Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
21
119
online
1
fulltext
fa
تأثیر بازیدرمانی گروهی بر سازشیافتگی اجتماعی، احساس تنهایی و مهار خشم درکودکان 11-12 سال
The effect of group play therapy on social adjustment, control of anger, and loneliness of children between 11–12
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#a42898">زمینه: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">یکی از بارزترین روشهای تغییر رفتار، بازیدرمانی گروهی است. با توجه به اینکه از یک طرف شیوع رفتارهای پرخاشگرانه و از طرف دیگر بروز رفتارهای گوشهگیرانه و احساس تنهایی، موجب ایجاد اختلالات رفتاری در کودکان میگردد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#a42898">هدف:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"> تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر بازیهای گروهی بر سازش­یافتگی اجتماعی، کنترل خشم و احساس تنهایی انجام گردیده است.</span><b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"B Zar""></span></span></b></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#a42898">روش:</span></span></b><b> </b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح آن از نوع پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعه مورد مطالعه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی در نیمه اول سال تحصیلی 1398-1399 شهر کرمانشاه بودند که براساس نوع پژوهش (نیمهآزمایشی) تعداد 40 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و گواه) جایگذاری شدند. ابزار بکار رفته در پژوهش شامل پرسشنامههای سازش­یافتگی خانچی (1998)، مهار خشم نواکو (1986) و احساس تنهایی ویلر (1985) و بسته آموزشی </span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">بازیدرمانی کاترین گلارد و دیوید گلدارد (2012) </span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">بوده است. </span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">جهت بررسی نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد.</span><b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"B Zar""></span></span></b></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#a42898">یافتهها:</span></span></b><b> </b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">نتایج حاصل از تحلیلکوورایانس مؤید این است که با کنترل نمرات پیشآزمون، در گروههای آزمایش و گواه، بازیهای گروهی بهترتیب موجب افزایش سازش­یافتگی اجتماعی (18/63 </span><span lang="FA" style="font-size:8.0pt">=</span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt">F</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">؛ 0/001 </span><span lang="FA" style="font-size:8.0pt">=</span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt">P</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">)</span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">و کاهش احساس تنهایی (23/12 </span><span lang="FA" style="font-size:8.0pt">=</span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt">F</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">؛ 0/001 </span><span lang="FA" style="font-size:8.0pt">=</span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt">P</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">)</span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">میگردد ولی در نمرات کنترل خشم (0/384 </span><span lang="FA" style="font-size:8.0pt">=</span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt">F</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">؛ 0/55 </span><span lang="FA" style="font-size:8.0pt">=</span><span dir="LTR" style="font-size:8.0pt">P</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">)</span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">تفاوت معنیداری مشاهده نشد.</span></span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="color:#a42898">نتیجهگیری:</span></span></span> </b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%">بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش بازیهای گروهی بهعنوان یک رشته فعالیتهای جمعی و انگیزشی باعث بالا بردن مهارتهای فردی، تقویت حس اعتماد به خود، استقلال فردی و تقویت برقراری روابط اجتماعی و در نتیجه بهبود سازش­یافتگی اجتماعی و هیجانی کودک میگردد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Background:</span></span></span></b> <span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">One of the social problems of human societies is behavioral and psychological incompatibility and methods of dealing with them. Undoubtedly, the issue of addressing mental health issues, prevention, and treatment of behavioral disorders will become more salient day by day.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Aims:</span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> The purpose of this study was to investigate the efficacy of group games on social adjustment, anger control, and loneliness.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Methods: </span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">The study employed a semi-quasi-experimental approach in the form of a pretest-posttest design. To this end, 40 male elementary school students in the first half of the academic year 2019-2020 in Kermanshah were selected based on the convenience sampling method and were randomly divided into experimental (n= 20) and control (n=20) groups. The instruments of the study included the Khanchi (1998) Adjustment Questionnaire, the Novako (1986) Anger Control Questionnaire, and Usher and the Wheeler (1985) Loneliness Feeling Scale.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Results:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">The results of the Analysis of Variance (ANOVA) confirmed that by controlling the pre-test scores in the experimental and control groups, group games can increase social adjustment and decrease feelings of loneliness. However, there was no significant difference in the anger control scores.</span></span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:#a42898">Conclusion:</span></span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"> Based on the findings of this study, it can be concluded that group play therapy as a series of collective and motivational activities can enhance individual skills, self-confidence, social relationships, and individual independence thereby improving the child's social and emotional adaptation.</span></span></span></div>
احساس تنهایی,
بازیهای گروهی,
سازش یافتگی اجتماعی,
مهار خشم
Group Play Therapy,
Social Adjustment,
Control of Anger,
Loneliness
2199
2212
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1759-1&slc_lang=fa&sid=1
mahnaz
kaboodi
مهناز
کبودی
Kabodim58@cfu.ac.ir
1111111111
100319475328460021672
Yes
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhagyan Teacher Education University, Tehran, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.