Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
19
88
online
1
fulltext
fa
بررسی تحول چرخش ذهنی دانش آموزان
Study of mental rotation development in children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه: </strong>مطالعات بسیاری نشان دادهاند که توانش ­های فضایی با موفقیت تحصیلی مرتبط هستند و سطح فعالیت­ های فضایی در کودکی پیش ­بینی کنندۀ این توانایی در بزرگسالی است. اما مسئله اصلی اینست، عملکرد و سرعت عمل چرخش ذهنی در دانش­ آموزان دختر و پسر پایه­ های تحصیلی مختلف چگونه است؟ <strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی تحول چرخش ذهنی دانش ­آموزان بود.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان مدارس ابتدایی و متوسطۀ شهرستان آبیک در سال تحصیلی 96-95 بود، که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (203 پسر و 197 دختر). ابزار پژوهش عبارتند از: آزمون رایانهای چرخش ذهنی گانیس و کیویت (2015). تحلیل داده ­ها با آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی انجام شد. <strong>یافته ­ها:</strong> نتایج نشان داد توانایی چرخش ذهنی کودکان در پایههای تحصیلی اول تا یازدهم صعودی و معناداری بود (0/000= <span dir="LTR">p</span>). در هر دو شکل آزمون، دانش­آموزان پسر نسبت به دختر بهتری بودند (0/001=<span dir="LTR">p</span> عملکرد و 0/008=<span dir="LTR">p</span> سرعت عمل). الگوی تحول چرخش ذهنی حاکی از تمایز بیشتر عملکرد دانش ­آموزان پایههای چهارم تا ششم بود، لکن در سرعت عمل روند کاهش سرعت از کلاس اول تا ششم و سپس افزایش سرعت در پایههای بالاتر ملاحظه شد.<strong> نتیجه­ گیری:</strong> الگوی تحول چرخش ذهنی می­ تواند زمینه­ ای مناسب برای برنامه ­های آموزشی هدفمند باشد.<br>
</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Many studies have shown that spatial abilities are associated with academic achievement and that childhood spatial activity predicts this ability in adulthood. But the key question is, what is the performance and speed of mental rotation in boys and girls of different grades?<br>
<strong>Aims:</strong> The purpose of this study was to investigate the evolution of students' mental rotation.<br>
<strong>Method:</strong> This was a descriptive study. The statistical population consisted of Abik elementary and high school students in the academic year 2016-2017, who were selected by cluster random sampling method (400 male students (203 boys and 197 girls). Research tools include: Gannis & Kuwait Mental Rotation Computer Test (2015). Data analysis was performed using ANOVA and Tukey post hoc tests. <strong>Results:</strong> The results showed that the ability of children's mental rotation in the first to eleventh grades was significant (p= 0/000). In both tests, male students were better than female students (p= 0/001) performance and(p= 0/008 speed of action). The pattern of mental rotation showed greater differentiation of fourth- to sixth-grade students, but the rate of deceleration from first to sixth graders and then higher speeds were higher in practice. <strong>Conclusions:</strong> The model of mental rotation transformation can be an appropriate context for targeted educational programs. </div>
<div style="clear:both;"></div>
چرخش ذهنی, دانش آموز, جنسیت
Mental rotation, student, gender
521
528
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-485-2&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Baghban parashkohi
علیرضا
باغبان پرشکوهی
Baghban.alireza@gmail.com
2200068867
10031947532846007069
No
PhD student of Educational Psychology, Islamic Azad University
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
Fariborz
Dortaj
فریبرز
درتاج
dortaj@atu.ac.ir
3020521467
10031947532846007070
Yes
Professor of Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University
استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
Fariborz
Bagheri
فریبرز
باقری
f.bagheri@srbiau.ac.ir
0052204952
10031947532846007071
No
Associate Professor of Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch
استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران