TY - JOUR T1 - The structural model of the role of cognitive emotion regulation strategies, mindfulness and perfectionism in predicting emotional problems in students TT - بررسی مدل ساختاری نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن آگاهی و کمال‌گرایی در پیش بینی مشکلات هیجانی در دانش آموزان JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 19 IS - 87 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-667-fa.html Y1 - 2020 SP - 321 EP - 328 KW - Cognitive emotion regulation strategies KW - mindfulness KW - perfectionism KW - emotional problems KW - students N2 - زمینه: پژوهش­ های زیادی درباره ارتباط راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی انجام شده است، اما نقش این راهبردها در پیش ­بینی مشکلات هیجانی مورد غفلت واقع شده است. هدف: بررسی مدل ساختاری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی در پیش­بینی مشکلات هیجانی در دانش ­آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. 140 نفر (120 نفر دختر و 120 نفر پسر) به شیوه ­ی خوشه­ ای چند مرحله ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: مقیاس پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه مشکلات هیجانی (مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس) لاوبوند و لاوبوند (1995)، پرسشنامه ذهن ­آگاهی رایان و براون (2003) و پرسشنامه کمال­ گرایی چندبعدی تهران (بشارت، 1386). تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته ها: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی با مشکلات هیجانی رابطه مثبت دارند (0/05P<). نتیجه گیری: مشکلات هیجانی را می­ توان با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن­ آگاهی و کمال­ گرایی پیش­ بینی کرد. M3 10.29252/psychosci.19.87.321 ER -