%0 Journal Article %A bapiri, omid ali %A kalantary, meherdad %A neshat doost, hamid taher %A oreyzi, hamid reza %T Developing a meaningful model in life and comparing the effectiveness of model-based education with frankel's meaningful concepts on frustration and suicidal thoughts in second-year high school girls %J Journal of Psychological Science %V 19 %N 94 %U http://psychologicalscience.ir/article-1-770-fa.html %R %D 2020 %K Meaning in life, frustration, suicidal thoughts, teenage girls, %X زمینه: مطالعات متعددی به اثربخشی آموزش معنادرمانی فرانکل بر ناامیدی و افکار خودکشی پرداخته­ اند. اما پیرامون تدوین الگوی معنا در زندگی و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگو با مفاهیم معناداری فرانکل بر ناامیدی و افکار خودکشی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: تدوین الگوی معنا در زندگی و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگو با مفاهیم معناداری فرانکل بر ناامیدی و افکار خودکشی دانش­ آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و نیمه­آزمایشی بود. جامعه آماری 356 نفر از دانش ­آموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه دخترانه شهر ایلام در سال 1397 بود. 30 نفر به روش به شیوه خوشه­ای چند مرحله­ ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارتند از: پرسشنامه ­های معنای زندگی استگر، فریزر، اویشی و کالر (2006)، خودکارآمدی عمومی شرر (1982)، سبک­ های هویت برزونسکی (1989)، مقیاس ارزش­ های اجتماعی (محقق ساخته، 1397)، مقیاس افکار خودکشی بک (1961)، مقیاس ناامیدی بک (1986) و جلسات آموزشی بر مبنای الگوی تدوین شده و مفاهیم معناداری نظریه فرانکل (محقق ساخته، 1397). تحلیل داده­ ها با روش معادلات ساختاری و تحلیل کواریانس و آزمون تی انجام شد. یافته ­ها: هردو شیوه آموزش در کاهش ناامیدی و افکار خودکشی نوجوانان تأثیر معناداری داشتند ( P<0/001). بین دو روش از نظر میزان اثرگذاری برکاهش ناامیدی و افکار خودکشی تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه­ گیری: دانش­آموزانی که در جلسات آموزشی شرکت داشتند و از الگوی تلفیقی تدوین شده بهره­ مند شدند میزان افکار خودکشی و ناامیدی در آنان کاهش داشت. %> http://psychologicalscience.ir/article-1-770-fa.pdf %P 1243-1256 %& 1243 %! %9 Applicable %L A-10-637-1 %+ Isfahan university %G eng %@ 1735-7462 %[ 2020