TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 19 IS - 89 PY - 2020 Y1 - 2020/7/01 TI - Comparison of the effectiveness of acceptance and commitment-based therapy and positive cognitive-behavioral therapy on the pain self-efficacy of patients with chronic pain TT - مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش ‌و تعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‌نگر بر خوکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن N2 - زمینه: تحقیقات متعددی در زمینه تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و درمان شناختی رفتاری انجام شده است. اما پژوهشی که به مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر بر خودکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن مغفول مانده است. هدف: مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش‏وتعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر بر خودکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن بود. روش: پژوهش از نوع نیمه­تجربی ﺑﺎ ﭘﻴﺶ ­ﺁﺯﻣﻮﻥ - ﭘﺲ ­ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻭ پیگیری به مدت 3 ماه ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به درد مزمن مراجعه‏کننده به بیمارستان حضرت رسول اکرم شهر تهران در تابستان 98 بود که تعداد 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻭ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ گواه ﮔﻤﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ابزار پژوهش عبارت‌اند از: پرسشنامه خودکارآمدی درد نیکولاس (2007) مداخله درمان پذیرش‏وتعهد (هیز و همکاران، 2013) و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر (بن‏نینک، 2014). داده‏ها با استفاده از شاخص‏های آمار توصیفی و روش اندازه‏گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته ‏ها: بین درمان مبتنی بر پذیرش‏وتعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر با گروه گواه در خودکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن تفاوت معناداری وجود داشت (0/001 >P). اما بین درمان مبتنی بر پذیرش‏وتعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر در خودکارآمدی درد بیماران مبتلا به درد مزمن تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05 <P). نتیجه‏ گیری: درمان مبتنی بر پذیرش‏وتعهد و درمان شناختی - رفتاری مثبت‏نگر ﺭﻭﺵ‏های ﻣﺆﺛﺮﻱ ﺑﺮﺍﻱ افزایش خودکارآمدی درد ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﺰﻣﻦ ﻣﻲ‏ﺑﺎشند. SP - 567 EP - 578 AU - Kiani, Siavash AU - Sabahi, Parviz AU - Makvand Hosaini, Shahrokh AU - Rafienia, Parvin AU - Alebouyeh, MahmudReza AD - Semnan University KW - Acceptance and commitment-based therapy KW - positive cognitive-behavioral therapy KW - pain self-efficacy KW - patients KW - chronic pain UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-671-fa.html ER -