Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
19
91
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه اعتیاد و نگرش به نرمافزارهای پیامرسان موبایلی با نحوه روابط دانش آموزانِ هم سال در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی: مطالعه موردی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان خاش
Study of the relationship between addiction and attitude to mobile messenger software and how it relates to year-old atudents in the teaching process - curriculum learning: a case study of secondary school students in khash city
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;
text-align:justify;line-height:normal"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="font-size:10.5pt;">زمینه: </span></strong><span style="font-size:10.5pt;">مطالعات متعددی به بررسی عوامل مرتبط با اعتیاد به اینترنت و نگرش به نرم افزارهای پیام رسان پرداخته اند. اما پژوهشی که به بررسی رابطه اعتیاد و نگرش به نرمافزارهای پیامرسان موبایلی با نحوه روابط دانش­آموزانِ هم­سال در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی</span> <span style="font-size:10.5pt;">پرداخته باشذ مغفول مانده است. <strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد و نگرش به نرمافزارهای پیامرسان تلفن همراه با نحوه روابط دانش ­آموزانِ هم ­سال در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی: مطالعه موردی دانش ­آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان خاش انجام گرفت. </span><strong><span style="font-size:10.5pt;">روش:</span></strong><span style="font-size:10.5pt;"> پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان خاش به تعداد 3542 نفر (1232 دختر و 1759 پسر) بودند. از این تعداد بر اساس جدول مورگان تعداد 340 نفر به عنوان نمونه با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استاندارد اعتیاد و نگرش به نرم ­افزارهای پیام رسان تلفن همراه زارع ­مقدم و صالحی نیا (1394) و شاخص روابط با همسالان (</span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.5pt;">IPR</span></span><span style="font-size:10.5pt;">) والتر دبیلو هادسون (1992) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی اسپیرمن و تی مستقل استفاده شد. <strong>یافته­ ها:</strong> نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین اعتیاد و نگرش به نرمافزارهای پیامرسان تلفن همراه با نحوه روابط دانش­ آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان خاش در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین اعتیاد و نگرش به نرمافزارهای پیامرسان تلفن همراه و روابط دانش ­آموزان در فرآیند یاددهی – یادگیریِ برنامه درسی در دختران بالاتر از پسران است (0/01 ></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.5pt;">P</span></span><span style="font-size:10.5pt;">). <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین می ­توان نتیجه گرفت که اعتیاد و نگرش به نرمافزارهای تلفن همراه پیامرسان در فرآیند یاددهی - یادگیری دانشآموزان مؤثر است.</span></span><b><span lang="FA" style='font-size:12.0pt;line-height:107%;
font-family:"B Zar"'></span></b></p>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Several studies have investigated the factors associated with Internet addiction and attitude to messenger software. But research that examines the relationship between addiction and attitude to mobile messenger software and how peer-to-peer students interact in the teaching-learning process of the curriculum has been neglected.<strong>Aims: </strong>The purpose of this study was to investigate the relationship between addiction and attitude towards mobile messenger software and the relationship between peer-to-peer students in the teaching-learning process of the curriculum: a case study of secondary school students in Khash city. <strong>Method:</strong> The present study was a descriptive correlational study. The population of the study consisted of 3542 students (1232 girls and 1759 boys) in the second high school male and female students of Khash city. Based on Morgan table, 340 individuals were selected by cluster random sampling. The standard questionnaire of addiction and attitude to Zare Moghaddam and Salehnia mobile messenger software (2015) and Walter Debussy Hudson (1992) Peer Relationship Index (IPR) were used to measure research variables. Spearman correlation and independent t-test were used for data analysis. <strong>Results:</strong> The results indicated that there is a relationship between addiction and attitude towards mobile messenger software and the relationship between high school students in Khash city in teaching - learning process. Also, the results of independent t-test showed that the mean of addiction and attitude to mobile messenger software and students' relationship in teaching - learning process in girls was higher than boys<br>
(P< 0/01).<strong> Conclusions:</strong> Therefore, it can be concluded that addiction and attitude to messenger mobile software are effective in students' learning-process</div>
اعتیاد, نگرش, نرمافزارهای پیامرسان تلفن همراه, روابط دانش آموزان در فرآیند یاددهی – یادگیری, برنامه درسی, شهرستان خاش
Addiction, attitude, mobile messaging software, student relationships in teaching - learning process, curriculum, khash county
857
864
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-567-1&slc_lang=fa&sid=1
Abo Saied
Davarpanah
ابوسعید
داورپناه
a.sdavarpanah@ped.usb.ac.ir
10031947532846008362
10031947532846008362
No
Assisstant Professor, Department of education, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی (آموزش و پرورش)، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Seyed Reza
Balaghat
سیدرضا
بلاغت
balaghat@edpsy.usb.ac.ir
6579617561
10031947532846008363
Yes
Associate Professor, Department of education, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran (Corresponding Author)
دانشیار، گروه علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران (نویسنده مسئول)
Aseye
Rahimidadkan
آسیه
رحیمی دادکان
javad88@yahoo.com
10031947532846008364
10031947532846008364
No
Vice Management in Elementary School, Khash, Iran
معاون مدرسه ابتدایی، خاش، ایران