Journal of Psychological Science
مجله علوم روانشناختی
Journal of Psychological Science
Literature & Humanities
http://psychologicalscience.ir
1
admin
1735-7462
2676-6639
8
10.52547/jps
14
8888
13
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
20
103
online
1
fulltext
fa
تدوین الگوی تعامل مؤثر والد -کودک ویژه کودکان پیش از دبستان (4 تا 6 سال): یک مطالعه کیفی
Developing a model of effective parent-child interaction for preschool children (4 to 6 age): A qualitative study
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>زمینه:</strong> تعاملات والد<span dir="LTR">-</span>کودک در سالهای اولیه زندگی، یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده در رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری کودک است. اما الگوی تعاملات مؤثر والد-کودک، ویژه کودکان سنین پیش از دبستان از چه مولفههایی برخوردار است؟ <strong>هدف</strong>: هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی تعامل مؤثر والد-کودک ویژه کودکان پیش از دبستان است. <strong>روش:</strong> مطالعه حاضر در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و براساس روش تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه منابع نوشتاری مرتبط با تعاملات والد-کودک بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و از نظر مؤلفههای تعاملات والد- کودک مورد تحلیل قرار گرفت. <strong>یافتهها:</strong> در این بررسی، دادهها از تعداد 115 منبع استخراج گردید و در قالب مضامین قرار گرفت، بهطوریکه در مرحله اول، 89 تم بنیادین؛ مرحله دوم 21 تم سازماندهنده شناسایی شد. در مرحله سوم 8 تم فراگیر انتزاع و شبکه مضامین تشکیل گردید. در مرحله آخر اعتبار و پایایی الگوی مذکور با استفاده از روش اعتبارسنجی روایی تفسیری، به معنای ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحب نظران، مورد تایید قرارگرفت. <strong>نتیجهگیری:</strong> الگوی تعامل مؤثر والد-کودک، ویژه کودکان پیش از دبستان از اعتبار کافی برخوردار است. از اینرو پیشنهاد میشود از این الگو در تدوین پروتکلهای آموزشی مبتنی بر روابط والدین و کودکان مورد استفاده گیرد.<strong> </strong><br>
<span dir="LTR"></span>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> The parent-child interaction is one of the determining factor in the cognitive, social, emotional and behavioral child's development in the early years of life. However, what are the components of effective parent-child interactions model of preschool's age?<br>
<strong>Aims:</strong> The purpose of this study is to developing a model of effective parent-child interaction for preschool children.<br>
<strong>Methods:</strong> The present study was under qualitative research strategy based on thematic analysis method. The study's population included all resources related to parent-child interactions that was selected by purposive sampling method that after removing the inessential items, 115 sources were examined Initial data were extracted from them<span dir="RTL">.</span> Initial data were extracted from them<span dir="RTL">.</span> Data were analyzed based on Braun & Clarke (2006) thematic analysis method and they were coded in term of parent-child interaction components<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Results:</strong> Since the primary data were rewrited and 89 basic themes were located in the first stage of coding. In the second stage 21 themes were identified. In the third stage, 8 global themes were abstracted, and thematic network was formed. Finally, the validity and reliability of model was performed using the interpretive credibility method. Therefore, the results were confirmed by expert's feedback.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The model of effective parent-child interaction of preschool children, has sufficient credibility. Thus, more researchers' attention to the issue of preschools' parent-child interaction, will help to develop new educational programs. It can also be a index for professionals to make parents aware the importance of parent-child interactions. Therefore, it is suggested that this model be used in the development of educational protocols based on parent-child relationships.</div>
واژهکلیدها: الگوی تعاملات والد–کودک, دوران پیش از دبستان, تحلیل تماتیک
Parent-Child, Interactions Model, Preschool
1213
1233
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-916-1&slc_lang=fa&sid=1
atefeh
bahrami
عاطفه
بهرامی
atefe_bahrami@yahoo.com
1292218908
100319475328460014861
No
department of counseling, Khomeinishahr branch, Islamic Azad university , Isfahan, Iran
گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمینیشهر، اصفهان، ایران.
maryam
fatehizade
مریم
فاتحی زاده
m.fatehizade@edu.ui.ac.ir
1285783034
100319475328460014863
No
departmement of counseling faculty of education and psychology. University of Isfahan. Isafahan,Isfahan
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.(نویسنده مسئول)
ahmad
abedi
احمد
عابدی
a.abedi@edu.ui.ac.ir
1287869165
100319475328460014862
No
psychology and education of children with special needs faculty of education and psychology university of isfahan , isfahan , iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
mohammadmasood
dayarian
محمدمسعود
دیاریان
dayarian@iaukhsh.ac.ir
1284708421
100319475328460014864
Yes
department of counseling, Khomeinishahr branch, Islamic Azad university , Isfahan, Iran
گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمینیشهر، اصفهان، ایران.