fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
17
66
online
1
fulltext
fa
تأثیرآموزش روشهای مدیریت تنیدگی بر بهزیستی روانشناختی در میان والدین کودکان با ناتوانیهای جسمانی
The effect of stress management methods on psychological well-being to parents with Physical disabilities children
ناتوانیهای جسمانی در دوران کودکی، تأثیرات منفی روانشناختی بسیار زیادی را بر والدین این کودکان بر جای گذارده و فرایند سازگاری آنها را با محدودیت مواجه میسازد، از اینرو یکی از روشهایی که میتواند بر میزان مشکلات روانشناختی چنین والدینی تأثیر داشته باشد، آموزش مادران با استفاده از تکنیک شناختی و روشهای رفتاری در قالب روش مدیریت تنیدگی میباشد. از اینرو مسأله پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش روشهای مدیریت تنیدگی به مادران کودکان با مشکلات جسمی حرکتی بر بهزیستی روانشناختی این مادران، بوده است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود.
از اینرو تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان دارای ناتوانیهای جسمی بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگماری شدند. ابزار پژوهش شامل بهزیستی روانشناختی ریف (1980) بود. آموزش مادران در قالب 8 جلسه نود دقیقهای اجرا شد. در پایان دوگروه پرسشنامههای مذکور را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی (05/0P<) مادران کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود. یافتهها نشان میدهند که آموزش روشهای مدیریت تنیدگی بر بهبود شاخص بهزیستی روانشناختی مادران کودکان با ناتوانیهای جسمانی تأثیرگذار بوده و از مشکلات روانشناختی آنها میکاهد.
Physical disabilities in childhood have a lot of negative psychological effects on the parents and their adaptation process with their disabling children is limited, hence one of the ways that can address the psychological problems of such parents It is important to teach mothers using cognitive techniques and behavioral techniques in the form of stress management. Therefore, the present study was aimed to investigate the effect of teaching stress management methods on mothers of children with physical motor disorders on mothers psychological well-being The research method was quasi-experimental with pre-and-post design with control group. Therefore, 24 mothers whose children were physical disabilities were chosen through at-hand sampling and were matched into experimental and control groups. The research instruments were ryff psychological well-being. Training mothers was accomplished in eight 90-minutes sessions. In the end, the two groups completed the questionnaires as post-test. The data was analyzed using ANCOVA. The results indicated the effect of stress management training methods on increase mothers psychological well-being (P<0.05) in experimental group in comparison control group. The findings show that the training of stress management methods has been effective in improving the psychological well-being of mothers of children with physical disabilities and reducing their psychological problems.
Physical disabilities, Stress management, Psychological well-being
ناتوانیهای جسمانی, مدیریت تنیدگی, بهزیستی روانشناختی
165
175
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/5
1398/4/14
2019/07/5
1398/4/14
Mohsen
Amiri
Zanjan University
محسن
امیری
003194753284600318
003194753284600318
Yes
دانشگاه زنجان
Reza
Pourhosein
Tehran University
رضا
پورحسین
003194753284600319
003194753284600319
No
دانشگاه تهران
Sara
Najafi
Islamic Azad University of Yazd
سارا
نجفی
003194753284600320
003194753284600320
No
دانشگاه آزاد یزد
Lila
Meraji
Zanjan University
لیلا
معراجی
Leila.merajifar@gmail.com
003194753284600321
003194753284600321
No
دانشگاه زنجان
Mina
Massomi
Islamic Azad University of Zanjan
مینا
معصومی
003194753284600322
003194753284600322
No
دانشگاه آزاد زنجان
fa
مقایسه ناگویی هیجانی و مکانیسمهای دفاعی در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب فراگیر، وسواس فکری- عملی و جمعیت عمومی
Alexithymia and defense mechanisms in patients with depression, generalized anxiety disorder, obsessive-compulsive disorders and normal individuals: A comparative study
ناگویی هیجانی و مکانیسمهای دفاعی از جمله متغیرهای روانشناختی بسیار مهمی هستند که به شناسایی ناهنجاریهای عاطفی، شناختی و رفتاری در شکلگیری و تداوم اختلالهای روانشناختی کمک میکنند. افراد مبتلا به اختلالهای هیجانی احساسات منفی خود را بهصورت غیرقابل کنترل و با شدت زیاد تجربه میکنند و اغلب فاقد مهارتهای لازم برای مدیریت و تنظیم تجارب عاطفی شدید خود هستند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه ناگویی هیجانی و مکانیسمهای دفاعی در افراد مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب فراگیر، وسواس فکری- عملی و افراد عادی بود. تعداد 160 شرکتکننده (40 بیمار افسرده، 40 بیمار اضطرابی، 40 بیمار وسواسی و 40 فرد عادی) در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (FTAS-20) و پرسشنامه سبکهای دفاعی (DSQ) را تکمیل کردند. در گروه بهنجار بهمنظور بررسی فقدان هرگونه بیماری روانی جدی، مقیاس افسردگی اضطراب استرس ((DASS-21 و مصاحبه بالینی ساختاریافته (SCID-I) اجرا شد. نتایج نشان داد که بین گروههای بالینی و افراد عادی در ناگویی هیجانی و مکانیسمهای دفاعی تفاوت معنادار وجود دارد (0/001p<). بین گروههای بالینی نیز تفاوتها در تعدادی از متغیرها معنادار بود (0/001p<). از نتایج پژوهش حاضر میتوان بهمنظور تشخیص و تمایز بین این سه اختلال شایع که همبودی بالایی دارند استفاده کرد. از نتایج این پژوهش میتوان در تدوین برنامههای پیشگیرانه و درمانی مناسب برای مشکلات هیجانی استفاده کرد.
Individuals with emotional problems experience uncontrollable and intensive negative affect. They do not have the ability to manage and regulate their acute emotional experiences. The main aim of the present study was to compare alexithymia and defense mechanisms among patients with Major Depression Disorder (MDD), Generalized Anxiety Disorder (GAD), Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) and normal individuals. A total of 160 participants (40 patients with MDD, 40 patients with GAD, 40 patients with OCD, and 40 normal individuals) participated in this study. Following a psychiatric diagnosis of the disorders, participants were asked to complete the Farsi version of the Toronto Alexithymia scale-20 (FTAS-20) and Defense Styles Questionnaire (DSQ-40). The normal group also completed the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) and were selected based on Structured Clinical Interview (SCID-I). The results demonstrated that there are significant differences between clinical and normal groups in terms of alexithymia and defense mechanisms (p<0.001). Significant differences among clinical groups were also found (p<0.001). The results of the present study could be used in diagnosis and differentiate among these three high prevalent comorbid disorders. The findings could be used in preventive and therapeutical programs for emotional problems.
alexithymia, defense mechanism, major depressive disorder, general anxiety disorder, obsessive-compulsive disorder
ناگویی هیجانی, مکانیسم دفاعی, افسردگی اساسی, اضطراب فراگیر, وسواس فکری- عملی
176
199
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/52019/07/5
1398/4/14
2019/07/52019/07/5
1398/4/14
MohammadAli
Besharat
Tehran University
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
003194753284600323
003194753284600323
Yes
دانشگاه تهران
Elahe
Hafezi
Tehran University
الهه
حافظی
003194753284600324
003194753284600324
No
دانشگاه تهران
Farzaneh
Ranjbar Shirazi
Tehran University
فرزانه
رنجبر شیرازی
003194753284600325
003194753284600325
No
دانشگاه تهران
Tohid
Ranjbari
Tehran University
توحید
رنجبری
003194753284600326
003194753284600326
No
دانشگاه تهران
fa
نقش میانجیگر خودشناسی در رابطۀ بین سبکهای دفاعی و علایم جسمانیسازی
The mediatory role of self-knowledge in the relationship between defense styles and somatization
ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و رواﻧﯽ، روز ﺑﻪ روز اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺧﻮدﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎی دﻓﺎﻋﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﺆﺛﺮ در این ﺣﯿﻄﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯿﮕﺮ ﺧﻮدﺷﻨﺎﺳﯽ در راﺑﻄﮥ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی دﻓﺎﻋﯽ ﺑﺎ ﻋﻼیم ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺳﺎزی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﮥ ایﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 253 داﻧﺸﺠﻮ (149 زن و 104 ﻣﺮد) ﺑﻮده اﺳﺖ و اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﮥ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی دﻓﺎﻋﯽ (اﻧﺪروز و ﻫﻤﮑﺎران1993)، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﮥ ﺧﻮدﺷﻨﺎﺳﯽ اﻧﺴﺠﺎﻣﯽ (ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ و ﻫﻤﮑﺎران، 2008) و ﭼﮏ ﻟﯿﺴﺖ ﻋﻼیم ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺳﺎزی( ریف و ﻫﯿﻠﺮ، 1998) ﺑﻮدﻧﺪ. داده ﻫﺎ ﺑﺎ روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ رگرﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه، ﻣﻮرد ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. یاﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی دﻓﺎﻋﯽ رشد ﻧﺎیاﻓﺘﻪ و روان آزرده ﺑﺎ ﻋﻼیم ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺳﺎزی ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺜﺒﺖ و ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ دﻓﺎﻋﯽ رﺷﺪیاﻓﺘه و ﺧﻮدﺷﻨﺎﺳﯽ اﻧﺴﺠﺎﻣﯽ ﺑﺎ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺳﺎزی ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻨﻔﯽ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد (0/01 ﻋﻼیﻢ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺳﺎزی دارد (0/01
The importance of studying the influential components on physical and mental health has been recently increased. Self-knowledge and defense mechanisms are among the psychological parameters which can be effective on physical and mental health. The aim of this study was to evaluate the mediatory role of self-knowledge in the relationship between defense styles and somatization. For this purpose, 253 student participants (149 females and 14 males) were included in this study and were asked for Defense Style Questionnaire, Symptoms of Somatization, and General Health Questionnaire. Data was analysis via Pierson correlation and multivariate regression. The results showed that immature and neurotic defense styles have a positive relationship with somatization (P<0.01). On the other hand, mature defense styles and integrative self-knowledge have a negative relationship with somatization (P<0.01). In addition, integrative self-knowledge plays as a mediator in the relationship between immature and neurotic defense styles and somatization (P<0.01). Based on our results, defense styles would have an effective role in prevention of inducing and relapsing of psychosomatic disorders and increasing the physical and mental health.
Defense styles, Self-Knowledge, Somatization
سبکهای دفاعی, خودشناسی, جسمانیسازی
200
212
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-54-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/52019/07/52019/06/18
1398/3/28
Fatemeh
Noorbala
فاطمه
نوربالا
fnoorbala@yahoo.com
0081025211
0031947532846004695
Yes
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
Nima
Ghorbani
نیما
قربانی
nghorbani@ut.ac.ir
0050033662
0031947532846004696
No
دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، گروه روانشناسی
Masoud
Gholamali Lavasani
مسعود
غلامعلی لواسانی
lavasani@ut.ac.ir
0452183677
0031947532846004697
No
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، گروه مبانی روانی آموزش و پرورش
fa
تأثیر تمرینات مقاومتی بر کارکردهای حسی- حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی تحولی
The effects of resistance training on Sensori and motor function children with developmental coordination disorder
اختلال هماهنگی تحولی سبب ایجاد اختلال در هماهنگی حرکتی کودکان و هماهنگی حرکتی ضعیف نیز سبب بروز مشکلات روانشناختی در این کودکان میشود. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات منتخب مقاومتی بر کارکردهای حسی- حرکتی پسران 12-8 ساله دارای اختلال هماهنگی تحولی شهر تهران بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. به این منظور 30 کودک دارای اختلال هماهنگی تحولی با میانگین سنی 02/1 98±/10 سال، با استفاده از پرسشنامه اختلال هماهنگی تحولی ویلسون (2001) و آزمون هوش ریون، بهصورت دردسترس و هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. جهت ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز (2004) استفاده شد. گروه آزمایش برنامه منتخب را برای هشت هفته (سه جلسه 45 دقیقهای در هفته) دریافت کردند، در حالی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 0/05=P انجام گرفت.
یافتهها تأثیرمعنادار تمرینات منتخب مقاومتی را برگروه آزمایش در تمامی متغیرها نشان داد (0/05≥P). بدین معنا که تمرینات مقاومتی بر بهبود کارکردهای حسی- حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی تحولی، به طرز مثبتی مؤثر است.
developmental coordination disorder can interfere with motor coordination in children and Poor motor coordination also causes psychological problems in these children. The aim of this study is to investigate the possible effects of selected resistance training on sensory-motor in 8 to 12 year-old children with developmental coordination disorder in Tehran. The research design was a pre-post test with control group. For this purpose, 30 children 8 to 12 years old (10.98 ± 1.02) with a developmental coordination disorder were selected Available form using the developmental coordination disorder Questionnaire and Raven intelligence test and they were randomly divided into control and experimental groups of 15 subjects. The Connors neuropsychological Questionnaire was used to evaluate the dependent variables. The experimental group then received the resistance training program for eight weeks (three sessions per week, 45 minutes each session). The control group did not receive any intervention. Statistical analysis was performed using Multivariate analysis of covariance test at a significance level of 0.05. The findings showed the effect of selective resistance exercises for the experimental group in all variables (P≤0.05). According to the findings of this study, the effect of resistance training on improving motor sensory function in children with developmental coordination disorder, it is recommended that schools and rehabilitation centers take advantage of these exercises.
Developmental coordination disorder, resistance training, Neuropsychological, Executive function, Sensori and motor function
اختلال هماهنگی تحولی, تمرینات مقاومتی, عصبروانشناختی, کارکرد اجرایی, کارکرد حسی- حرکتی.
213
227
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/52019/07/52019/06/182019/07/5
1398/4/14
2019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
Mahmoud
Sheikh
Tehran University
محمود
شیخ
003194753284600330
003194753284600330
Yes
دانشگاه تهران
Ayoub
hashemi
Tehran University
ایوب
هاشمی
003194753284600331
003194753284600331
No
دانشگاه تهران
Shima
Davoodeh
Tehran University
شیما
داوده
003194753284600332
003194753284600332
No
دانشگاه تهران
fa
بررسی ویژگیهای شخصیتی، وضعیت خانوادگی، سلامت روان و ظرفیت هوشی نوجوانان بزهکار و آسیبدیده اجتماعی در شهر تهران
An investigation of Personality traits, familial state, mental health and intellectual capacity in delinquent and victimized adolescents in Tehran
بزهکاری و بزهدیدگی پدیدههای پیچیده اجتماعی هستند که در محیطهای اجتماعی مختلف به شکلهای متفاوتی دیده میشود. این پدیدها بهمثابه یک عمل انسانی معلول عللی همچون ویژگیهای شخصیتی، وضعیت خانوادگی، سلامت روان و ظرفیت هوشی هستند. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه ویژگیهای شخصیتی، وضعیت خانوادگی، سلامت روان و ظرفیت هوشی نوجوانان بزهکار و آسیبدیده اجتماعی در استان تهران انجام گرفت روش پژوهش علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این تحقیق شامل بزهکاران کانون اصلاح تربیت و بزهدیدگانی بود که از سوی مقامات قضایی بهمنظور بررسی وضعیت روانشناختی به بخش روانپزشکی پزشکی قانونی شهر تهران ارجاع داده شده بودند. از بین بزهکاران کانون اصلاح تربیت تعداد 175 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه بزهکار و از بین بزهدیدگان مراجعهکننده به بخش روانپزشکی پزشکی قانونی شهر تهران تعداد 85 به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه بزهدیده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ویژگی شخصیتی سرشت و مـنش کلـونینجر، پرسشنامه سنجش خانواده (FAD) مک ماستر، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هوش آزمای تهران - استنفورد- بینه استفاده شده است. نتایج دادهها نشان داد با توجه به مقدار 0/01>P (0/000)، بین دو گروه در ابعاد سرشت (پشتکار، نوجویی، آسیبپذیری و پاداش- وابستگی)، ابعاد منش (خود راهبری، همکاری و خود فراروی)، ابعاد سلامت روان (علائم جسمانی، علائم اضطرابی، کارکرد اجتماعی و علائم افسردگی)، ابعاد ویژگیهای خانوادگی (حل مشکل، آمیزش عاطفی، همراهی عاطفی نقشها و کنترل رفتار) تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما توجه به مقدار 05/0<P، بین دو گروه، در بعد ارتباط ویژگیهای خانوادگی (0/138) و هوش غیرکلامی (0/068) تفاوت معناداری مشاهده نشد.
