TY - JOUR T1 - Investigating the Relationship between Parental Media Literacy and Students' Academic Achievement Motivation TT - بررسی رابطه میزان سواد رسانه ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 18 IS - 80 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-463-fa.html Y1 - 2019 SP - 933 EP - 940 KW - Media literacy KW - academic achievement motivation KW - student N2 - زمینه: عوامل متعددی با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان مرتبط است و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است، اما آیا سواد رسانه ­ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان ارتباط دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سواد رسانه ­ای والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی بود. از جامعه آماری دانش­ آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 50707 نفر، تعداد 500 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه­ گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی (هرمنس،1987) و پرسشنامه سواد رسانه ­ای (کانسیداین، 1995) بودندکه بعد از جمع­ آوری داده ­ها، تحلیل داده­ ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام انجام شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل­ ها نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین سواد رسانه­ ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی وجود دارد (0/005≥P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه ­های رعایت اصل صداقت در فضای مجازی و رسانه، اجتناب از توهین و هتک حرمت در فضای مجازی و رسانه، تنفراز خشونت در فضای مجازی و رسانه، حمایت از حیوانات و محیط زیست در فضای مجازی و رسانه قادر به پیش­ بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی می ­باشد (0/005≥P). نتیجه­ گیری: سواد رسانه ­ای والدین و مؤلفه­ های آن­ نقش مهمی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان دارد و می­ تواند منجر به بهبود انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان شود. M3 ER -