Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
19
90
online
1
fulltext
fa
ارائه الگوی اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان
Providing a model of in-service training effectiveness of hormozgan province elementary education managers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;">: مطالعات متعددی به بررسی آموزش ضمن خدمت به عنوان ابزاری برای رشد، توسعه و تعالی سرمایه انسانی پرداخته ­اند. اما ارائه الگوی اثربخشی آموزش­ های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی مغفول مانده است. <strong>هدف</strong>: الگوی اثربخشی آموزش­ های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان بود. <strong>روش</strong>: پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری شامل صاحب­نظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاه­ ها و مدیران آموزش و پرورش بود. تعداد 25 نفر با روش نمونه ­گیری هدفمند گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: بررسی اسناد ملی و بین­المللی مرتبط با موضوع و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمهساختار یافته. طبقه­ بندی داده­ ها با روش داده بنیاد و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام شد. <strong>یافته­ ها</strong>: عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش­های ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان ابعادی چون فراگیرنده، محتوا، آمادگی، مدرس، تمرین، ارزشیابی، محیط، الزامات اجرایی، ارزشیابی نتایج و سازمان و مدیریت بودند. <strong>نتیجه­ گیری</strong>: ابعادی چون فراگیرنده، محتوا، آمادگی، مدرس، تمرین، ارزشیابی، محیط، الزامات اجرایی، ارزشیابی نتایج و سازمان و مدیریت بر آموزش­های ضمن خدمت مدیران تأثیر گذاشت. </span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Numerous studies have examined in-service training as a tool for the growth, development and excellence of human capital. However, the effectiveness of in-service training for primary school principals has been neglected.<strong> Aims:</strong> The model of effectiveness of in-service education of Hormozgan province elementary education managers. <strong>Method:</strong> This was a qualitative study. Statistical population included educational experts and experts including university professors and education managers. A total of 25 individuals were selected using purposive sampling method. Research tools include: reviewing national and international documents related to the subject as well as semi-structured exploratory interviews. Data were categorized using data base and coding method (open, axial and selective). <strong>Results:</strong> Factors affecting the effectiveness of in-service education of Hormozgan province elementary school principals were such as learner, content, preparation, teacher, practice, evaluation, environment, executive requirements, evaluation of results and organization and management. <strong>Conclusions:</strong> In-service training managers influence aspects such as learner, content, preparedness, instructor, practice, evaluation, environment, executive requirements, evaluation of results and organization and management.</div>
اثربخشی آموزشی, آموزش ضمن خدمت, نظام آموزشی, مدیران دوره ابتدایی
Educational effectiveness, in-service training, educational system, elementary school administrators
745
754
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-496-1&slc_lang=fa&sid=1
Esmaeil
Hashemi Pour Patkooei
اسماعیل
هاشمیپورپتکوئی
ehp_51@yahoo.com
2420018321
10031947532846007533
No
PhD Student of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Emirates Branch, Islamic Azad University, Emirates.
دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، امارات.
Abbas
Khorshidi
عباس
خورشیدی
A_khorshidi40@yahoo.com
2420018321
10031947532846007534
Yes
Professor, Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran. (Corresponding Author)
استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر،ا یران. نویسنده مسئول.
Kamran
Mohammadkhani
کامران
محمدخانی
k.mohamadkhani@srbiau.ac.ir
2420018321
10031947532846007535
No
Associate Professor, Educational Management, Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار، مدیریت آموزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ا یران.
Amir Hossein
Mohamad Davoud
امیر حسین
محمد داودی
Adavoudi838@yahoo.com
2420018321
10031947532846007536
No
Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
Fattah
Nazem
فتاح
ناظم
Nazem@riau.ac.ir
2420018321
10031947532846007537
No
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران