TY - JOUR T1 - The effectiveness of cognitive-motor learning training on social adjustment, motor skills and ADHD symptoms reduce in preschool children aged 5 and 6 years TT - اثربخشی آموزش بازی های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و کاهش نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 17 IS - 72 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-326-fa.html Y1 - 2019 SP - 883 EP - 892 KW - Attention Deficit / Hyperactivity Disorder KW - Perceptual Movement Games KW - Motorcycle Exercise KW - Social Adjustment N2 - زمینه: اختلال کاستی توجه - بیش‌فعالی به صورت الگویی از کاستی توجه - بیش‌فعالی شدید یا بی ­توجهی مداوم با تکرارشوندگی بیشتر نسبت به کودکان همان سطح رشدی تعریف شده است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازی­ های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش ­ فعالی کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی دارای این اختلال انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی به صورت پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 2 استان تهران بودند که از بین آنها، تعداد 90 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی (واینلند، 1965)، مقیاس تبحر حرکتی فرم کوتاه برونینکس– اوزرتسکی (1978) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز- فرم والد (ریتمن و همکاران، 1998) به دست آمدند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش بازی­ های ادراکی حرکتی موجب بهبود سازگاری اجتماعی (0.0001>P)، مهارت تبحر حرکتی (0.0001>P) و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش­فعالی (0.0001>P) در این کودکان می­ شود. نتیجه­گیری: می­توان نتیجه گرفت آموزش بازی­های ادراکی حرکتی بر بهبود سازگاری اجتماعی، مهارت تبحر حرکتی و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش ­فعالی می­ شود و توانمندسازی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیش­ فعالی استفاده کرد. M3 ER -