TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 20 IS - 98 PY - 2021 Y1 - 2021/4/01 TI - The effectiveness of philosophy for children program on academic incivility and academic engagement of sixth grade male students in borujen TT - اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بروجن N2 - زمینه: برنامۀ آموزش فلسفه، طیف وسیعی از توانش­ ها و توانایی ­های فردی و اجتماعی را در دانش ­آموزان بهبود می ­بخشد، اما در بررسی اثربخشی آموزش این نوع برنامه بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش­ آموزان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش ­آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن انجام شد. روش: مطالعۀ حاضر شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود، که از میان دانش­ آموزان پسر پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1398، 40 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروه ­های آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخلۀ آموزش فلسفه برای کودکان (­کم، 1385) در 10 جلسۀ 60 دقیقه­ ای برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامۀ هنجارگریزی تحصیلی (کلارک، لیکر، گیل و گوین، 2015) و پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (ریو، 2013) بود. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش فلسفه برای کودکان به طور معناداری منجر به کاهش هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی دانش­آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر بروجن شده است (0/001 >p). نتیجه ­گیری: براساس یافته­ های پژوهش حاضر آموزش فلسفه برای کودکان می تواند به منظور کاهش رفتارهای هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی در محیط­ های آموزشی مورداستفاده قرار گیرد. SP - 295 EP - 304 AU - Shirzadi, Mohammadmehdi AU - Bayati, Shabnam AU - Bodaghi, Arezoo AU - Babadi Akasheh, Nadeya AD - Tehran university KW - Philosophy for children KW - academic engagement KW - academic incivility. UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-865-fa.html ER -