Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
19
87
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و تابآوری با سازگاری زناشویی معلمان زن
The relationship between emotion regulation and resilience strategies with marital adjustment in female teachers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه:</strong> معلمان به دلیل تجربه تعارض کار - خانواده نیاز به سطح بالاتری از تابآوری در برابر مسائل به ویژه سازگاری زناشویی دارند. اما مسئله اصلی اینست، آیا بین راهبردهای تنظیم هیجان و تاب<span dir="LTR">­</span> آوری با سازگاری زناشویی معلمان زن رابطه وجود دارد؟ <strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و تابآوری با سازگاری زناشویی معلمان زن بود.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن در سال تحصیلی 97-1396 در سطح شهر قزوین بود که 100 معلم به روش نمونه ­گیری در دسترس به ­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارتند از، پرسشنامه های تاب­ آوری کانر - دیویدسون (2003)، راهبردهای تنظیم هیجان گروس (2003) و سازگاری زناشویی (1976). تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمونهای پارامتریک و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. <strong>یافتهها:</strong> راهبرد تنظیم هیجان «ارزیابی مجدد» و تاب ­آوری رابطه مثبت و معنی ­داری با سازگاری زناشویی داشت (0/05<span dir="LTR">p<</span>). راهبرد تنظیم هیجان «سرکوبی» رابطه منفی با سازگاری زناشویی داشت (0/05<span dir="LTR">p<</span>). در کل راهبردهای تنظیم هیجان و تاب ­آوری سازگاری زناشویی را در بین معلمان پیش ­بینی کردند (0/05<span dir="LTR">p<</span>). <strong>نتیجهگیری:</strong> می ­توان سازگاری زناشویی معلمان زن را به وسیله راهبردهای تنظیم هیجان و تابآوری پیش­ بینی کرد.<span dir="LTR"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Teachers need a higher level of resilience to issues, especially marital adjustment, due to work-family conflict experiences. <strong>Aims:</strong> The purpose of the present study was to investigate the relationship between emotion regulation strategies and resilience with marital adjustment of female teachers. <strong>Method:</strong> This study was a correlational study. The statistical population consisted of all female teachers in Qazvin city during the academic year 2017-2018. 100 teachers were selected as the sample by available sampling method. Research tools include Conner-Davidson Resilience Questionnaires (2003), Gross Emotion Regulation Strategies (2003), and Marital Adjustment (1976). Data were analyzed using parametric tests and Pearson correlation test and multiple regression. <strong>Results:</strong> There was a significant positive relationship between marital adjustment (P<0/05) and "reappraisal" emotion regulation strategy. Negative emotion regulation strategy had a negative relationship with marital adjustment (p<0/05). Overall, emotion regulation and resiliency strategies predicted marital adjustment among teachers (p<0/05). <strong>Conclusions:</strong> Marital adjustment of female teachers can be predicted by emotion regulation and resilience strategies. </div>
تنظیم هیجان, تابآوری, سازگاری زناشویی, معلمان
Emotion regulation, resilience, marital adjustment, teachers.
291
298
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-228-3&slc_lang=fa&sid=1
sara
karimi
سارا
کریمی
sarakarimi6990@gmail.com
4310261531
10031947532846006802
Yes
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی
Masoumeh
Esmaeili
معصومه
اسمعیلی
masesmaeily@yahoo.com
432568975
10031947532846006803
No
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی