Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
21
109
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی روش های آموزش ذهن آگاهی و هوش هیجانی بر تنیدگی شغلی، تعارض کار - خانواده و رواندرستی
Comparison of the efficacy of mindfulness and emotional intelligence training methods on psychological well-being,work-family conflict, and job stress
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="color:#a42898;">زمینه: </span></strong>بررسی پیشینه نشان می­دهد که آموزش ذهن ­آگاهی و هوش هیجانی بر تنیدگی شغلی، تعارض کار - خانواده و رواندرستی مؤثر بوده است، اما هنوز مشخص نیست که کدام یک از این مداخلات در طول زمان اثربخشی بیشتر و پایدارتری را دارند.<span style="font-size:10.0pt;"></span><br>
<strong><span style="color:#a42898;">هدف:</span></strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش­ های آموزش ذهن ­آگاهی و هوش هیجانی بر تنیدگی شغلی، تعارض کار - خانواده و رواندرستی انجام شد.<br>
<strong><span style="color:#a42898;">روش:</span></strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر ماهیت از نوع طرح شبه ­آزمایشی با پیش ­آزمون – پس­ آزمون و یک مرحله پیگیری سه ماهه بود. جامعه مورد مطالعه، کارکنان شرکت سازه ­گستر سایپا بودند و نمونه ­های آماری شامل 90 نفر از کارکنان بود که به روش دردسترس انتخاب و به روش تصادفی در گروه ­های آزمایش (آموزش ذهن­ آگاهی و هوش هیجانی) و گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل؛ پرسشنامه تنیدگی شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان (1993)، پرسشنامه تعارض کار - خانواده کارلسون و همکاران (2000) و پرسشنامه رواندرستی ریف (1989) بود. یکی از گروه­ های آزمایش مداخله ذهن ­آگاهی مبتنی بر مدل کابات - زین (2015) و گروه دیگر آزمایش، بسته آموزش هوش هیجانی مبتنی بر مدل سالوی و همکاران (2016) را هر کدام در هشت جلسه 60 دقیقه ­ای دریافت کردند. گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته انجام شد.<br>
<strong><span style="color:#a42898;">یافته ­ها:</span></strong> نتایج نشان داد که آموزش توانش ذهن ­آگاهی و هوش هیجانی بر تنیدگی شغلی، تعارض کار خانواده رواندرستی کارکنان مؤثر بوده است (0/05><span dir="LTR">P</span>). آموزش ذهن ­آگاهی در مقایسه با آموزش هوش هیجانی، تأثیر بیشتری بر تنیدگی شغلی و رواندرستی کارکنان داشته است (0/05 ><span dir="LTR">P</span>).<br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#a42898;">نتیجهگیری:</span></span> </strong><span dir="RTL">به نظر می ­رسد روش آموزش ذهن ­آگاهی و هوش هیجانی می ­تواند به عنوان یک امر پیشگیرانه و بهبودگر در حیطه سلامت روانی افراد جامعه مورد استفاده قرار گیرد.</span></span></span>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Background studies show that mindfulness training and emotional intelligence have been effective in job stress, work-family conflict and well-being, but it is not yet clear which of these interventions are more effective and more stable over time.<br>
<strong>Aims:</strong> The aim of this study was to compare the effectiveness of mindfulness and emotional intelligence training methods on job stress, work-family conflict and well-being.<br>
<strong>Methods:</strong> The present research is of applied type in terms of objective employing a quasi-experimental design with pretest-posttest and three-month follow-up. The statistical population consisted of staff in Sazeh Gostar Saipa Co. in 2019. From among the statistical population, 90 were chosen through available sampling method, and assigned randomly (lottery) across two experimental groups of training mindfulness and training emotional intelligence, plus control group. Assessment tools include; The British Institute of Health and Safety Questionnaire (1993), the Work-Family Conflict Questionnaire (2000) and the Reef Well-being Questionnaire (1989). One experimental group received the Kabat-Ziin model-based mindfulness intervention (2015) and the other experimental group received the emotional intelligence training package based on the model of Salovy et al. (2016) in eight 60-minute sesions. The control group did not receive any intervention. Data analysis was performed through mixed ANOVA method.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that the training of mindfulness and emotional intelligence has been effective on job stress, family conflict, well-being of employees (P <0.05). Mindfulness training has a greater effect on job stress and well-being of employees compared to emotional intelligence training (P <0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> It seems that the method of teaching mindfulness and emotional intelligence can be used as a preventive and remedial in the field of well-being in society.</div>
ذهن آگاهی, هوش هیجانی, رواندرستی, تعارض کار - خانواده
Mindfulness, Emotional intelligence, wellbeing, Work-Family Conflict
187
206
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1446-1&slc_lang=fa&sid=1
Farzane
Mazinani
فرزانه
مزینانی
f.mazinani@yahoo.com
0079867634
100319475328460017879
No
PhD Student, Department of psychology, Central Tehran branch, Islamic azad university, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشکده روان شناسی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
roya
kochakentezar
رویا
کوچک انتظار
roy.kochak_entezar@iauctb.ac.ir
0046621628
100319475328460017880
Yes
Assistant Professor, Department of psychology, Central Tehran branch, Islamic azad university, Tehran, Iran (corresponding author).
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول).
abolghasem
nouri
ابوالقاسم
نوری
anouri1397@gmail.com
4590906661
100319475328460017881
No
Full Professor, Department of psychology and Educational science, Isfahan branch, Isfahan university, Isfahan, Iran.
استاد، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
mahdiye
salehi
مهدیه
صالحی
mah.salehi@iauctb.ac.ir
0043658156
100319475328460017882
No
Assistant Professor, Department of psychology, Central Tehran branch, Islamic azad university, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.