Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
20
101
online
1
fulltext
fa
اثربخشی تکالیف شنیداری بر کاهش علائم رفتارهای برونریزی شده در دانشآموزان مبتلابه اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه
The effectiveness of auditory tasks on decreasing the symptoms of externalizing behavior problem in student with attention-deficit / hyperactivity disorder together with specific learning disorder (sld)
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>زمینه:</strong> یکی از مشکلات کودکان مبتلا به <span dir="LTR">ADHD</span> ضعف در مهارت و تواناییهای شنیداری بهصورت نقص در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن کلمات ظاهر می ­گردد و این امر موجب رفتارهای سازش نایافته از جمله رفتارهای قانونشکنی و پرخاشگرانه (رفتارهای برونریزی شده) در منزل و بهخصوص در مدرسه می ­گردد. <strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تکالیف شنیداری بر مشکلات رفتاری برونریزی شده در دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه بود. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش، نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 163 کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه منطقه 4 تهران در سال تحصیلی 98-99 بود که از بین آنان 30 کودک به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل نرمافزار یکپارچه عملکرد دیداری و شنیداری (راسلد و همکاران،2018)، سیاهه رفتاری آخنباخ (مینایی،1385) و پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران،2011) و پرسشنامه کانرز فرم معلمان (شهائیان و همکاران، ۱۳۸۶) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش، تکالیف شنیداری را در طی 20 جلسه آموزشی 45 دقیقه ­ای در طول مدت سه ماه دریافت نمود. دادههای بهدستآمده توسط تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرمافزار <span dir="LTR">Spss</span> (نسخه 26) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که تقویت شنیداری با تکالیف شنیداری بر کاهش مشکلات رفتاری تأثیر معناداری داشته است که میزان این تأثیرگذاری 45/5 درصد (0/01 ><span dir="LTR">p</span>) بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش، میتوان تکالیف شنیداری را بهعنوان روشی مؤثر در حوزه توانبخشی شناختی برای کاهش مشکلات رفتاری برون ­ریزی شده در دانشآموزان مبتلابه اختلال کاستی توجه / بیشفعالی همراه با اختلال یادگیری ویژه مورد استفاده قرار داد.<span dir="LTR"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Weakness in listening skill and abilities, with or without the characteristics of Auditory Processing Disorder, is one of the issues of children with ADHD, which could partially appear in listening, speaking, reading, writing and spelling words. This weakness could lead to anxiety, and negatively impact these children's connections at home, and especially in the classroom. Not to mention, that this weakness could, also, project externally, and appear as rule-breaking and aggressive behaviors (Externalizing Behavior). <strong>Aims:</strong> The aim of this study is to investigate the effectiveness of listening skills training on behavioral problems in children with attention-deficit/hyperactivity disorder together with Specific learning disorder. <strong>Method:</strong> The research design was a pretest-posttest experiment with a control group. In order to conduct this research, 30 people from the statistical population of the study children with ADHD with together with Specific learning disorder in District 4 of Tehran) in the 98-99 academic year were selected by multi stage cluster method (simple random access). The children were, then, assigned to control and experiment groups. The instruments used in this study included the Achenbach inventory and the Learning Disabilities Questionnaire. The obtained data was analyzed by univariate analysis of covariance. <strong>Results:</strong> The results showed, that listening skill tasks had a significant effect on reducing behavioral problems. The effect of listening skills training on behavioral problems was 45/5%. <strong>Conclusions:</strong> Based on the findings of this study, cognitive rehabilitation and especially hearing skills training can be used as an effective method to reduce behavioral problems in children with ADHD and learning disabilities.</div>
تکالیف شنیداری,, اختلال کاستی توجه / بیشفعالی, مشکلات رفتاری برونریزی شده, اختلال یادگیری ویژه.
Listening skills tasks, hyperactivity disorder, behavioral problems, externalizing behavior problem.
753
762
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-989-1&slc_lang=fa&sid=1
zinat
amiri
زینت
امیری
zeynab_amiri@yahoo.com
0060399163
100319475328460013542
No
Ph.D. Student in Psychology. Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
hasan
mirzahoseini
حسن
میرزاحسینی
Mirzahoseini.hasan@yahoo.com
0382026225
100319475328460013543
Yes
assistant professor, psychology group,Islamic Azad university (Qoom Branch)
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی(واحد قم)، قم، ایران (نویسنده مسئول)
Esmaeil
Saadipour
اسماعیل
سعدی پور
ebiabangard@yahoo.com
2027823417
100319475328460013544
No
Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران
majid
zargham Hajebi
مجید
ضرغام حاجبی
zarghamhajebi@gmail.com
1375639838
100319475328460013545
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran Professor Assistant,
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران