AU - rasouli, samirasadat AU - Golparvar, Mohsen AU - ramezani, mohammadarash AU - Hasani, Jafar TI - Comparison of the effectiveness of iranian sexual satisfaction training package and masters & johnson's approach on marital quality of married people PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 19 VI - 85 IP - 85 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-546-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-546-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 85 AB  - زمینه: کیفیت زناشویی را می‌توان مهمترین شاخص موفقیت رابطه زناشویی تلقی کرد که عوامل مختلفی مانند رضایت زناشویی بر آن اثر می­ گذارد، اما مسئله اصلی این است که کدام بسته آموزشی بر کیفیت زناشویی زوج ­ها تأثیر بیشتری دارد؟ هدف: مقایسه اثر بخشی بسته آموزشی رضایت­ زناشویی بومی ایرانی و روی آورد مسترز و جانسون بر کیفیت زناشویی زوج ­ها بود. روش: پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی و طرح پژوهش، سه­ گروهی در سه مرحله پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل 60 فرد متأهل مراجعه ­کننده به دو مرکز روانشناسی و مشاوره شهر تهران در حوزه روابط جنسی در زمستان 1397 بود، 45 نفر به صورت تصادفی گزینش و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزار عبارتند از: برگه جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت زناشویی باسبی، کران، لارسن و کریستینسن (1995)، برنامه آموزشی مسترز و جانسون (مسترز و جانسون، 1976؛ به نقل از مسترز، جانسون و کلودی، 2006) و بسته آموزش رضایت زناشویی بومی ایرانی (رسولی، گل پرور، رمضانی، حسنی، 2020). داده­ها از طریق تحلیل واریانس اندازه­های تکرار شده و آزمون تعقیبی برونفرونی تحلیل گردید. یافته‌ها: بسته آموزشی رضایت­ زناشویی بومی ایرانی و روی آورد مسترز و جانسون بر کیفیت زناشویی زوج‌ها تأثیر معناداری داشتند (0/01P<). بین دو درمان از لحاظ تأثیر بر کیفیت زناشویی تفاوت معنادار وجود نداشت (0/05>p). نتیجه ­گیری: برای افزایش کیفیت زناشویی زوجین می ­توان از بسته آموزشی رضایت­ زناشویی بوم ایرانی استفاده کرد CP - IRAN IN - LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 101 PT - Research YR - 2020