RT - Journal Article T1 - The comparison of dimensions of empathy in children with attention deficit / hyper activity disorder and sluggish cognitive tempo JF - Journal-of-Psychological-Science YR - 2021 JO - Journal-of-Psychological-Science VO - 20 IS - 98 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1027-fa.html SP - 199 EP - 208 K1 - Cognitive empathy K1 - emotional empathy K1 - attention deficit / hyperactivity K1 - sluggish cognitive tempo. AB - زمینه: مطالعات زیادی به نقص همدلی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون ­کنشی اشاره کرده­ اند، اما مسأله اصلی این است که آیا بین ابعاد همدلی کودکان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (که از نظر مشکلات توجه با اختلال کمبود توجه / فزون­ کنشی شباهت­ هایی دارد به همین دلیل افراد مبتلا به اشتباه برچسب کمبود توجه / فزون­ کنشی می ­خورند) با کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون ­کنشی تفاوت وجود دارد؟ هدف: مقایسه ابعاد همدلی درکودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون ­کنشی و کودکان مبتلا به کندگامی شناختی بود. روش: پژوهش توصیفی از نوع علی – مقایسه ­ای بود. جامعه آماری شامل کودکان پسر دوره ابتدایی (7 تا 12 ساله) شهر تبریز در سال تحصیلی 98-99 بود، که تعداد 100 پسر (50 نفر مبتلا به کمبود توجه / فزون­ کنشی و 50 نفر مبتلا به کندگامی شناختی) به شیوه نمونه ­گیری خوشه ­ای چند مرحله ­ای و با استفاده از مقیاس درجه‌بندی SNAP-IV (سوانسون، نولان و پلهام، 1980) و مقیاس SCT (پنی، واچبوچ، کلین، کورکوم و اسکیس، 2009) به عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌ منظور سنجش همدلی از مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان (دادس و همکاران، 2008) استفاده گردید. نتایج با روش تحلیل واریانس چند متغیره در نرم­افزار SPSS20 تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد، بین کودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون­ کنشی و کندگامی شناختی از نظر همدلی تفاوت معناداری وجود دارد (15/10 F= ، 0/05 >(p. نتیجه­ گیری: می­توان نتیجه گرفت که کودکان مبتلا به کندگامی شناختی در همدلی شناختی و عاطفی نسبت به کودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون­ کنشی عملکرد ضعیف‌تری دارند. LA eng UL http://psychologicalscience.ir/article-1-1027-fa.html M3 ER -