fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
15
59
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/فزونکنشی با روش آدلر- درایکورس در بهبود شیوههای والدگری و کاهش نشانههای تضادورزی در فرزندانشان
The effects of training mothers with ADHD children based on Adler- Dreikurs' instructions on parenting styles and oppositional behavior in their children
چگونگی تعامل والد-کودک در کودکان با اختلال کمبود توجه/فزونکنشی تأثیر بسیار مهمی را بر مشکلات رفتاریشان بر جای میگذارد، بدینجهت یکی از روشهای بهبود شیوههای والدگری و بهدنبال آن کاهش مشکلات رفتاری ارائه آموزشهای روانشناختی در زمینه مهارگری رفتار کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/فزونکنشی به والدین میباشد.
از اینرو مسأله پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/فزونکنشی با روش آدلر- درایکورس بر بهبود شیوههای والدگری و رفتارهای تضادورزانه، فرزندانشان بوده است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با گروه آزمایش و گواه بود. از اینرو تعداد 30 نفر از مادرانی که فرزندانشان با این اختلال تشخیص داده شده بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مرضی کودکان، ومقیاس شیوههای والدگری بود. آموزش مادران در قالب 10 جلسه نود دقیقهای اجرا شد. در پایان دوگروه پرسشنامههای مذکور را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر بهبود شیوه والدگری مقتدرانه (0/05P<) و همچنین نشانگر تأثیرکاربندی در کاهش، شیوه والدگری سهلگیرانه، استبدادی و رفتارهای تضادورزانه (0/05P<)کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود. یافتهها نشان میدهند که آموزش به شیوه آدلر- درایکورسی، مشکلات رفتاری فرزندان را کاهش داده و سبب بهبود رابطه والد-کودک در میان مادران کودکان با اختلال کمبود توجه/فزونکنشی میشود.
Parent-child interaction in children with attention deficit hyperactivity disorder very important impact leaves on behavioral problems, Therefore, one of the ways of enhancing parenting style and subsequently reduce behavioral problems, Psychological training in behavior management of children with attention deficit disorder / hyperactivity for parents. So the present study is to investigate the effectiveness of training mothers with Adler- Dreikurs approach on enhancing parenting style and decreasing their children’s oppositional behavioral problems. The research method was quasi-experimental with pre-and-post design with control group. Therefore, 24 mothers whose children were diagnosed as ADHD were chosen through at-hand sampling and were matched into experimental and control groups. The research instruments were CSI-4, and parenting style questioners for Parents. Training mothers with Adler- Dreikurs approach was accomplished in ten 90-minutes sessions. In the end, the two groups completed the questionnaires as post-test. The data was analyzed using ANCOVA. The results indicated the effect of instructing Adler-Dreikurs methods on improving authoritarian parenting style scores in mothers (P<0/05) and also the effect of this experimental instruction on decreasing authoritative and neglectful parenting practices scores and oppositional behavioral (P<0/05) of experimental group in comparison with control group. The results totally showed that behavioral training to mothers improves their parenting style and prevents rising confusion in parent-child relationships and also emotional problems in mothers of children with ADHD disorder.
ADHD, Adler-Dreikurs instruction, parenting style, oppositional Behaviour
اختلال کمبود توجه/فزونکنشی, آموزش آدلر- درایکورسی, شیوههای والدگری, رفتارهای تضادورزانه
303
314
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/16
1398/4/25
2019/07/16
1398/4/25
Mohsen
Amiri
Zanjan university
محسن
امیری
amiri_tmu@yahoo.com
003194753284600696
003194753284600696
Yes
دانشگاه زنجان
Reza
Pourhosein
Tehran University
رضا
پورحسین
003194753284600697
003194753284600697
No
دانشگاه تهران
Saeedeh
Mozafari Saghand
Tehran University
سعیده
