TY - JOUR T1 - Future studies of educational management studies using modeling of scenario method and global business network model TT - آینده‌پژوهی مطالعات مدیریت آموزشی با الگوگیری از روش سناریوپردازی و مدل شبکه‌ی جهانی کسب و کار (GBN) JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 19 IS - 93 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-635-fa.html Y1 - 2020 SP - 1185 EP - 1196 KW - Futures research KW - educational management studies KW - modeling KW - scenarios KW - global business networking model N2 - زمینه: امروزه مدیریت آموزشی با مسائل زیادی از قبیل آینده و چشم ­انداز آن، تغییرات و تحولات سازمانی و کسب وکارهای نوظهور سروکار دارد که نیازمند توجهی جدی از سوی اندیشمندان و صاحب­ نظران مدیریت است. توجه به عنصر آینده و آینده­ نگری در مطالعات مدیریت آموزشی، در دنیای کسب و کارهای امروزی و تغییرات سریع آن، کمک زیادی به پویایی و توسعه مدیریت آموزشی خواهد نمود که این مسئله تاکنون مغفول مانده است. هدف: آینده پژوهی مطالعات مدیریت آموزشی با الگوگیری از روش سناریوپردازی و مدل شبکه ­ی جهانی کسب و کار بود. روش: پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل اندیشمندان و خبرگان مدیریت آموزشی که به طور همزمان دارای تخصص و تجربه در زمینه مطالعات آینده پژوهی و مدل سناریوپردازی بودند بود، تعداد 5 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته مربوط به اولویت ­بندی پیشران ­های مؤثر بر آینده مطالعات مدیریت آموزشی بود. تحلیل داده­ هابا استفاده از آزمون فریدمن و تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. یافته ­ها: آینده مطالعات مدیریت آموزشی، تحت تأثیر دو پیشران اساسی «رسانه ­های گروهی» و «هویت فرهنگی» قرار داشتند (0/027 =p). نتیجه­ گیری: تعامل رسانه­های گروهی و هویت فرهنگی، چهارسناریوی «تحولی»، «رسانه ­ای»، «فرهنگی» و «بیگانگی» را تشکیل دادند که هر سناریو به تفکیک نشان ­دهنده وضعیت خاصی از آینده مطالعات مدیریت آموزشی بود. M3 ER -