TY - JOUR T1 - Study professional needs of Graduated New teachers of Farhangian University in Farsi language education in elementary school TT - بررسی نیازهای حرفه ای نو معلمان دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان در زمینه ی آموزش زبان فارسی در دوره ی ابتدایی JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 17 IS - 72 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-28-fa.html Y1 - 2019 SP - 945 EP - 950 KW - vocabulary KW - linguistic knowledge KW - professional needs KW - farhangian University N2 - زمینه: دانشگاه فرهنگیان بستر اصلی تأمین نیروی انسانی کارآمد جهت رفع نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نیازهای حرفه­ای نومعلمان دانش ­آموخته دانشگاه فرهنگیان در زمینۀ آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی بود. روش: این تحقیق به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه فارغ التحصیلان رشته علوم ­تربیتی پردیس­ های شهید باهنر و خواجه نصیر کرمان بودند که 384 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمع ­آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که ضریب پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0/91 بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ­ای و تحلیل واریانس) استفاده گردید. یافته ­ها: نتایج تحقیق حاکی از این بود که توانایی دانشجو معلمان در چهار بعد واژه آموزی، دانش زبانی، رسم­ الخط و برگرداندن شعر به نثر از حد متوسط کمتر بود و بین دانشجو معلمان پسر و دختر در توانایی واژه­آموزی و دانش­ زبانی تفاوت معنادار در سطح (0/01>P)، و در دانش رسم ­الخط تفاوت معنادار در سطح (0/05>P) وجود دارد. همچنین در توانایی برگردان شعر به نثر بین دانشجو معلمان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نگردید. نتیجه­ گیری: لذا می ­توان نتیجه­ گیری کرد، برای تربیت مؤثر معلمان ابتدا باید ماهیت شغلی آنها و سپس نیازمندی­ های متناسب با این ماهیت را درک کرد تا بتوان برنامه‌های آموزشی لازم را در این زمینه طراحی و اجرا کرد. M3 ER -