TY - JOUR T1 - Designing the educational package of sexual education based on Iranian culture and effectiveness on social self-efficacy and sexual risk-taking in middle school girl students TT - طراحی بسته آموزشی تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اثربخشی آن بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی در دانش آموزان دختر متوسطه اول JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 17 IS - 70 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-284-fa.html Y1 - 2018 SP - 735 EP - 744 KW - sexual education KW - social self-efficacy KW - sexual risk-taking N2 - زمینه: تدوین برنامه تربیت جنسی نوجوانان، متناسب با فرهنگ ایرانی دارای اهمیت فراوانی است. با این وجود تاکنون پژوهشی در مورد تأثیر تربیت جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی نوجوانان انجام نگرفته است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیرآموزش تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر خودکارآمدی اجتماعی و خطرپذیری جنسی دانش ­آموزان دختر متوسطه اول تاکستان انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه­ آزمایشی با پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه آزمایش وگروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر مدارس متوسطه دوره اول تاکستان در سال تحصیلی 98-1397 هستند. نمونه مورد بررسی عبارت بود از 50 نفر (هر گروه 25 نفر) که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای جمع­ آوری داده­ ها شامل پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی زاده ­محمدی و احمدآبادی (۱۳۸7) بودند. داده­ های جمع ­آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش تربیت جنسی نوجوانان بر خودکارآمدی اجتماعی دانش ­آموزان در سطح 0/01p< تأثیر معناداری دارد و همچنین آموزش بسته تربیت جنسی بر خطرپذیری جنسی دانش­ آموزان در سطح 0/01p< تأثیر معناداری دارد. نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ ها می ­ توان نتیجه گرفت که تربیت جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی می­ تواند موجب افزایش خودکارآمدی اجتماعی و کاهش خطرپذیری جنسی در دانش­ آموزان دختر شود. M3 ER -