AU - Tahersoltani, Forogh AU - Jomehri, Farhad AU - Bagheri, Fariborz TI - Assessing need for achievement and responsibility based on perceptions of competency, resilience and innovation among the students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Journal-of-Psychological-Science JN - Journal-of-Psychological-Science VO - 20 VI - 98 IP - 98 4099 - http://psychologicalscience.ir/article-1-984-fa.html 4100 - http://psychologicalscience.ir/article-1-984-fa.pdf SO - Journal-of-Psychological-Science 98 AB  - زمینه: در خصوص ارتباط میان پیشرفت و مسئولیت ­پذیر با ادراک شایستگی، تاب ­آوری و نوجویی پژوهش ­های اندکی وجود داشته و ماهیت این روابط دقیقاً مشخص نیست. به عبارتی دیگر، هنوز مشخص نیست که آیا پیشرفت و مسئولیت ­پذیری متأثر از ویژگی­ های شخصیتی نوجویی، ادراک شایستگی و تاب ­آوری می ­باشد. هدف: تحقیق حاضر بررسی نیاز به پیشرفت و مسئولیت­ ­پذیری براساس ادراک شایستگی، تاب­ آوری و نوجویی در دانشجویان صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش از نوع پژوهش­ های همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 987 نفر دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و نمونه پژوهش شامل 350 نفر بود که به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند. و داده ­های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری تحقیق شامل پرسش ­نامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1977)، پرسشنامه سنجش مسئولیت ­پذیری کالیفرنیا (1987)، مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1985)، مقیاس تاب ­آوری کانر - دیویدسون (2003) و پرسشنامه سرشت و منش کلونینگر (1994) بود. یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان داد که؛ ادراک شایستگی و تاب ­آوری و نوجویی با متغیر نیاز به پیشرفت رابطه مستقیم و معنی ­داری دارند. هم ­چنین، ادراک شایستگی، نوجویی و تاب ­آوری با متغیر مسؤولیت ­پذیری رابطه مستقیم و معنی­ داری دارند. ادراک شایستگی و نوجویی، می‌تواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را به‌طور معنی‌داری در سطح (0/001 p<) پیش‌بینی کند. تاب ­آوری نمی‌تواند میزان نیاز به پیشرفت تحصیلی را به ‌طور معنی‌داری پیش‌بینی کند. ادراک شایستگی و تاب ­آوری نمی‌تواند میزان مسئولیت‌پذیری را پیش ­بینی کند و نوجویی می‌تواند میزان مسئولیت‌پذیری را به‌طور معنی‌داری در سطح (0/001 p<) پیش‌بینی کند. نتیجه­ گیری: می ­توان گفت ادراک شایستگی و نوجویی به عنوان جزئی از ویژگی های شخصیت قدرت پیش ­بینی کنندگی عادت ­ها، رفتارها و یا عملکرد افراد را در شرایط متفاوت دارند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Journal-of-Psychological-Science PG - 219 PT - Applicable YR - 2021