Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
17
70
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی روش مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی
The effectiveness of social cognitive career counseling on academic self - efficacy
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه: </span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">یکی از راه</span></span><span style="font-size:12.0pt;">­</span><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;"> های افزایش و بهبود عملکرد تحصیلی خودکارآمدی دانش </span></span><span style="font-size:12.0pt;">­</span><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">آموزان در امر تحصیل است از این رو سؤال اصلی تحقیق این است که آیا روش مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر روی آن اثربخش است؟ </span></span><strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">هدف: </span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش­ مشاورۀ مسیر شغلی مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان بود.</span></span><strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;"> روش: </span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">روش پژوهش نیمه­ تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و دو گروه گواه بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانش­آموزان متوسطه دوم شهرستان شهریار است. نمونۀ پژوهش80 دانش ­آموز (40 دختر و 40 پسر) انتخاب شدند و به صورت تصادفی به چهار گروه (دو گروه مداخله و دو گروه گواه) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی بود. </span></span><strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج حاصل از تحلیل واریانس مکرر نشان دادند که تأثیر شیوۀ مشاورۀ مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی معنی ­دار بود و همچنین آزمون مقایسه­ های زوجی شفه در سه مرحلۀ پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری نشان داد که میانگین­ ها در پس­ آزمون افزایشیافته (0/01</span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:11.0pt;">></span></span><span style="font-size:11.0pt;">p</span><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">) و تا پیگیری ثبات داشته است. شیوۀ مشاورۀ مسیر شغلی مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیرگذارند. </span></span><strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">می­ توان با شناسایی افراد دارای خودکارآمدی پایین و شرکت دادن آنها در جلسات مشاورۀ شناختی-اجتماعی به بهبود کیفیت آموزش و رسیدن به اهداف سیستم آموزشی کمک نمود و زمینۀ استفادۀ هر چهبهتر افراد از توانمندی­ ها و استعداد­ های بالقوه و بهبود عملکرد را فراهم نمود.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> one of the main ways of improving academic performance is increasing self efficacy in children. <strong>Aims:</strong> The present study was carried out in order to examine the effectiveness of social cognitive career counseling on academic Self-efficacy among students. <strong>Method:</strong> The present quasi-experimental study was carried out using a pretest, posttest, follow-up design with two intervention groups and two control groups. The statistical population included all students attending Secondary high schools in Shahriar, Iran. The study sample consisted of 80 students (40 girls and 40 boys) who were randomly assigned to 4 groups (two groups of social cognitive intervention and two control groups). The study instrument was Academic Self-Efficacy Scale. The results of repeated ANOVA indicated that social cognitive career counseling had a significant effect on academic self-efficacy.<strong> Results:</strong> Moreover, Scheffe’s paired-comparisons test in three phases of pretest, posttest, and follow-up showed that the means had an increase in the posttest (p<0.01) and remained the same until the follow-up phase. Social cognitive career counseling has a significant effect on academic self-efficacy.<strong> Conclusions</strong>: By identifying individuals with low self-efficacy in career counseling method based on social cognitive theory meetings, it is possible to help improving the quality of education and achieve educational goals, and help them to make better use of their abilities and potential talents in order to get better performance.</div>
خودکارآمدی تحصیلی, نظریۀ شناختی-اجتماعی, مداخله
academic self-efficacy, social cognitive theory, intervention
707
714
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-62-7&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Marzban
عباس
مرزبان
10031947532846001262
10031947532846001262
No
University of Esfahan
دانشگاه اصفهان
Mohammad Reza
Abedi
محمدرضا
عابدی
m.r.abedi@edu.ui.ac.ir
10031947532846001263
10031947532846001263
No
University of Esfahan
دانشگاه اصفهان
Parisa
Nilforooshan
پریسا
نیلفروشان
10031947532846001264
10031947532846001264
Yes
University of Esfahan
دانشگاه اصفهان