Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
19
88
online
1
fulltext
fa
اثر فعالیت های هوازی بر افسردگی، احساس تنهایی و تصویر بدنی دانش آموزان نوجوان دختر منطقه 8 شهر تهران
The effect of aerobic activity on depression, loneliness and body image of adolescent girl students in district 8 of Tehran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه:</strong> بسیاری از دختران نوجوان در سن بلوغ، با مسائلی نظیر افسردگی، احساس تنهایی و تصویربدنی روبرو می ­شوند که گاهی به شکل اختلالات روانی و حاد، مانع رشد طبیعی عاطفی و روحی می <span dir="LTR">­</span>گردد. اما مسئله اصلی این است، آیا فعالیت <span dir="LTR">­</span>های هوازی بر افسردگی، احساس تنهایی و تصویر بدنی دانش آموزان نوجوان دختر تأثیر دارد؟ <strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی اثر فعالیت<span dir="LTR">­</span> های هوازی بر افسردگی، احساس تنهایی و تصویر بدنی دانش آموزان نوجوان دختر بود. <strong>روش:</strong> پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و ­­پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل دانش آموزان دختر سال هشتم دوره اول متوسطه منطقه 8 تهران بود. 70 دانش آموز با روش نمونه­ گیری خوشه­ ای به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (35 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارتند از، پروتکل اجرایی جلسات فعالیت هوازی (پور وقار و بهرام، 2014)، پرسشنامه افسردگی (بک، 1963)، پرسشنامه فرم کوتاه مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی بزرگسالان دی توماسو و اسپینر (1993) و پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی (هالینگ و همکاران، 2007). <strong>یافته­ ها:</strong> فعالیت ­های هوازی بر بهبودی افسردگی و احساس تنهایی تأثیر داشت، اما بر تصویربدنی تاثیری نداشت (0/001<span dir="LTR">P<</span>). <strong>نتیجه­ گیری:</strong> فعالیت هوازی باعث بهبود افسردگی و احساس تنهایی دانش ­آموزان نوجوان دختر شد.<br>
</span></span><br>
<br>
<div style="clear:both;"></div></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Many adolescent girls face issues such as depression, loneliness and body image, which sometimes impede the development of normal emotional and psychological development in the form of mental and acute disorders. But the key question is, does aerobic activity affect depression, loneliness, and body image in adolescent girls? <strong>Aims:</strong> The purpose of the present study was to investigate the effect of aerobic exercise on depression, loneliness and body image in adolescent female students. <strong>Method:</strong> This study was a quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of eighth grade female high school students in district 8 of Tehran. 70 students were selected by cluster sampling method and were randomly assigned into two experimental and control groups (n= 35). Research tools include Aerobic Activity Session Implementation Protocol (Pour vagar & Bahram, 2014), Depression Questionnaire (Beck, 1963), Di Tomaso & Spinner Adult Short Socio-Emotional Loneliness Questionnaire, and Body Image Concerns Questionnaire. (Halling et al., 2007). <strong>Results:</strong> Aerobic exercise had a significant effect on depression and loneliness but had no effect on body image (P<0/001). <strong>Conclusions:</strong> Aerobic activity improved depression and loneliness in adolescent girls. </div>
فعالیت های هوازی, افسردگی, احساس تنهایی, تصویر بدنی, دانش آموزان, نوجوان, دختر
Aerobic activities, depression, loneliness, body image, students, teenager, girl
495
501
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-508-1&slc_lang=fa&sid=1
sheyda
khoshemehry
شیدا
خوشه مهری
sheydamehry@gmail.com
0052302318
10031947532846008322
No
PhD Student, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Azad University of Science and Research Branch, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
Ghorban
Fathi Aghdam
قربان
فتحی اقدم
fathi4468@yahoo.com
0490383343
10031947532846008323
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Abhar Azad University, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد ابهر، ایران
Mohammad Javad
Pourvaghar
محمد جواد
پوروقار
vaghar@kashanu.ac.ir
4722395586
10031947532846008324
No
Associate Professor, Department of Sport Sciences, Faculty of Humanities, University of Kashan, Iran.
دانشیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه کاشان، ایران