TY - JOUR T1 - The effectiveness of stress management training based on cognitive-behavioral model on quality of life in patiens with MS TT - اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی‌ رفتاری برکیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 17 IS - 72 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-38-fa.html Y1 - 2019 SP - 893 EP - 897 KW - stress management KW - cognitive behavioral model KW - multiple sclerosis KW - quality of life N2 - زمینه: یکی از اختلالات ناتوان کننده دستگاه عصبی مرکزی، مولتیپل اسکلروزیس است. مزمن بودن بیماری، نداشتن درمان قطعی، و درگیر ساختن بیماران در سن کم، منجر به اختلالات روانشناختی متعددی می­ شود که از شایع­ ترین آنها می ­توان به اضطراب، افسردگی، استرس اشاره کرد که بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می­ گذارند. هدف: هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی‌ رفتاری بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس بود. روش: پژوهش حاضر به روش پیش­ آزمون، پس­ آزمون با گروه گواه انجام شد. بدین منظور ۳۰ نفر از بیماران زن مبتلا به بیماری ‌ام اس که در زمستان ۱۳۹۵ به کلینیک خصوصی مغز و اعصاب واقع در شهر تهران، مراجعه کردند، به روش در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش‌آزمون، گروه آزمایش تحت ۱۰ جلسه آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدلشناختی رفتاری، بر اساس برنامه عملی سارا مک نامارا قرار گرفتند. برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی ۲۹ سؤالی بیماران ام اس استفاده شد. سپس پس از پایان مداخله و نیز ۶ ماه بعد داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون طرح آمیخته دو طرفه تحلیل شد. یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی ‌رفتاری بر ارتقا کیفیت زندگی بیماران ام اس مؤثر بود (0.05>p). نتیجه ­گیری: این بدان معنی است که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی ‌رفتاری بر ارتقای کیفیت زندگی این بیماران بیماران اثر دارد. M3 ER -