AU - abdollahi, asghar AU - ahadi, hasan AU - Tajeri, Biuook AU - HajiAlizadeh, Kobra TI - Developing a conceptual model of the factors forming divorce in the first five years of life: a grounded theory study PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 20 VI - 97 IP - 97 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-976-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-976-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 97 AB  - زمینه: آمارهای موجود نشان می‌دهند که تعداد طلاق‌های ثبت شده در سال‌های آغازین زندگی مشترک به ویژه در پنج سال اول نسبت به دیگر سال‌های ازدواج بیشتر است. مطالعات کیفی پیرامون آسیب ­شناسی این موضوع و تدوین مدل برای کاهش عوامل سبب­ ساز آن مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف کشف پیشایندها و پیامدهای طلاق در پنج سال اول زندگی زناشویی و تدوین الگوی مفهومی بسترهای شکل ‌دهنده آن انجام شد. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل همه زوجین طلاق گرفته در پنج سال اول زندگی مشترک در شهرهای تهران و شیراز در سال 1398 بودند. از بین جامعه آماری به شیوه ای هدفمند 19 نفر انتخاب شدند. شرکت کنندگان با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفته و داده ­های به دست آمده مطابق با رویکرد نظام­ دار استروس و کوربین طی فرآیندی منظم و درعین حال مداوم مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: تحلیل تجارب شرکت ­کنندگان نشان داد پیشایندهای طلاق عبارتند از پیشایندهای فردی و تعاملی. شرایط مداخله‌گر نیز شامل عوامل خانوادگی و فرهنگی - اجتماعی بودند. همچنین موانع طلاق موانع فردی، اجتماعی و خانوادگی را در بر داشت و راهبردهای اتخاذ شده به ‌منظور مقابله با این موانع شامل راهبردهای راه­حل آفرین و مشکل ­آفرین بود. پیامدهای طلاق نیز مشتمل بر پیامدهای فردی خانوادگی و اجتماعی- فرهنگی بود. نتیجه‌گیری: در نهایت از تحلیل‌ یافته‌ها و الگوی مفهومی پژوهش می‌توان به این نتیجه رسید که طلاق در سال ­های اولیه زندگی مشترک نتیجه نقصان‌های فردی، زوجی و ضعف­ های خانوادگی و فرهنگی اجتماعی زوجین است. لذا لازم است برنامه‌های پیشگیرانه ازدواج متمرکز بر سال های اولیه ازدواج به ویژه پنج سال اول باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 1 PT - Research YR - 2021