Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
15
59
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش برنامه ارتباط بینفردی مربیمحور بر توانش حل مسأله کودکان پیشدبستانی
The effects of teaching teacher-based interpersonal relationship program on problem solving skills of preschool children
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">مشکلات تعاملات اجتماعی و تعارضات بین­ فردی دانش ­آموزان با بروز مشکلات رفتاری و عملکرد تحصیلی پایین رابطه دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسأله بینفردی معلم محور بر بهبود توانش حل مسأله در کودکان پیشدبستانی است. مطالعه بهشیوه شبهآزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون اجرا شد. تعداد 18 کودک پیشدبستانی بهصورت نمونه در دسترس از مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شدند. برنامه حلمسأله بینفردی بهصورت گروهی توسط مربیان آموزشدیده اجرا شد. آزمون حل مسأله بینفردی پیش دبستانی- ویرایش دوم بهعنوان ابزار ارزیابی استفاده گردید. نتایج تحلیل اندازه ­گیری مکرر نشان میدهد تفاوت میانگین­ های پیش­ آزمون و پس­ آزمون در ارائۀ راه­ حل ­ها (سیالی) و طبقات مرتبط (انعطاف­پذیری) به لحاظ آماری معنادار است (0/003=</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> و پاسخ­ های کلامی (شامل راهحلهای غیر مرتبط و تکراری) نیز بعد از مداخله کاهش یافته است (0/003=</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">). نتایج به این معنی است که برنامۀ مداخله در افزایش توانش حل مسالۀ بین­فردی</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">کودکان پیش­دبستانی مؤثر بوده است. همچنین، در مؤلفه نسبت ارتباط و نسبت فشار تفاوت میانگین­ها با وجود عدم معناداری در جهت اهداف پژوهش می­باشد (0/37=</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">). در پایان، دربارۀ لزوم آموزش توانشهای حلمسأله بینفردی بهعنوان راهکاری پیشگیرانه از مشکلات رفتاری و اجتماعی، بهویژه در مقاطع پیش از دبستان و سالهای اولیه مدرسه، بحث شده است. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Social interaction problems and interpersonal conflicts are correlated with behavioral problems and low achievement. Evaluating the effectiveness of interpersonal problem solving training program to improve problem solving skills for preschool children was the main objective of the present study. This study was conducted using a quasi-experimental method with pretest-posttest. The population sample comprised of 18 preschool girl students of a non-profit school who were enrolled in the study as available sample. The Shure’s Interpersonal Cognitive Problem-Solving Program was taught in class by the teachers. To evaluate the training program, we used The Preschool Interpersonal Problem Solving Test (PIPS). Results using repeated measures analysis indicated that intervention program was significantly effective in increasing scores on “relevant solutions” and “relevant category” of the problem solving instrument (P=0.003). Also, results indicated that the training was successful in reducing verbal responses including irrelevant and repetitive solutions (P=0.003). The results indicated that the intervention program has been effective in improving problem solving skills for preschool children. In addition, the results did not show statistically significant differences in the means of “Irrelevant responses” and “Force Ratio” (P=0.37). At the end, we discuss the concurrence of our results with other studies, and the importance of problem-solving training as a prevention strategy at schools.</div>
آموزشهای شناختی, توانش های اجتماعی, برنامه حل مسأله, توانش های بینفردی.
cognitive trainings, social skills, problem solving program, interpersonal skills.
348
363
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-86&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Shokoohi-Yekta
محسن
شکوهی یکتا
myekta@ut.ac.ir
1003194753284600717
1003194753284600717
Yes
Tehran University
دانشگاه تهران
Naiereh
Zamani
نیره
زمانی
1003194753284600718
1003194753284600718
No
Tehran University
دانشگاه تهران
Javad
PourKarimi
جواد
پورکریمی
1003194753284600719
1003194753284600719
No
Tehran University
دانشگاه تهران
Abbas
Sheikh Mohammadi
عباس
شیخ محمدی
1003194753284600720
1003194753284600720
No
Tehran University
دانشگاه تهران