مظفری ساغند
003194753284600698
003194753284600698
No
دانشگاه تهران
fa
برانگیختگی در بیماران مبتلا به افسردگی، اختلالهای اضطرابی و افراد عادی: یک مطالعه مقایسهای
Impulsiveness in patients with major depression, anxiety disorders, and normal individuals: A comparative study
برانگیختگی، گرایش به انجام رفتار ناگهانی و فاقد دوراندیشی، از مؤلفههای تعیینکننده تعدادی از اختلالهای روانپزشکی است. ابعاد برانگیختگی شامل بیبرنامگی، برانگیختگی حرکتی و برانگیختگی شناختی هریک بهنحوی تعیینکننده جنبههایی از افسردگی و اختلالهای اضطرابی هستند. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه ویژگیهای برانگیختگی بیماران مبتلا به افسردگی و اختلالهای اضطرابی و افراد عادی بود. این مقایسه، تفاوت سطوح برانگیختگی سه گروه شرکتکننده در این پژوهش را نشان خواهد داد. تعداد 224 نفر (87 افسرده، 64 مضطرب، 73 عادی) از مبتلایان و جمعیت عمومی بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. علاوه بر تشخیص روانپزشکی نوع اختلال، از شرکتکنندگان خواسته شد تا مقیاس برانگیختگی بارات (BIS) را تکمیل کنند. روش این پژوهش توصیفی و از نمونه طرحهای علی- مقایسهای است. دادههای پژوهش با استفاده از روشها و شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که افراد افسرده بهطور معنادار (0/001p < ) بیش از افراد مضطرب و عادی برانگیختگی حرکتی و بیبرنامگی دارند و افراد مضطرب بهطور معنادار (0/001p < ) بیش از افراد افسرده برانگیختگی شناختی و بیش از افراد عادی برانگیختگی شناختی و بیبرنامگی دارند. سطوح برانگیختگی افراد عادی در هر سه بعد کمتر از افراد افسرده و مضطرب بود. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقایسه ابعاد برانگیختگی بیماران و افراد عادی، احتمال تأثیرگذاری برانگیختگی بر شکلگیری و یا تداوم افسردگی و اختلالهای اضطرابی را تأیید میکند. تفاوت سطوح و ابعاد برانگیختگی بیماران افسرده و مضطرب نیز می تواند تفاوت در نوع اختلال روانشناختی را در این دو گروه توجیه کند.
Impulsiveness, the individual's tendency to respond quickly to a given stimulus without reflectivity and evaluation of the consequences, is considered as a determinant component of several psychiatric disorders. Dimensions of impulsiveness including nonplanning, motor impulsiveness, and cognitive impulsiveness could influence different aspects of depression and anxiety disorders. The main aim of the present study was to compare impulsiveness in patients with major depression, anxiety disorders, and normal individuals. This study demonstrates the differences of impulsivity among the three groups. A total of 224 individuals (87 depressed, 64 anxious, 73 normal) participated in this study, voluntarily. Following a psychiatric diagnosis of the psychological disorders, both the patient and normal groups were asked to complete the Barrat Impulsiveness Scale (BIS). Method of the present descriptive study was causal-comparative. Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, and MANOVA. The results revealed that depressed patients reported significantly higher levels of motor impulsiveness and nonplanning than did anxious patients and normal individuals (p<0.001). Anxious patients reported higher levels of cognitive impulsiveness than did depressed patients as well as higher levels of cognitive impulsiveness and nonplanning than did normal individuals (p<0.001). Normal individuals reported lower levels of impulsiveness than did the two groups of depressed and anxious patients. It can be concluded that comparison of dimensions of impulsiveness in patients and normal individuals provides evidence of the possible impact of pathological impulsivity on the development and/or continuity of depression and anxiety disorders. The difference between levels and dimensions of impulsiveness of the two groups of depressed and anxious patients also could explain their differences in terms of the kind of psychological disorders.
impulsiveness, depression, anxiety, psychopathology
برانگیختگی, افسردگی, اضطراب, آسیبشناسی روانی.
