TY - JOUR T1 - The mediating role of pointer memory and mathematical self-concept in the relationship between mathematical anxiety and mathematical performance in students TT - نقش میانجی گر حافظۀ کُنشگر و خودپنداره ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 18 IS - 83 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-464-fa.html Y1 - 2019 SP - 2203 EP - 2211 KW - Anxiety KW - memory KW - self-concept KW - math N2 - زمینه: اضطرب ریاضی از عواملی است که عملکرد ریاضی دانش­آموزان را مختل می ­کند، اما مسئله اینست، آیا حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی، با اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش ­آموزان رابطه دارند؟ هدف: بررسی نقش میانجی­ گر حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش­ آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دوره متوســـــطه رشته تجربی شهرستان میبد در سال تحصیلی 98-1397 بود، 260 نفر به روش تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار عبارتند ازمقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پارکر (2004)، پرسشنامه حافظۀ کُنشگر والات ازووی، پارادات دیل و ازووی (2012)، پرسشنامه خودپنداشت ریاضی مارش (1990) و نمره درس ریاضی در پایان‌ترم. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی دانش ­آموزان را به‌صورت منفی پیش ­بینی می ­کند (0/05P<). اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی با نقش میانجی‌گر حافظۀ کنشگر و خودپنداشت ریاضی اثر مستقیم و معنادار داشت (0/05P<). نتیجه ­گیری: حافظۀ کنشگر و خودپنداشت می‌توانند اضطراب ریاضی و عملکرد دانش­آموزان را تحت تأثیر قرار دهند. M3 ER -