TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 18 IS - 73 PY - 2019 Y1 - 2019/3/01 TI - The effective factors on pain experience in female patients with migraine: A qualitative study TT - عوامل مؤثر بر تجربۀ درد در بیماران زن مبتلا به میگرن: یک مطالعۀ کیفی N2 - زمینه: میگرن از اختلالات نورولوژیک مزمن است که بر کیفیت زندگی افراد و توانایی مشارکت در امور شغلی، خانوادگی و اجتماعی تأثیر می­ گذارد. علی‏رغم پژوهش ­های گسترده در زمینه شناخت میگرن، آیا می ­توان الگوی تبیینی جامعی برای شناسایی این بیماری پیشنهاد داد؟ هدف: این پژوهش با نگاهی کیفی در پی کشف عوامل مؤثر بر تجربۀ درد از لحاظ جسمی، روانی، شناختی، اجتماعی، معنوی و نهایتاً ارائۀ الگویی چندبعدی برای تبیین این بیماری بود. روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و با بهره ­گیری از شیوۀ تحلیل ­محتوا (گرانهایم و لاندمن، 2004) انجام شده است. مشارکت‏کنندگان شامل 19 بیمار زن مبتلا به میگرن بودند که به روش نمونه‏گیری هدفمند به مطالعه وارد شدند. اطلاعات به وسیلۀ مصاحبۀ نیمه‏ساختاریافته جمع‏آوری شد. تمام مصاحبه­ها بازنگری و طبقات و مقوله­ ها بر طبق شباهت‌های معنایی استخراج شدند. یافته ­ها: فرآیند تجربۀ درد میگرن غالباً با وضعیت شلیک آغاز می‏شود و واکنش‏های متفاوتی در پی دارد که بسته به کنار آمدن افراد به بهبودی یا شدت درد ختم می‏شود. در این فرآیند به ویژه موضوع عوامل روانشناختی نقش جدی ایفا می‏کند. با این توصیف، بیماران مبتلا به میگرن، نه تنها با علایم فیزیکی درد درگیرند، بلکه ورای آن، دربارۀ اظهار درد یا کتمان درد در کنار آمدن با دیگران تعارضات جدی دارند. نتیجه­ گیری: در بافت بیماری میگرن ارزیابی‏های منفی افراد که ساختۀ ذهن آنان است موجب نگرانی می‏شود؛ از سوی دیگر ممکن است دیگران ارزیابی‏های منفی را القا کرده و بیمار را در معرض تبعاتی قرار دهند. با توجه به آن‏که سردرد میگرنی، هم یک متغیر فیزیکی و هم متغیری روانشناختی است، درمان باید همزمان شامل نشانه‏زدایی و دارودرمانگری باشد و هم به حل مسائلی که با تأثیر بر روان فرد باعث تشدید میگرن می­شود، بپردازد. SP - 1 EP - 16 AU - Emadi, Seyedeh Zahra AU - Bahrami Ehsan, Hadi AU - Rostami, Reza AD - University of Tehran KW - Qualitative research KW - Perception of pain KW - Migraine headache UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-57-fa.html ER -