315
334
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-84&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/162019/07/16
1398/4/25
2019/07/162019/07/16
1398/4/25
MohammadAli
Besharat
Tehran University
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
003194753284600699
003194753284600699
Yes
دانشگاه تهران
MohammadReza
Nikfarjam
Tehran University
محمدرضا
نیکفرجام
003194753284600700
003194753284600700
No
دانشگاه تهران
Kourush
Mohammadi Hasel
Tehran University
کورش
محمدی حاصل
003194753284600701
003194753284600701
No
دانشگاه تهران
Abbas
Zabihzadeh
Tehran University
عباس
ذبیحزاده
003194753284600702
003194753284600702
No
دانشگاه تهران
MohammadHossein
Fallah
Islamic Azad University, Yazd Branch
محمدحسین
فلاح
003194753284600703
003194753284600703
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
fa
کوتاهپرسشنامه سازشیافتگی واینبرگر: ویژگیهای مبتنی بر روانسنجی و تحلیل عاملی تأییدی
Short form of weinberger adjustment inventory (WAI): psychometric properties and confirmatory factor analysis of the Persian version
بازداری افراطی هیجانات با بسیاری از مشکلات روانشناختی و سلامتی در ارتباط است. واینبرگر ابزاری برای سنجش سازشیافتگی اجتماعی- هیجانی ساختهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی درستی نسخه فارسی کوتاهپرسشنامه سازشیافتگی واینبرگر (WAI) در جمعیت دانشجویی انجام شدهاست. 230 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به مقیاسهای مفهوم باتمام وجود، باورها در مورد هیجانات، کوتاهپرسشنامه سازشیافتگی واینبرگر و زیرمقیاس افسردگی و اضطراب مقیاس افسردگی اضطراب برانگیختگی-21 پاسخ دادند. برای محاسبه درستی سازه مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همچنین بررسی درستی همگرا و واگرای WAI به کمک ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. تحلیل عاملی تأییدی، برازش ساختار سه عاملی WAIرا با 3 عامل "پراکندگی، محدودیت و سرکوبگری" مورد تأیید قرار داد(RMSEA=.077; CFI=.85; IFI=.85) . همچنین همبستگیهای مثبت میان زیرمقیاس "پراکندگی" با زیرمقیاس افسردگی، اضطراب و مقیاس باورها درمورد هیجانات و زیرمقیاس "سرکوبگری و محدودیت" با سنجه باتمام وجود و همبستگی منفی زیرمقیاس "پراکندگی" با سنجه باتمام وجود و زیرمقیاس "سرکوبگری و محدودیت" با زیرمقیاس افسردگی و اضطراب نشاندهنده درستی همگرا و واگرای مطلوب این مقیاس است. یافتهها باتوجه به ماهیت متفاوت زیرمقیاسهای WAI و خودفریبی در افراد سرکوبگر تبیین شدهاست.
Excessive inhibition of emotions is associated with a variety of psychological and health problems. Weinberger developed an inventory to assess socio-emotional adjustment. The present study was carried out in order to validate the Persian version of short form of Weinberger adjustment inventory (WAI) in student population. 230 students of University of Tehran completed Mindful Attention and awareness scale, beliefs about emotions scale, depression and anxiety subscales of DASS-21 and short form of Weinberger adjustment inventory. Confirmatory factor analysis was used to assess construct validity. Also, Pearson correlation coefficient was used for convergent and discriminant validity. Confirmatory factor analysis confirmed the three-factor structure of WAI with distress, Restraint and repressiveness (RMSEA=.077; CFI=.85; IFI=.85). Furthermore, a positive correlation of distress/depression, distress/anxiety, distress/beliefs about emotions, Restraint/mindfulness and Repressiveness/mindfulness and a negative correlation of distress/mindfulness, Repressiveness/depression, Repressiveness/anxiety, Restraint/depression and Restraint/anxiety were found, which indicates a favorable convergent and discriminant validity for this inventory. The results were discussed, based on different nature of WAI subscales and self-deception in repressors.
short form of weinberger adjustment inventory, confirmatory factor analysis, repression, repressor
ﮐﻮﺗﺎه ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﮥ ﺳﺎزش یﺎﻓﺘﮕﯽ وایﻨﺒﺮﮔﺮ, ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺗﺄیﯿﺪی, ﺳﺮﮐﻮﺑﯽ, سرکوبگر
335
347
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-85&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/162019/07/162019/07/16
1398/4/25
2019/07/162019/07/162019/07/16
1398/4/25
Zoha
Saeedi
Tehran University
ضحی
سعیدی
003194753284600704
003194753284600704
No
دانشگاه تهران
Nima
Ghorbani
Tehran University
نیما
قربانی
003194753284600705
003194753284600705
No
دانشگاه تهران
MohammadReza
Sarafraz
Shiraz University
مهدیرضا
سرافراز
Msarafraz@shirazu.ac.ir
003194753284600706
003194753284600706
Yes
دانشگاه شیراز
fa
اثربخشی آموزش برنامه ارتباط بینفردی مربیمحور بر توانش حل مسأله کودکان پیشدبستانی
The effects of teaching teacher-based interpersonal relationship program on problem solving skills of preschool children
مشکلات تعاملات اجتماعی و تعارضات بین فردی دانش آموزان با بروز مشکلات رفتاری و عملکرد تحصیلی پایین رابطه دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسأله بینفردی معلم محور بر بهبود توانش حل مسأله در کودکان پیشدبستانی است. مطالعه بهشیوه شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون اجرا شد. تعداد 18 کودک پیشدبستانی بهصورت نمونه در دسترس از مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شدند. برنامه حلمسأله بینفردی بهصورت گروهی توسط مربیان آموزشدیده اجرا شد. آزمون حل مسأله بینفردی پیش دبستانی- ویرایش دوم بهعنوان ابزار ارزیابی استفاده گردید. نتایج تحلیل اندازه گیری مکرر نشان میدهد تفاوت میانگین های پیش آزمون و پس آزمون در ارائۀ راه حل ها (سیالی) و طبقات مرتبط (انعطافپذیری) به لحاظ آماری معنادار است (0/003=P) و پاسخ های کلامی (شامل راهحلهای غیر مرتبط و تکراری) نیز بعد از مداخله کاهش یافته است (0/003=P). نتایج به این معنی است که برنامۀ مداخله در افزایش توانش حل مسالۀ بینفردی کودکان پیشدبستانی مؤثر بوده است. همچنین، در مؤلفه نسبت ارتباط و نسبت فشار تفاوت میانگینها با وجود عدم معناداری در جهت اهداف پژوهش میباشد (0/37=P). در پایان، دربارۀ لزوم آموزش توانشهای حلمسأله بینفردی بهعنوان راهکاری پیشگیرانه از مشکلات رفتاری و اجتماعی، بهویژه در مقاطع پیش از دبستان و سالهای اولیه مدرسه، بحث شده است.
