Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
19
90
online
1
fulltext
fa
اثربخشی بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان بر نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان
Effectiveness of domestic package of training executive functions specific for teachers on the signs of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) of the children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>زمینه:</strong> پیرامون نشانه­های اختلال کمتوجهی و فزونکنشی پزوهش­هایی انجام شده است، اما پژوهشی که به بررسی اثربخشی بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان بر نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان پرداخته باشد مغفول مانده است. <strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان بر نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان دبستانی انجام شد. <strong> روش:</strong> روش پژوهش حاضر نیمهآزمایش با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان دبستانی مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی شهر اصفهان در پاییز و زمستان 1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک دبستانی مبتلا به اختلال کمتوجهی و فزونکنشی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه گمارده شدند (در هر گروه 15 کودک). معلمان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش کارکردهای اجرایی (محقق ساخته) قرار گرفتند. در این پژوهش پرسشنامه اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کانرز فرم والدین (بروک و کلینتون، 2007) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس واریانس مختلط تجزیه و تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان به شکل معناداری منجر به کاهش نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان دبستانی شده است (0/001<span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">p<</span></span>). <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که بسته بومی آموزش کارکردهای اجرایی ویژه معلمان با تمرکز بر فرآیندهای شناختی و فراشناختی کودکان میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش نشانههای اختلال کمتوجهی و فزونکنشی کودکان دبستانی مورد استفاده گیرد.</span><span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Research has been done on the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder, but research that has examined the effectiveness of the native package of teacher-specific executive functions on the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder has been neglected.<strong> Aims:</strong> the present study was conducted aiming to determine the effectiveness of domestic package of Executive functions specific for teachers on the signs of ADHD in primary school children. <strong>Method:</strong> the research method was quasi-experimental with pretest, posttest, follow-up and control group design. The statistical population of the present study included primary school children with ADHD in the city of Isfahan in academic year 2016-17. 30 primary school children with ADHD were selected through purposive sampling method and randomly replaced into experimental and control groups (each group of 15). The teachers in the experimental group received 8 training sessions of Executive functions (researcher-made). ADHD questionnaire parents form (Brook and Clinton, 2007) was used in the present study. The data from the study were analyzed through mixed ANOVA.<br>
<strong>Results:</strong> the results showed that domestic package of training Executive functions specific for teachers has significantly led to the decrease of ADHD signs in the primary school children (p<0/001). <strong>Conclusions:</strong> according to the findings of the present study it can be concluded that the domestic package of training Executive functions specific for teachers focusing on the children’s cognitive and meta-cognitive processes can be used as an efficient treatment to decrease ADHD signs in primary school children.</div>
آموزش کارکردهای اجرایی, اختلال کمتوجهی و فزونکنشی, کودکان دبستانی
Training executive functions, ADHD, primary school children
755
763
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-231-1&slc_lang=fa&sid=1
khalil
ghasemi
خلیل
قاسمی
roohepak24@gmail.com
0053268547
10031947532846007549
No
phd student of educational psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.
mohammad bagher
kajbaf
محمدباقر
کجباف
m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
4959995072
10031947532846007550
Yes
Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran
استاد، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
amir
qamarani
امیر
قمرانی
a.ghamarani@edu.ui.ac.ir
1275876582
10031947532846007551
No
Assistant Professor of Psychology and Teaching Children with Special Needs, Isfahan University, Isfahan, Iran.
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
hajar
torkan
هاجر
ترکان
h.torkan@khuisf.ac.ir
1176321420
10031947532846007552
No
Assistant Professor of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان)، اصفهان، ایران.