Delinquency and victimization are two complicated social issues which could be seen in different social environment in different forms. These phenomena are due to personality traits, familial state, mental health and intellectual capacity. This study was done to compare personality traits, familial state, mental health and intellectual capacity between delinquent adolescents and victimized adolescents in Tehran province. The method was causal comparative. Statistical society included delinquent adolescents who were stayed in" Correction and rehabilitation center of Tehran" and victimized one who were referred to legal medicine office of Tehran by the courts for psychological assessment. Of delinquents, 175 were randomly selected as the study group and 85 people who were victimized and referred to psychiatry department of legal medicine as the victimized group. We applied cloninger questionnaire of temperament and character personality traits, Mac master family assessment device (FAD), Goldberg mental health and Tehran-Stanford-Binet intelligence Scale. Results showed that There are meaningful differences between two groups in the dimensions of temperament (persistence, novelty seeking, harm avoidance and reward-dependence), character (self-directedness, cooperativeness and self -transcendence), mental health (anxiety, depression and social functioning) and family specificities (problem solving, affective involvement, affective accompaniment and behavioral control) (P<0.01), but there was not a meaningful difference in relation of family specifications and non-verbal intelligence between two groups.(P>0.05).
personality traits, familial state, mental health, intellectual capacity, delinquent, victimized adolescents
ویژگیهای شخصیتی, وضعیت خانوادگی, سلامت روان, ظرفیت هوشی, بزهکار, آسیبدیده اجتماعی.
228
245
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-5&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/52019/07/52019/06/182019/07/52019/07/5
1398/4/14
2019/07/52019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
Armindokht
Ahmadi
Islamic Azad University of Rafsanjan
آرمیندخت
احمدی
003194753284600333
003194753284600333
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
Saee'd
Poornaghash Tehrani
Tehran University
سعید
پورنقاش تهرانی
spournaghash@yahoo.com
003194753284600334
003194753284600334
Yes
دانشگاه تهران
Mehdi
Saberi
Iranian legal Medical Organization
مهدی
صابری
003194753284600335
003194753284600335
No
سازمان پزشکی قانونی کشور
AliAkbar
Arjmandnia
Tehran University
علیاکبر
ارجمندنیا
003194753284600336
003194753284600336
No
دانشگاه تهران
fa
بررسی تأثیر آموزش راهبردهای پردازش هیجان مدار بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان ناسازگار
Effect of training on emotional processing strategies on academic adjustment of maladaptive students in Kerman
اﺧﯿﺮاً آﻣـﻮزش ﻫـﺎ و ﻣﺪاﺧﻠـﻪ ﻫـﺎی ﻫﯿﺠـﺎﻧﯽ ﺑـﺮای ﺑﻬﺒـﻮد ﺳـﺎزﮔﺎری ﺗﺤﺼـﯿﻠﯽ داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﺑـه ﺧﺼﻮص داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮ ایﻦ اﺳﺎس ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑـﺎ ﻫـﺪف ﺑررسی ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎنﻣﺪار ﺑﺮ ﺳﺎزﮔﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﻧﺎﺳـﺎزﮔﺎر دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﮐﺮﻣﺎن اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪ. ﻃـﺮح ﭘـﮋوﻫﺶ از ﻧـﻮع ﺷـﺒﻪ آزﻣﺎیﺸـﯽ ﺑـﺎ ﻃـﺮح ﺷـﺒﻪ ﭘـﯿﺶ آزﻣـون ، ﭘﺲ آزﻣﻮن یا ﮔﺮوه آزﻣـﺎیﺶ ﮔـﺮوه ﮔـﻮاه اﺳـﺖ. ﺟﺎﻣﻌـه آﻣـﺎری ایـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﭘﺴـر ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر در ﻣﺪارس دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دوره دوم ﻧﺎﺣﯿﮥ 2 ﺷﻬﺮ ﮐﺮﻣﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑـﻪ ﻣﺮﮐـﺰ ﻣﺸـﺎوره اداره آموزش و ﭘﺮورش ارﺟﺎع داده ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ. ﻧﻤﻮﻧﮥ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﺒـﺎرت ﺑـﻮد از 30 داﻧـﺶآموز دوره متوسطه (هر گروه 15 نفر) که با اجرای آزمون سازگاری (AISS) ناسازگار تشخیص داده شدند یا گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای راهبردهای پردازش هیجان مدار آموزش داده شد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. دادهﻫـﺎ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤـﺮاف اﺳـﺘﺎﻧﺪارد و ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﮐﻮاریـﺎﻧﺲ ﺗﺠﺰیـه ﺗﺤﻠﯿــﻞ ﺷــﺪ. ﻧﺘــﺎیﺞ ﻧﺸــﺎن داد آﻣــﻮزش راﻫﺒﺮدﻫــﺎی ﭘــﺮدازش ﻫﯿﺠــﺎنﻣــﺪار ﺑــﺮ ﺳــﺎزﮔﺎری ﺗﺤﺼــﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ در ﺳﻄﺢ P<0/01 ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎداری دارد.
Recently, emotional trainings and interventions have been designed to improve academic adjustment among students, especially students who are maladaptive. The purpose of this study was to investigate the effect of training on emotional processing strategies on academic adjustment of maladaptive students in Kerman. The research is a quasi-experimental design with a pseudo-pre-test design, a post-test with a control group of the control group. The statistical population of this study is maladaptive male students in secondary schools in the second district of district 2 of Kerman, which were referred to the counseling center. The study sample consisted of 30 secondary school students (each group of 15) who were selected randomly following the implementation of the AISS students who were found to be incompatible. They were randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of 90 minutes of emotional processing strategies and the control group did not receive any training during this training period. Data were analyzed using statistical methods such as mean, standard deviation and covariance analysis. The results showed that education of emotional processing strategies has a significant effect on educational adjustment of maladaptive students at the level of P>0.01.
Emotional Processing Strategies, Educational Adjustment, Maladaptive Students
راهبردهای پردازش هیجان مدار, سازگاری تحصیلی, دانشآموزان ناسازگار.
246
258
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/52019/07/52019/06/182019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
2019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
Vahid
Manzari Tavakoli
Islamic Azad University of Rafsanjan
وحید
منظری توکلی
v.manzari@ut.ac.ir
003194753284600337
003194753284600337
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان.
Parvin
Kadivar
Kharazmi University
پروین
کدیور
003194753284600338
003194753284600338
No
دانشگاه خوارزمی
HamidReza
Hasanabadi
Kharazmi University
حمیدرضا
حسن آبادی
003194753284600339
003194753284600339
No
دانشگاه خوارزمی
Mahdi
Arabzadeh
Kharazmi University
مهدی
عرب زاده
003194753284600340
003194753284600340
No
دانشگاه خوارزمی
fa
مقایسه رابطه والدگری و خودکارآمدپنداری در زنان مبتلا به سرطان پستان و زنان سالم
A comparison of parent- child communication and self- efficacy in women with breast cancer and healthy women
سرطان پستان شایعترین نوع سرطان در بین زنان سراسر جهان است. مطالعات پیشین هر کدام از متغیرهای رابطه والد- فرزندی و خودکارآمدپنداری را اغلب به تنهایی بررسی کردهاند. مسأله اصلی پژوهش حاضر به بررسی جامع تفاوت بازخوردهای رابطه والد- فرزندی و خودکارآمدپنداری در بین زنان مبتلا به سرطان پستان و زنان سالم مربوط میشود. هدف پژوهش حاضر مقایسه بازخورد رابطه والد- فرزندی و خودکارآمد پنداری در بین زنان سالم و مبتلا به سرطان پستان بود. در یک پژوهش توصیفی و علی- مقایسهای، نمونه (26 زن مبتلا به سرطان پستان و 26 زن سالم) بهصورت در دسترس از جامعه آماری شامل تمام بیماران مراجعهکننده به بیمارستان شهدای تجریش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس جملات ناتمام ساکس (ساکس و لوی، 1950) جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کمی و کیفی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در هر دو بازخورد میان دو گروه تفاوت معنادار (0/001=P) وجود دارد. یافتهها اهمیت توجه بیشتر به این متغیرها را در فرایند درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان برجسته میسازد.
Breast cancer is the most common type of cancer in women throughout the world. In previous studies, parent- child communication and self- efficacy variables have been studied separately. The main problem of the present study is a comprehensive investigation of the differences between parent- child communication and self- efficacy attitudes in women suffering from breast cancer and healthy women. The current study aimed to compare parent- child communication and self- efficacy in women suffering from breast cancer and healthy women. In a descriptive and causal- comparative research, the sample (26 breast cancer women and 26 healthy people) was selected conveniently from the statistical population which consisted of all the patients referring to Shohadaye Tajrish hospital. The data were collected using Sacks Sentence Completion Test (Sack and Levy, 1950). To analysis the data, qualitative and quantitative method were used. The results indicated that there was a significant difference (P=0/001) between the two groups in terms of the two variables of the study. The findings highlight the importance of paying more attention to these variables in treatment process of the patients with breast cancer.
breast cancer, parent- child communication, self- efficacy
سرطان پستان, رابطه والدگری, خودکارآمدپنداری
259
270
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-7&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/52019/07/52019/06/182019/07/52019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
2019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
Yasaman
Ghorbani
Rodehen University
یاسمن
قربانی
003194753284600341
003194753284600341
No
دانشگاه رودهن
Farah
Lotfi Kashani
Rodehen University
فرح
لطفی کاشانی
003194753284600342
003194753284600342
No
دانشگاه رودهن
Mohammad Esma'il
Akbari
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
محمد اسماعیل
اکبری
003194753284600343
003194753284600343
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
Shahram
Vaziri
Rodehen University
شهرام
وزیری
shahram.vaziri@gmail.com
003194753284600344
003194753284600344
Yes
دانشگاه رودهن
fa
رابطۀ بین ابعاد نهاییخواهی و راهبردهای تنظیم هیجان در تکواندوکاران نخبه
The relationship between dimension of perfectionism and emotion eegulation strategies in elite Taekwondo athletes
نهاییخواهی ویژگی چندبعدی مؤثر بر موفقیت ورزشی است، باوجود اینکه این عامل با تجربۀ هیجانات مختلف همبسته است اما ارتباط آن با راهبردهای تنظیم هیجان در ورزشکاران بررسی نشده است، ازاینرو مسئله پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ابعاد نهاییخواهی و راهبردهای تنظیم هیجان در تکواندوکاران نخبه بود. طرح این پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعۀ آماری آن تکواندوکاران ایرانی شرکتکننده در مسابقات لیگ برتر بودند نمونۀ پژوهش 132 تکواندوکار بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و مقیاسهای نهاییخواهی (استوبر و همکاران، 2007) و تنظیم هیجان (گروس و جونز، 2003) را تکمیل نمودند. دادهها از طریق آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد. تحلیل دادهها نشان داد که بین نهاییخواهی مثبت و راهبرد بازارزیابی همبستگی مثبتی وجود دارد درحالیکه بین نهاییخواهی منفی و راهبرد بازداری همبستگی منفی وجود دارد، این روابط در مورد نهاییخواهی منفی معکوس بود، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد نهاییخواهی مثبت و منفی بهترتیب 33 و 41 درصد از واریانس راهبردهای بازارزیابی و بازداری را پیشبینی میکنند (0/05>p). براساس یافتههای حاضر میتوان نتیجه گرفت که ابعاد نهاییخواهی نقش مهمی در انتخاب راهبردهای تنظیم هیجان ایفا میکنند و نوع راهبردهای مورد استفاده افراد متناسب با این ابعاد میباشد.
Perfectionism is a multi-dimensional trait which is effective on sports success. Although this factor is correlated with experiencing different emotions, its correlation with emotion regulation strategies is not considered. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the the relationship between dimension of perfectionism and emotion regulation strategies in elite Taekwondo athletes. Present study research method was descriptive-correlational, Statistic population was included all of from Iranian Taekwondo athletes participating in super League competition. Samples were and 132 female and male selected based on random sampling, and completed the Scals of of perfectionism and emotion regulation. The data was analyzed by Pearson correlation and multiple regression (inward method) tests. The results revealed that positive perfectionism was positively associated with reappraisal strategies, and negatively correlated with negative suppression strategies. Negative perfectionism had the negative correlation with these strategies. Regression analysis showed that positive and negative perfectionism dimensions predict 33 and 41 percent of reappraisal and Suppression strategies variance respectively. According to the findings, we can conclude that dimensions of perfectionism have an important role in selecting emotion regulation strategies and the kind of strategies which every person uses is correlated with these dimensions.
Reappraisal, Suppression, Elite taekwondo, Perfectionism, Emotional Regulation.
