TY - JOUR T1 - The scientific pattern of how cognitive emotion regulation and socioeconomic status will affect educational motivation TT - الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودناتوان سازی JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 19 IS - 92 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-567-fa.html Y1 - 2020 SP - 999 EP - 1010 KW - Cognitive emotion regulation KW - socioeconomic status KW - academic motivation KW - self-mutilation KW - students N2 - زمینه: پژوهشگران به بررسی روابط بین تأثیر خودتنظیمی هیجانی با انگیزش تحصیلی پرداخته­اند، اما الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودناتوان­ سازی مورد غفلت واقع شده است. هدف: الگوی مدل روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزش تحصیلی با نقش واسطه‌ای خودناتون­سازی در بین دانش­ آموزان بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی و مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 2 شهر تهران بود. که 270 نفر با روش نمونه­گیری خوشه‌ای تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار پزوهش عبارتند از: پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و کرایچ (2006)، مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) وارلند و همکاران (1992؛ به نقل از یوسفی و همکاران، 1388)، پرسشنامه خودناتوان­ سازی تحصیلی (ASHS) شوینگر و استینسمر پلستر (2011) و پرسشنامه پایگاه اقتصادی اجتماعی تیمز (1995 تا 2007). داده ­ها با استفاده از شاخص ­های چولگی و کشیدگی بررسی شده و همبستگی بین متغیرهای مدل با ماتریس همبستگی تحلیل شد. یافته­ ها: تنظیم شناختی هیجان سازگار بر روی خودناتوان­سازی اثر منفی و بر روی پایگاه اقتصادی - اجتماعی اثر مثبت دارد، تنظیم شناختی ناسازگار نیز بر روی خودناتوان­ سازی اثر مثبت و بر روی پایگاه اقتصادی - اجتماعی اثر معنی­ داری ندارد، همچنین خودناتوان سازی بر روی انگیزش درونی اثر منفی و بر روی انگیزش بیرونی و بی­انگیزشی اثر مثبتی دارد، پایگاه اقتصادی - اجتماعی نیز اثرمنفی بر روی خودناتوان سازی دارد (0/05 P<)، نتیجه­ گیری: خودناتوان­ سازی در روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی - اقتصادی و انگیزش تحصیلی نقش واسطه را دارد، در حالت کلی یافته ­ها نشان دادند که مدل ارائه شده در مطالعه حاضر با نتایج آزمون مدل برازش مناسبی دارد و می‌تواند در تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -