Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
21
110
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان با غنیسازی فناوریهای دیجیتال بر تحریفات شناختی و ادراک شایستگی کودکان پسر بیسرپرست و بدسرپرست
The efficacy of the "philosophy for children" program by enriching digital technologies on cognitive distortions and perceived competence of orphaned and abused male children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه: </span></span></strong><span style="font-size:10.0pt;">تحریفات شناختی و ادراک شایستگی نقش بسزایی در سلامت­روانی کودکان دارند؛ بااینوجود مداخلات مختص کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کمتر مورد توجه بوده است. همچنین تأثیر مداخلات مبتنی بر، برنامه "فلسفه برای کودکان" بهمنظور کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست نیز مورد توجه قرار نگرفته است.</span><br>
<strong><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><span style="font-size:10.0pt;"> هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه "فلسفه برای کودکان" با غنیسازی فناوریهای دیجیتال بر تحریفات شناختی و ادراک شایستگی کودکان پسر بیسرپرست و بدسرپرست بود.</span><br>
<strong><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">روش:</span></span></strong> <span style="font-size:10.0pt;">حاضر نیمه ­آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان پسر 12-10 ساله ساکن در مرکز بهزیستی شهرستان ازنا در پاییز 1399 تشکیل میدادند. تعداد 30 کودک به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) بهصورت تصادفی گمارده شدند. افراد گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته دو جلسه) مداخله آموزشی (مجموعه پنج جلدی پرسندو، قائدی، 1398) قرار گرفتند اما افراد گروه گواه این مداخله را دریافت نکردند. شرکتکنندگان با پرسشنامه تحریفات شناختی (عبدالله­ زاده و سالار، 1389) و ادراک شایستگی (هارتر، 1985) در مرحله پیش و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شد.</span><span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<strong><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته ­ها:</span></span></strong> <span style="font-size:10.0pt;">یافتهها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گواه در متغیرهای تحریفات شناختی و ادراک شایستگی وجود دارد (0/5 </span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">P<</span></span><span style="font-size:10.0pt;">). بنابراین یافتههای این پژوهش در راستای سایر پژوهشهای انجامشده، بیانگر نقش مثبت استفاده از فناوریهای دیجیتال در برنامه فلسفه برای کودکان بهمنظور کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان بود.<strong><span style="color:#a42898;"></span></strong></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#a42898;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span> </strong><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">بر اساس نتایج این تحقیق میتوان</span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;"> پیشنهاد داد، برنامه فلسفه برای کودکان با غنیسازی فناوریهای دیجیتال میتواند در راستای یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادی آموزشوپرورش " بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی" و همچنین بهعنوان ابزار مداخلهای مناسب جهت کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان پسر بیسرپرست و بدسرپرست مورد استفاده قرار گیرد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Cognitive distortions and perceived competence play an important role in children's mental health. However, a limited number of interventional studies have been conducted on reducing cognitive distortions and improving perceived competence. Moreover, the effect of "Philosophy for Children" program on reducing cognitive distortions and improving the perceived competence (cognitive, social and physical) of orphaned and abused male children has received scant attention.<br>
<strong>Aims:</strong> Current study sought to examine how the employment of "Philosophy for Children" program through enriching digital technologies affects cognitive distortions and perceived competence (cognitive, social and physical) of orphaned and abused male children.<br>
<strong>Methods:</strong> The design of the present study was quasi-experimental with pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the study consisted of all 10-12 years old boys living in Azna Welfare organization in the fall of 1399. Thirty children were selected by purposive sampling method. They were randomly divided into experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The experimental group had 8 sessions with90-minutes (two sessions per week) of educational intervention (Five-volume collection of porsando, Ghaedi, 2019) but the control group did not receive any intervention. Participants were assessed with the Cognitive Distortion Questionnaire (Abdullah Zadeh and Salar, 2010) and Competence Perception (Harter, 1985) in the pre- and post-test. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance.<br>
<strong>Results:</strong> The findings revealed that there was a significant difference between the experimental and control groups (P <0.05). Therefore, the findings of this study, in line with other studies, support the efficacy of using digital technologies in the "philosophy for children" program in reducing cognitive distortions and improving perceived competence (cognitive, social and physical, respectively) of children.<br>
<strong>Conclusions:</strong> It can be concluded that the "philosophy for children" program through enriching digital technologies not only can be in line with one of the major goals of the fundamental reform document of education: advantageous use of new technologies in the formal public education system according to Islamic standard system but also can be used as a suitable intervention tool to reduce cognitive distortions and improve the perceived competence of orphaned and abused male children</div>
فلسفه برای کودکان,تحریفات شناختی,ادراک شایستگی,کودکان پسر بیسرپرست و بدسرپرست,فناوریهای دیجیتال
Philosophy for Children, Cognitive Distortions, perceived competence, Orphaned and Abused male Children, Digital Technologies,
249
264
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1334-1&slc_lang=fa&sid=1
aliakbar
kabiri
علی اکبر
کبیری
kabiriakbar98@yahoo.com
4849970176
100319475328460021139
Yes
Ph.D Student of Education of Technology, Allameh Tabatabaie University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
mahdi
vahedi
مهدی
واحدی
mahdivahed@yahoo.com
4849970176
100319475328460021140
No
Assistant Professor, Departemant of Education of Technology, Allameh Tabatabaie University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهزان، تهران، ایران.(نویسنده مسول)