Social interaction problems and interpersonal conflicts are correlated with behavioral problems and low achievement. Evaluating the effectiveness of interpersonal problem solving training program to improve problem solving skills for preschool children was the main objective of the present study. This study was conducted using a quasi-experimental method with pretest-posttest. The population sample comprised of 18 preschool girl students of a non-profit school who were enrolled in the study as available sample. The Shure’s Interpersonal Cognitive Problem-Solving Program was taught in class by the teachers. To evaluate the training program, we used The Preschool Interpersonal Problem Solving Test (PIPS). Results using repeated measures analysis indicated that intervention program was significantly effective in increasing scores on “relevant solutions” and “relevant category” of the problem solving instrument (P=0.003). Also, results indicated that the training was successful in reducing verbal responses including irrelevant and repetitive solutions (P=0.003). The results indicated that the intervention program has been effective in improving problem solving skills for preschool children. In addition, the results did not show statistically significant differences in the means of “Irrelevant responses” and “Force Ratio” (P=0.37). At the end, we discuss the concurrence of our results with other studies, and the importance of problem-solving training as a prevention strategy at schools.
cognitive trainings, social skills, problem solving program, interpersonal skills.
آموزشهای شناختی, توانش های اجتماعی, برنامه حل مسأله, توانش های بینفردی.
348
363
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-86&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/17
1398/4/26
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/17
1398/4/26
Mohsen
Shokoohi-Yekta
Tehran University
محسن
شکوهی یکتا
myekta@ut.ac.ir
003194753284600717
003194753284600717
Yes
دانشگاه تهران
Naiereh
Zamani
Tehran University
نیره
زمانی
003194753284600718
003194753284600718
No
دانشگاه تهران
Javad
PourKarimi
Tehran University
جواد
پورکریمی
003194753284600719
003194753284600719
No
دانشگاه تهران
Abbas
Sheikh Mohammadi
Tehran University
عباس
شیخ محمدی
003194753284600720
003194753284600720
No
دانشگاه تهران
fa
مقایسه عقاید نارساکنشور، روانبنههای عاطفی و باورهای فراشناختی در بیماران افسرده و افراد بهنجار
A comparison of dysfunctional beliefs, emotional schemas and metacognitive beliefs in depressive patients and normal people
اختلال افسردگی مهاد از شایعترین اختلالات روانی است. مطالعات پیشین هر کدام از متغیرهای شناختی، عاطفی و فراشناختی را اغلب به تنهایی بررسی کردهاند. مسأله اصلی پژوهش حاضر به بررسی جامع تفاوت این متغیرهای شناختی، عاطفی و فراشناختی در دو گروه افسرده و بهنجار مربوط میشود. هدف پژوهش حاضر مقایسه عقاید نارساکنشور، روانبنههای عاطفی و باورهای فراشناختی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی مهاد و افراد بهنجار بود. نمونه (20 فرد بهنجار و 20 بیمار) بهصورت در دسترس از جامعه آماری شامل تمامی افراد بهنجار و بیماران افسرده مهاد مراجعهکننده به کلینیکهای رواندرمانی خصوصی شهر ارومیه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه بازخوردهای نارساکنشور (DAS)، پرسشنامه روانبنههای عاطفی (LESS) و پرسشنامه فراشناخت (MCQ) جمعآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد در هرسه متغیر میان دو گروه تفاوت معنادار (0/001 (P= وجود دارد. یافتهها اهمیت توجه بیشتر به این متغیرها را در فرایند رواندرمانی بیماران افسرده مهاد برجسته میسازد.
