Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
21
111
online
1
fulltext
fa
بازنمایی جنسیتی در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه دبیرستان از منظر مؤلفه های نگاه نابرابر و تبعیض آمیز به زنان
Gender representation in the secondary school english language book from the perspective of the components of an unequal and discriminatory view of women
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;
text-align:justify;line-height:normal"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="color:#a42898;">زمینه: </span></strong>کتاب ­های درسی منبع اصلی و رسمی انتقال ارزش ­های جامعه به دانش­ آموزان بوده و نیروی بسیار قدرتمند در فرآیند شکل ­گیری نقش ­های جنسیتی کودکان و نوجوانان محسوب می ­شوند. در این مقاله باز نمایی جنسیتی و شناسایی ارتباط جنسیت در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه در ایران مد نظر می­باشد .<span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<strong><span style="color:#a42898;">هدف:</span></strong> شناسایی مؤلفه ­های اساسی گفتمان جنسیتی در کتب ادبیات فارسی و زبان انگلیسی و علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه دبیرستان.<span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="color:#a42898;">روش:</span></strong> تحلیل محتوای کمی و کیفی به صورت ترکیبی می ­باشد. تحلیل محتوای کیفی متن دروس و تصاویر، انتخاب شده است که در این بخش کیفیت بازنمایی ­ها مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحلیل محتوای کمی نیز برای مقایسه کمی تعداد تصاویر، اسامی و ضمایر مؤنث و مذکر مورد استفاده قرار می­ گیرد. جامعه آماری این تحقیق کل کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه بوده است و با استفاده از میانگین و <span dir="LTR">F</span> و آزمون <span dir="LTR">T</span> نتایج تحقیق بررسی شده است.<span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<strong><span style="color:#a42898;">یافته­ ها:</span></strong> یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل کمی، دلالت بر وجود نابرابری و تبعیض جنسیتی در کلیه کتب دوره دوم متوسطه بررسی شده داشتهاند. نتایج تحلیل محتوایی کتاب ها نیز حاکی از رویکردی سنتی و کلیشهای و عدم تناسب و توازن به ویژه در ابراز احساسات عاطفی توجه به هر دو جنس بوده است.<br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#a42898;">نتیجهگیری:</span></span> </strong><span dir="RTL">نادیده گرفتن واقعیت تربیتی دانش ­آموزان دختر و عدم بازتاب آن در کتاب ­های درسی چندان منطقی به نظر نمی ­رسد. همچنین برای اصلاح شرایط ابتدا باید زمینه ­ی فرهنگی فراهم آید این پژوهش نشان داد که باز تولید کلیشه­ های تبعیض ­آمیز جنسیتی به صورت پنهان و گاه آشکار در کتب آموزشی از طریق تصاویر و متون ادبی صورت می ­پذیرد.</span></span></span></p>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Textbooks have been the main and official source of transmitting the values of society to students and a very powerful force in the process of forming gender roles of children and adolescents. In this study, gender representation and identification of gender relationship in the English language textbook of the second year of high school in Iran is considered.<br>
<strong>Aims:</strong> Identifying the basic components of gender discourse in Persian and English literature and social science textbooks in the second year of high school<br>
<strong>Methods:</strong> Quantitative and qualitative content analysis is a combination. Qualitative content analysis of the text of lessons and pictures has been selected, in which the quality of representations has been examined. Quantitative content analysis method is also used to quantitatively compare the number of images, feminine and masculine nouns and pronouns. The statistical population of this research was the whole English language textbook of the second year of high school and the results of the research were examined using the mean, f and t test.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Results:</strong> Content analysis of books has also shown a traditional and clichéd approach and disproportion and balance, especially in expressing emotional feelings of attention to both genders.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Ignoring the educational reality of female students and not reflecting it in textbooks does not seem very logical. Also, in order to improve the situation, a cultural background must first be provided. This research showed that the reproduction of sexist discriminatory stereotypes is done covertly and sometimes openly in educational books through images and literary texts<span dir="RTL"></span></div>
گفتمان جنسیتی, تحلیل گفتمان انتقادی, بافت, زمینه, کتب درسی
Gender Representation, Critical Discourse Analysis, Context, Background, Textbooks
559
574
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1343-1&slc_lang=fa&sid=1
zahra
alimadadi
زهرا
علیمددی
paperkavosh@gmail.com
0058044721
100319475328460017783
No
Ph.D Student in Educational Sciences, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran
دانشجوی دکتری علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
reza
vala
رضا
والا
arch_teaching@yahoo.com
0058044711
100319475328460017784
Yes
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
Fattah
Nazem
فتاح
ناظم
mehdi.ghafari20@yahoo.com
0058044731
100319475328460017785
No
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran.
دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.