Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
13
52
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان قابلیتهای اجرایی دورههای ضمن خدمت مجازی در بهرهوری منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش
The survey of operational capabilities in virtual courses in improving the productivity of human resources in the educational organization
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;">آموزش از راه دور موقعیت جدیدی را برای آموزش شاغلان و کسانی که نمی<span dir="LTR"></span>توانند برای یادگیری در مدارس و دانشگاهها حاضر شوند، فراهم ساخته است لذا هدف اصلی این پژوهش امکانسنجی آموزشهای مجازی در ارتقاء بهرهوری منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان بوده است. بدینمنظور تأثیرات، تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و ضعف اجرای دورههای مجازی در سازمان آموزش و پرورش بررسی شده است. نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با صاحبنظران متغیرهای مورد نظر مشخص شد و سپس بر این اساس پرسشنامه محقق ساختهای تهیه شد و در بین گروه 141 نفری از کارشناسان و متخصصان بخش فناوری آموزشی و آموزش مجازی توزیع شد. دادهها با استفاده از نرمافزار <span dir="LTR">SPSS </span> تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون <span dir="LTR">T</span> نشان داد که دورههای مجازی بر ارتقاء بهرهوری منابع انسانی در سازمان آموزش و پرورش تأثیر داشته است (<span style="color:black;">01 /0 < </span><span dir="LTR"><span style="color:black;">p</span></span><span style="color:black;"> و 0/05 </span><span dir="LTR"><span style="color:black;">p<</span></span><span style="color:black;">)</span>. همچنین از میان فرصتها (میزان مهارت مجریان دورههای مجازی)، تهدیدات (عدم وجود زیرساختهای ارتباطی قوی مثل اینترنت پرسرعت و شبکۀ فیبر نوری)، نقاط قوت (ایجاد انگیزه در بین کارکنان آموزش و پرورش با تشویق و تقدیر) و نقاط ضعف (فقدان محتوای جذاب و مؤثر آموزشی در اجرای دورههای مجازی) بالاترین میانگین را در بین متغیرهای مورد بررسی داشتند.<span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"> <br>
Distance education created new opportunity to employees’ education and those who can not be present for learning in schools and universities, has provided so, the main goal of this research feasibility of virtual courses in improving the productivity of human resources of Isfahan education organization for this purpose, impact, threats, opportunities, strengths and weakness of virtual education was reviewed. In this research feasibility of virtual education fell in to 5 categories and then research questioner was designed. This way administered to 141 of specialist in this field. Data was analyzed by descriptive and inferential statistical indexes. Result showed that virtual course on improving the productivity of human recourses in education organization has had an impact (p≤ 0.01, p≤ 0.05). Also, the opportunities (the skills of the virtual hosts), threats (lack of good communication infrastructure like broad band and fiber optic network), strengths (encouraging and motivating the staff appreciation) and weakness (lack of attractive content and effective teaching in the virtual era) the highest average among variables were examined. </div>
آموزش مجازی, بهرهوری, امکانسنجی, منابع انسانی.
feasibility, productivity, human resources, virtual education.
542
557
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-146&slc_lang=fa&sid=1
Negin
Dastjerdi
نگین
برات دستجردی
dastjerdey@gmail.com
10031947532846002718
10031947532846002718
Yes
University of Esfahan
دانشگاه اصفهان
Yasamin
Abedini
یاسمین
عابدینی
10031947532846002719
10031947532846002719
No
دانشگاه اصفهان
Iran
Beheshti Maal
ایران
بهشتی مآل
10031947532846002720
10031947532846002720
No
University of Esfahan
دانشگاه اصفهان