از روش همبستگی به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان و معلمان سازمان آموزش و پرورش شهرستان مشکین­شهر بود که به تعداد 274 نفر به عنوان شرکت­کنندگان تحقیق انتخاب شدند که برای نمونه­گیری از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمع­آوری داده‌ها شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه یادگیری سازمانی توی فام و اسوایرسزک (2006) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که خلاقیت بر یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی تأثیر دارد (0/005 ≥p)؛ بدین معنی که خلاقیت 77 درصد از بار عاملی مربوط به یادگیری سازمانی و 73 درصد از بار عاملی مربوط به اضطراب اجتماعی را گزارش می­کند. نتیجه­ گیری: خلاقیت عنصری مهم در تبیین اضطراب اجتماعی و یادگیری سازمانی معلمان تلقی می‌شود و می‌توان از خلاقیت به عنوان عامل پیش­بینی کننده یادگیری سازمانی و اضطراب اجتماعی معلمان نام برد. LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-412-fa.html M3 ER -