%0 Journal Article %A Banaee zadeh, Saeed %A Atash afrouz, Askar %A Maktabi, Gholamhossein %T The effectiveness of white noise on learning new words, visual working memory and selective attention in elementary students %J Journal of Psychological Science %V 19 %N 85 %U http://psychologicalscience.ir/article-1-566-fa.html %R %D 2020 %K white noise, learning new words, visual working memory, selective attention, %X زمینه: یادگیری واژه ­های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی به شمار می ­آیند. اما مسئله اصلی اینست: آیا صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی دانش ­آموزان تأثیر دارد؟ هدف: بررسی تأثیر صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید، حافظۀ فعال دیداری و توجه انتخابی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان باوی استان خوزستان در سال تحصیلی 98-1397 بود که 100 نفر از دانش­ آموزان پایه­های پنجم و ششم ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش و گواه (هر گروه 50 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: از آزمون محقق ساخته واژه ­های جدید، آزمون حافظۀ فعال دیداری ژان لویی سلیه (2012) و آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاش­مندی d2 (باقری، 1391). داده­ ها با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته­ ها: صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید در دانش‌آموزان ابتدایی تأثیر معناداری داشت (0/000P<). بر حافظۀ فعال دیداری تأثیر معناداری نداشت (0/160P>) و بر توجه انتخابی نیز تأثیر معناداری نداشت (0/470P>). نتیجه ­گیری: می ­توان برای افزایش یادگیری واژه­های جدید دانش­ آموزان مقطع ابتدایی از صدای سفید استفاده کرد. %> http://psychologicalscience.ir/article-1-566-fa.pdf %P 25-32 %& 25 %! %9 Research %L A-10-272-1 %+ Assistant Professor, Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran (Corresponding Author) %G eng %@ 1735-7462 %[ 2020