بازارزیابی, بازداری, تکواندوکاران نخبه, نهاییخواهی, تنظیم هیجان.
271
284
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-8&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/52019/07/52019/06/182019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
2019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
Sahar
Zarei
Tehran University
سحر
زارعی
003194753284600345
003194753284600345
No
دانشگاه تهران
Hassan
Gharayagh Zandi
Tehran University
حسن
غرایاق زندی
003194753284600346
003194753284600346
No
دانشگاه تهران
Nouri
Nazaritaba
Tehran University
نوری
نظریطبا
Nori_n2000@ yahoo.com
003194753284600347
003194753284600347
Yes
دانشگاه تهران
Mahmoud
Mohebi
Tehran University
محمود
محبی
003194753284600348
003194753284600348
No
دانشگاه تهران
fa
مقایسه رواندرستی و توانمندیهای خلقوخو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی
A Comparison of Well-Being and Strengths of Character in Students Based on Academic Fields
روانشناسی مثبت، عبارت است از مطالعه علمی عملکرد بهینه انسان. تمرکز روانشناسی مثبت بر این است که زندگی انسان چگونه شکوفا میشود و به پتانسیلهایش میرسد. رواندرستی و توانمندیهای خلقوخو از مفاهیم اصلی رویکرد علمی روانشناسی مثبتگرا هستند. مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی رواندرستی و توانمندیهای خلقوخو در دانشجویان بود. هدف این پژوهش مقایسه رواندرستی و توانمندیهای خلقوخو در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. بدینمنظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکدههای مختلف و رشتههای مختلف تحصیلی با روش خوشهای طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف ( :RSPWB-SFریف، 1989) و پرسشنامه ارزشهای فعال در عمل (VIA-IS: پترسون و سلیگمن، 2001) استفاده شد. روش تحقیق مطالعه حاضر علی- مقایسهای است و برای تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.پس از برقراری مفروضههای آزمون، نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفههای رواندرستی و توانمندیهای خلقوخو در دانشجویان براساس رشته تحصیلی آنان بهطور معناداری متفاوت است (0/001 (P=. با توجه به نتایج بهدست آمده بهنظر میرسد ماهیت رشته تحصیلی در رواندرستی و توانمندیهای خلقوخو دانشجویان نقش داشته باشد، و همانگونه که صفات مثبت شخصیتی در انتخاب رشته تحصیلی نقش دارند، تحت تأثیر رشته تحصیلی نیز قرار میگیرند.
Positive psychology is the scientific study of optimal human functioning. The focus of positive psychology is on how human life flourishes and reaches its potentials. Psychological well-being and strengths of character are the core concepts of the scientific approach of positive psychology. The main problem of the present study was a lack of comprehensive investigation of Psychological well-being and strengths of character based on academic field. The aim of this study is to compares the psychological well-being and strengths of character in students according to their academic fields. For this purpose, 351 students of Islamic Azad University, Shabestar branch were selected from different faculties and different majors using the stratified clustering method. In order to measure the variables, psychological well-being questionnaire of Ryff (RSPWB-SF: Ryff, 1989) and values in action inventory of strengths (VIA- IS: Peterson & Seligman, 2004) questionnaire were used. The methodology of this study is causal-comparative and for data analysis, multivariate analysis of variance was used. After the test assumptions, results indicated that the elements of psychological well-being and character strengths are significantly different in the students based on their majors (P=0.001). Regarding the obtained results, it seems that the nature of the major affects psychological well-being as well as character strengths of the students. Moreover, as positive attributes of the character affect selecting educational majors, they are influenced by the majors as well.
Positive Psychology, Psychological well-being, Character strengths, academic field
روانشناسی مثبت, رواندرستی, توانمندیهای خلقوخو, رشته تحصیلی.
285
301
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/52019/07/52019/06/182019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
2019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/52019/07/5
1398/4/14
Faezeh
Entezari
Islamic Azad University of Tabriz
فائزه
انتظاری شبستر
f_entezari_sh@yahoo.com
003194753284600351
003194753284600351
Yes
دانشگاه آزاد، واحد تبریز
Ali
Khademi
urmia University
علی
خادمی
003194753284600352
003194753284600352
No
دانشگاه ارومیه