Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
19
87
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش گروهی با تأکید بر رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب و مؤلفه های آن در بیماران مرد تحت درمان با متادون
Effectiveness of group training with an emphasis transactional analysis approach to improving sleep quality and its components of methadone – treated men
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه:</strong> یکی از مسائلی که در مورد بیماران تحت درمان با متادون باید به آن توجه داشت، مسئله کیفیت خواب این بیماران می­باشد. اما مسئله اصلی اینست، آیا رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب بیماران تحت درمان با متادون تأثیر دارد؟ <strong>هدف: </strong>بررسی تأثیر آموزش گروهی رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب و مؤلفه­های آن در بیماران مرد تحت درمان با متادون بود.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران تحت درمان با داروی متادون یکی از مراکز درمان سوءمصرف مواد شهر تهران در سال 1394-1395 بود، تعداد 40 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر) جایگزین شدند. ابزار عبارتند از: پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورک (دانیل جی بایسی و همکاران، 1989) و پروتکل آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل (عطادخت، جعفریان دهکردی، بشرپور و نریمانی، 1394). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود کیفیت خواب بیماران تحت درمان با متادون تأثیر معنادار داشت (0/05><span dir="LTR">P</span>).<strong> نتیجهگیری:</strong> میتوان برای بهبود کیفیت خواب بیماران تحت درمان با متادون از آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل استفاده کرد.<span dir="LTR"></span></span></span><br>
<br>
<div style="clear:both;"></div></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> One of the issues that should be considered for methadone-treated patients is the quality of sleep in these patients. But the key question is, does the behavioral analysis approach affect the sleep quality of methadone-treated patients? <strong>Aims:</strong> The purpose of this study was to evaluate the effect of group training on behavioral analysis on improving sleep quality and its components in male patients treated with methadone. <strong>Method:</strong> The study was a quasi-experimental study with pre-test, post-test and follow-up and control group. The statistical population of this study consisted of all patients treated with methadone in one of Tehran's drug abuse treatment centers in 2015-2016. 40 patients were selected by convenience sampling method and randomly divided into experimental and control groups. (20 people) were replaced. The tools are: Pittsburgh Sleep Quality Questionnaire (Daniel J. Bayes et al., 1989) and Group Training Protocol on Mutual Behavior Analysis (Attadakht, Jafarian Dehkordi, Bashirpour & Narimani, 2015). Data were analyzed using covariance analysis test. <strong>Results:</strong> Interaction analysis approach had a significant effect on improving sleep quality of patients treated with methadone (P<0/05). <strong>Conclusions:</strong> Mutation therapy can be used to improve sleep quality of patients treated with methadone. </div>
<div style="clear:both;"></div>
رویکرد تحلیل رفتار متقابل, بهبود کیفیت خواب, بیماران, درمان با متادون
Interaction analysis approach, improving sleep quality, patients, methadone therapy
375
381
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-191-1&slc_lang=fa&sid=1
arami
seyed javad
سیدجواد
آرامی
Arami_psy@yahoo.com
2580195912
10031947532846009890
No
Ph.D. Student of General Psychology, Departement of Psychology, Islamic Azad University, Zahedan Branch, Zahedan,
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران
Gholamreza
Sanagouye Moharrer
غلامرضا
ثناگوی محرر
r.sanagoo@iauzah.ac.ir
2582690015
10031947532846009891
Yes
Assistant Professor, Departement of Psychology, Islamic Azad University, Zahedan Branch, Zahedan, Iran (Corresponding Author)
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران(نویسنده مسئول)
Mahmood
Shirazi
محمود
شیرازی
nasimmohammadi@vatanmail.ir
2594424242
10031947532846009892
No
Associate Professor, Departement of Psychology, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران