Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
20
108
online
1
fulltext
fa
وارسی باورهای انگیزشی ناکارآمد براساس نظریه داده بنیاد
Inquiry of dysfunctional motivational beliefs based on data foundation theory
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="color:#a42898;">زمینه: </span></strong>از آنجا که باورهای انگیزشی ناکارآمد باعث بوجود آمدن مشکلاتی در زندگی تحصیلی دانش ­آموزان می ­شود. شناخت عوامل تشکیل دهنده آن اهمیت فراوانی دارد. مسئله این است که، ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺸــﻜﻴﻞدﻫﻨﺪه و اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ باورهای انگیزشی ناکارآمد دانش ­آموزان شامل چه عواملی است؟<span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<strong><span style="color:#a42898;">هدف:</span></strong> وارسی باورهای انگیزشی ناکارآمد بر اساس نظریه داده بنیاد ﺑﻮد.<br>
<strong><span style="color:#a42898;">روش:</span></strong> جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان فردوس که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بوده ­اند و از نظر تحصیلی عملکرد ضعیفی داشتند که با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند (نمونه گیری نظری) انتخاب و ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از مصاحبه ﻧﻴﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻳﺎﻓﺘﻪ از نوع توصیفی / تفسیری (والش، ادواردز و فراسر، 2007) ﻣﻮرد ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﻪ روش ﻛﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨﺎﺑﻰ (استراوس و کوربین، 2015) اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.<br>
<strong><span style="color:#a42898;">یافته­ ها:</span></strong> ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ عوامل اثرگذار بر باورهای انگیزشی ناکارآمد عوامل رفتاری، انگیزشی، هیجانی، شناختی و فردی، آموزشگاهی و خانوادگی می­باشد که برخی از این عوامل، متغیرهای زمینه­ ای، علی و برخی دیگر در نقش متغیرهای محیطی ظاهر شدند. دیدگاه مناسب والدین و کارکنان مدرسه به دانش ­آموز، ارزیابی مناسب از موقعیت­های استرس ­زا مرتبط با امتحان، استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی جزء راهبردهایی برای مواجهه با باورهای انگیزشی ناکارآمد و مؤلفه­های نامطلوب آموزشگاهی، خانوادگی و فردی جزء پیامدهای باورهای انگیزشی ناکارآمد دانش­ آموزان بود.<br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#a42898;">نتیجهگیری:</span></span> </strong><span dir="RTL">به نظر می ­رسد </span><span dir="RTL">نتایج این پژوهش می­ تواند در تدوین ابزارها در شناسایی باورهای انگیزشی ناکارآمد و تدوین برنامه­ های مداخله ­ای به منظور بهبود این باورها مفید باشد</span><span dir="RTL">.</span></span></span><span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Because dysfunctional motivational beliefs cause problems in student's academic life. Understanding its constituents is very important. The question is, what are the factors involved in students' dysfunctional motivational beliefs?<br>
<strong>Aims:</strong> The purpose of this study is inquiry of dysfunctional motivational beliefs based on data foundation theory<br>
<strong>Methods:</strong> The method of the present study was based on the data of the Foundation Strauss and Corbin (2015). Statistical population of the present study was all male and female high school students in Ferdos city who were studying in the 98-99 academic year and had poor academic performance were selected using purposive sampling (theoretical sampling). Who were interviewed using semi-structured Descriptive / interpretive (Walsh, Edwards, & Fraser, 2007) interviews<span dir="RTL">.</span> Data analysis was performed based on three methods of open, axial and selective coding Strauss and Corbin (2015).<br>
<strong>Results:</strong> The findings showed Factors affecting dysfunctional motivational beliefs are behavioral, motivational, emotional, cognitive and personal, school and family factors, some of which appear as contextual, causal and others in the role of environmental variables. Appropriate attitude of parents and school staff to the student, proper assessment of stressful situations related to the exam, use of cognitive and metacognitive strategies as strategies to deal with dysfunctional motivational beliefs and adverse school, family and individual components are the main consequences of the phenomenon. The subject was dysfunctional motivational beliefs of students.<br>
<strong>Conclusion:</strong> It seems that the results of this study can be useful in developing tools to identify dysfunctional motivational beliefs and develop intervention programs to Improvement these beliefs</div>
وارسی,
باورهای انگیزشی ناکارآمد,
نظریه داده بنیاد
Inquiry,
Dysfunctional,
motivational beliefs,
data foundation theory
2343
2358
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1171-1&slc_lang=fa&sid=1
ashraf
Qelich Beiki
اشرف
قلیچ بیکی
sht9519@chmail.ir
0859655113
100319475328460019055
No
PhD Student, Department of Psychology, Islamic Azad University, Ghaenat, Iran
دانشجوی دکترای روانشناسی، واحدقاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.
Majid
pakdaman
مجید
پاکدامن
pakdamaniauq@gmail.com
0889565813
100319475328460019056
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Ghaenat, Iran (Corresponding Author)
استادیار گروه روانشناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.pakdaman@iauq.ir
hossein
karashki
حسین
کارشکی
kareshki@um.ac.ir
0889350531
100319475328460019057
No
Associate Professor, Department of Psychology, Counseling and Educational Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.