TY - JOUR T1 - Components and indicators of improving the quality of the red crescent society's public education and rescue TT - مؤلفه‌ها و شاخص های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال احمر JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 19 IS - 91 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-605-fa.html Y1 - 2020 SP - 883 EP - 891 KW - Public education KW - quality of education KW - rescue KW - red crescent population N2 - زمینه: پژوهش­های پیشین به بررسی کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات در جمعیت هلال ­احمر پرداخته­اند. اما مؤلفه ­ها و شاخص ­های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال­ احمر مغفول مانده است. هدف: مؤلفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال ­احمر است. روش: از نوع رویکرد پژوهش کیفی و تحلیلتم ­ بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی تمام وقت در حوزه ­های کیفیت آموزش همگانی بود. جامعۀ آماری این پژوهش اعضای هیئت علمی تمام وقت در حوزه­های کیفیت آموزش همگانی هستند. 11 نفر از اعضای هیئت علمی به روش نمونه­گیری نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار در این پژوهش مصاحبه بود. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها از فن تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. یافته­ ها: مؤلفه­ های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال ­احمر شامل «کیفیت منابع آموزشی، منابع فیزیکی، منابع انسانی، طراحی برنامه، به‌روزرسانی اطلاعات، تعهدکاری و انگیزش» و شاخص‌های ارتقاء کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال ­احمر شامل «کیفیت مربیان، تسهیلات آموزشی، توجه به نیازهای فراگیران، انجام مانور­های امدادی، تجهیزات فیزیکی و منابع مالی» هستند. نتیجه­ گیری: برای ارتقای کیفیت آموزش همگانی امداد و نجات جمعیت هلال ­احمر می‌توان از «کیفیت منابع آموزشی، منابع فیزیکی، منابع انسانی، طراحی برنامه، به‌روزرسانی اطلاعات، تعهدکاری و انگیزش، کیفیت مربیان، تسهیلات آموزشی، توجه به نیازهای فراگیران، انجام مانور­ های امدادی، تجهیزات فیزیکی و منابع مالی» استفاده کرد. M3 ER -