TY - JOUR JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal of Psychological Science VL - 20 IS - 97 PY - 2021 Y1 - 2021/3/01 TI - Investigating the effect of architectural education on spatial cognition in primary school children TT - بررسی تأثیر آموزش معماری بر شناخت فضایی در کودکان دبستانی N2 - زمینه: اثربخشی بسیاری از آموزش ­های غیرمعماری نظیر هنر، ریاضیات و هندسه­ بر شناخت فضایی کودکان در تحقیقات، نشان داده شده است. اما با توجه به ارتباط توانایی حل­ مسأله با شناخت فضایی و این ­که اساسا معماری فرآیند حل ­مسئله است، آیا آموزش معماری می ­تواند بر شناخت فضایی در کودکان دبستانی مؤثر باشد؟ هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش معماری بر شناخت فضایی کودکان دبستانی بود. روش: روش این پژوهش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون – پس­ آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری کودکان دبستانی شهر تهران در سال 1398 بود. 5 مدرسه با روش خوشه­ای چندمرحله ­ای از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران (مناطق 1، 8، 16، 6 و 22 از مناطق 22 گانه) و به­ صورت طبقاتی، از هر مدرسه 12 نفر به تناسب جنسیت و پایه تحصیلی، به صورت تصادفی ساده (مجموعاً 60 نفر) انتخاب شدند. 30 نفر در هر گروه آزمایش و گواه، با رعایت جنسیت و پایه تحصیلی گمارده و به دوگروه 15 نفره تقسیم شدند. پیش از آموزش، از کودکان آزمون گرفته شد. سپس، گروه آزمایش به مدت 12 جلسۀ 3 ساعته آموزش دیدند. سپس، از هردو گروه آزمون گرفته شد. آزمون مورد استفاده تحلیل کواریانس یک­ طرفه بود. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد آموزش معماری بر شناخت فضایی مؤثر است. این تأثیر برای جهت­ یابی فضایی، (0/034 P value=)، تجسم فضایی، (0/004P value=)، بازسازی تصاویر، (0/037 P value=) و شناخت فضایی (0/001 P value=) معنادار است. نتیجه ­گیری: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش معماری در شناخت فضایی و مؤلفه­هایش، خصوصا تجسم فضایی در کودکان دبستانی ­است. SP - 113 EP - 122 AU - Majidizanjani, Nasim AU - Mokhtabad Emraei, Mostafa AU - Etesam, Iraj AD - Department of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran KW - Spatial cognition KW - Architecture education KW - Primary school children UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-931-fa.html ER -