RT - Journal Article T1 - Effect of creativity training on problem solving skills and comparison with play method in preschool children JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2020 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 19 IS - 85 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-555-fa.html SP - 57 EP - 69 K1 - Creativity Education K1 - Play K1 - Problem Solving K1 - Preschool Children AB - زمینه: امروزه پرورش خلاقیت و بازی یکی از محورهای اساسی نظام­های آموزشی جهت تصمیم­ گیری مناسب و حل مسأله است. اما مسئله اصلی اینست، آیا بین اثربخشی آموزش خلاقیت و روش بازی بر مهارت حل مسأله کودکان پیش دبستانی تفاوت وجود دارد؟ هدف: بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر مهارت حل مسأله و مقایسه با روش بازی در کودکان پیش دبستانی استان فارس بود. روش: پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری همه کودکان مراکز پیش ­دبستانی شهرستان کامفیروز در سال تحصیلی 97- 96 بودند. 60 نفر به صورت تصادفی به شیوه نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار عبارتند از: آزمون مهارت حل مسأله آزمون برج لندن شالیس (1982)، برنامه آموزش خلاقیت (گنجی، نیوشا و هدایتی، 1391). تجزیه و تحلیل داده­ ها با آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ­ها: آموزش خلاقیت و بازی بر مهارت حل مسأله تأثیر داشت (0/001P<). بین تأثیر دو روش آموزشی بر مهارت حل مسأله تفاوتی وجود نداشت (0/001P<). نتیجه ­گیری: می ­توان برای بهبود مهارت حل مسأله در کودکان پیش­ دبستانی از آموزش خلاقیت و بازی بهره برد LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-555-fa.html M3 ER -