Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
19
90
online
1
fulltext
fa
اثربخشی قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی روزمره بر بهبود نظمجویی شناختیِ هیجان کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی
The effectiveness of narrative therapy based on daily executive functioning and on improve the cognitive emotion regulation in children with attention deficit / hyperactivity disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"> <strong><span style="color:black;">زمینه: </span></strong><span style="color:black;">مطالعات متعددی به اثربخشی قصه درمانی مبتنی بر کنش ­های اجرایی روزمره و بررسی بهبود نظم جویی شناختی هیجان پرداخته­ اند. اما پژوهشی که به بررسی </span>اثربخشی قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی روزمره بر بهبود نظمجویی شناختیِ هیجان کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی پرداخته باشد مغفول مانده است.<strong> <span style="color:black;">هدف: </span></strong><span style="color:black;">تعیین اثربخشی قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی روزمره بر بهبود نظمجویی شناختیِ هیجان کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی بود</span><span style="color:black;"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span><strong><span style="color:black;"> روش: </span></strong><span style="color:black;">پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کودکان 11-9 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالیِ تحت حمایت <em><span style="font-style:normal;">درمانگاه</span></em> شبانهروزیِ <em><span style="font-style:normal;">حضرت علی اصغر</span></em> (ع) </span>شهر ری در سال 1397 بود، تعداد 30 نفر <span style="color:black;"><span style="font-size:8.0pt;">بهشیوه نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:8.0pt;">گمارده شدند. </span></span><span style="color:black;">ابزار گردآوری دادههای پژوهش عبارتند از: مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز - فرم والد (</span>گویت، کانرز و آلریچ، 1973<span style="color:black;">)، مصاحبه بالینی ساختاریافته (محقق ساخته، 1397)، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان - فرم کودکان (</span>گارنفسکی و همکاران (2007<span style="color:black;">) و </span><span style="color:black;"><span style="font-size:8.0pt;">جلسات مداخله</span></span><span style="font-size:8.0pt;"> قصه درمانی </span><span style="color:black;">مرادیان<span style="text-decoration:none;text-underline:none;"><span style="color:black;"> و همکاران (1393)</span></span>. داده­ ها با استفاده از آزمون لوین و تحلیل کواریانس تحلیل شدند. <strong>یافته­ ها</strong>:</span><span style="color:black;"> قصه درمانی مبتنی بر کنش­های اجرایی روزمره بر بهبود نظم­ جویی شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش ­فعالی تأثیر معنادار داشت</span><span style="color:black;"> (</span>0.01 ><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">p</span></span><span style="color:black;">)</span><span style="color:black;">.</span><span style="color:black;"> <strong>نتیجه­ گیری</strong></span>: کودکان بیش­ فعالی که در جلسات قصه درمانی شرکت کردند راهبردهای ناسازگارانه کمتر و راهبردهای سازگارانه نظم­جویی شناختی هیجانی بیشتر کسب کردند<span style="color:black;">.</span><span dir="LTR"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><b> </b><strong>Background:</strong> Numerous studies have examined the effectiveness of storytelling based on daily executive actions and the study of cognitive emotion regulation. However, research that has examined the effectiveness of storytelling based on daily executive actions on improving cognitive emotional regulation in children with attention deficit / hyperactivity disorder has been neglected. <strong>Aims:</strong> To determine the effectiveness of storytelling therapy based on daily executive actions on improving cognitive emotion regulation in children with attention deficit / hyperactivity disorder. <strong>Method:</strong> The research was semi-experimental with pre-test-post-test design and control group. The statistical population included 11-9 year old children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder with the support of Hazrat Ali Asghar (AS) Day Clinic in Rey in 2018. Were appointed. Research data collection tools include: Conners-Children's Parental Behavioral Problem Scale (Gwyneth, Connors and Allerich, 1973), Structured Clinical Interview (Researcher Made, 2018), Children's Cognitive-Form of Cognitive Formulation Questionnaire (Garnefsky et al. (2007) and Interventions of Moradian et al.'s story therapy intervention (2014). Data were analyzed using Levine test and analysis of covariance. <strong>Results:</strong> Storytelling based on daily executive actions on improving cognitive emotion regulation in children with attention deficit disorder / Hyperactivity had a significant effect (p< 0/01). Hbrdhay less maladaptive and adaptive cognitive emotion regulation strategies gained more. <strong>Conclusions:</strong> Children with ADHD who participated in story therapy sessions had fewer maladaptive strategies and more adaptive emotional cognitive regulatory strategies.<div style="clear:both;"></div></div>
قصه درمانی مبتنی بر کنشهای اجرایی روزمره, نظمجویی شناختی هیجان, اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی
Narrative therapy based on routine administrative actions, cognitive emotion regulation, attention deficit / hyperactivity
787
797
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-360-2&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Darvish Damavandi
زهرا
درویش دماوندی
matin.darvish1988@gmail.com
10031947532846007545
10031947532846007545
No
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
Fariborz
Dortaj
فریبرز
درتاج
dortajf@gmail.com
10031947532846007546
10031947532846007546
Yes
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
Bahram Ali
Ghanbari Hashem Abadi
بهرام علی
قنبری هاشم آبادی
ghanbarih@um.ac.ir
10031947532846007547
10031947532846007547
No
Ferdowsi University, Mashhad
دانشگاه فردوسی، مشهد
Ali
Delavar
علی
دلاور
delavar@atu.ac.ir
10031947532846007548
10031947532846007548
No
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران