TY - JOUR T1 - Identifying the influential determinants of marital relationship quality on lupus diseases in women: A qualitative research TT - شناسایی تعیین گرهای کیفیت روابط زوجی اثرگذار بر بیماری لوپوس در زنان: یک مطالعه کیفی JF - Journal-of-Psychological-Science JO - Journal-of-Psychological-Science VL - 20 IS - 108 UR - http://psychologicalscience.ir/article-1-1039-fa.html Y1 - 2021 SP - 2145 EP - 2160 KW - Marital relationship quality KW - lupus KW - women N2 - زمینه: بیماری لوپوس یک بیماری خود ایمن است که علت ابتلا و عود آن از منظر پزشکی مشخص و قابل پیش‌بینی نیست، زیربنای این بیماری نابهنجاری در فرآیند التهاب است. التهاب نیز اولین پاسخ سیستم ایمنی به محرک مضر است. ادراک حمایت اجتماعی و رضایت زناشویی بر سیستم ایمنی و التهاب اثرگذار است هدف: پژوهش حاضر با هدف یافتن تعیین ­گرهای کیفیت روابط زناشویی مؤثر بر روند بیماری لوپوس انجام گرفت. روش: در این پژوهش از رویکردی کیفی به شیوه پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته، تجربه زیسته 15 بیمار زن مبتلا به لوپوس که به‌صورت ملاک محور انتخاب شدند، با استفاده از روش دیکلمن، آلن و تانر (1989) و نرم ­افزار MAX-QUDA-10 مورد واکاوی قرار گرفت. یافته ­ها: پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها و تحلیل عمیق داده‌ها 53 نشانگر، 17 ملاک و 5 عامل اصلی شامل " ویژگی‌های شخصیتی همسر"، " سبک تعاملی با همسر"، " هیجانات ادراک‌شده در رابطه‌ی زوجی"، " حمایت ادراک‌شده از سوی همسر در برابر بیماری" و " تنش گرهای موقعیتی" شناسایی شد. نتیجه‌گیری: با لحاظ نمودن تعیین ­گرهای کیفیت روابط زوجی که بر روند این بیماری و حتی پاسخ‌دهی بیمار به درمان اثرگذار است، گام مهمی در بهبود این بیماری می­ توان برداشت. M3 10.52547/JPS.20.108.2145 ER -