Major depression is one of the most prevalent disorders. In previous studies, cognitive, emotional, and metacognitive variables have been studied separately. The main problem of the present study is a comprehensive investigation of the differences between cognitive, emotional, and metacognitive variables in patients suffering from depression and normal peoples. The current study aimed to compare dysfunctional beliefs, emotional schemas and metacognitive beliefs in patients suffering from major depression and normal peoples. The sample (20 normal peoples and 20 patients) was selected conveniently from the statistical population which consisted of all the normal peoples and the major depressive patients attending private psychotherapy clinics of the city of Urmia.The data were collected using Dysfunctional Attitudes Scale (DAS), Leahy Emotional Schema Scale (LESS) and Metacognitions Questionnaire (MCQ). The results indicated that there was a significant difference (P=0/001) between the two groups in terms of the three variables of the study. The findings highlight the importance of paying more attention to these variables in psychotherapy process of the major depressive patients.
major depression, dysfunctional beliefs, emotional schemas, metacognitive beliefs.
ﺴﺮدﮔﯽ ﻣﻬﺎد, ﻋﻘﺎیﺪ ﻧﺎرﺳﺎﮐﻨﺶ ور, روان ﺑﻨﻪ ﻫﺎی ﻋﺎﻃﻔﯽ, ﺑﺎورﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ
364
375
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-87&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/172019/07/17
1398/4/26
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/172019/07/17
1398/4/26
Tohid
Ranjbari
Tehran University
توحید
رنجبری
003194753284600721
003194753284600721
No
دانشگاه تهران
abbas
Rahiminezhad
Tehran University
عباس
رحیمینژاد
t.ranjbari93@ut.ac.ir
003194753284600722
003194753284600722
Yes
دانشگاه تهران
fa
اثربخشی تقلید تظاهرات هیجانی چهره بر بهبود تشخیص حالات هیجانی در کودکان دارای اختلال طیف درخودماندگی با کنش فرارونده
The effects of imitation of facial emotional expression on improving recognition emotion states in children with high functioning autism disorder
اختلالات طیف درخودماندگی، شرایط عصب شناختی، تحولی و فراگیر هستند. هدف این مطالعه، بررسی توانبخشی شناختی تقلید تظاهرات هیجانی چهره بر بهبود توانایی بازشناسی هیجان در کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی با کنش فرآرونده. در این مطالعه روش شبه آزمایشی و طرح تک آزمودنی بهره جسته است. 3 کودک 4 تا 7 ساله با عملکرد بالا بهعنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . هر 3 کودک 12 جلسه انفرادی توانبخشی تقلید را دریافت کردند. بازشناسی هیجان با آزمون بازشناسی هیجان نیماستیم و نسخه تغییریافتۀ بازشناسی هیجان اِکمن ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل بصری(نمودار) و محاسبه اندازه اثر استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که عملکرد آزمودنی ها در آزمون بازشناسی هیجان اکمن و نیم استیم پس از مداخله بهبود یافته است. درصد دادههای ناهمپوش (PND) محاسبه شد که برابر با 100 درصد بهدست آمد. همچنین اندازۀ اثر نشان داد که این برنامه آموزشی بر بازشناسی حالات هیجانی مؤثر بوده است. نتایج این پژوهش از قابلیت آموزش مبتنی بر تقلید بر بهبود مشکلات تشخیص حالات هیجان در کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی با کنش فرارونده حمایت می کند و پس از انجام مداخله، توانش های تشخیص حالات هیجان بهنحو چشمگیری در کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودماندگی بهبود یافته است.
Children with autism spectrum disorders (ASDs) are pervasive, developmental, neurological conditions. Deficit of emotion recognition is a fundamental impairment of social skills in autistic children. The purpose of this was to investigate the cognitive rehabilitation on imitation of emotional facial expression in children with high- functioning autism disorders. The method was quasi-experimental and used single- subject design. 3 children with high functioning autism aged between 5-7 were selected by available sample method. All children received 12 session of imitation rehabilitation. Emotion recognition was evaluated via NimStim emotion recognition and Ekman emotion recognition. Data analysis was performed by visual analysis and effect size was computed subsequently. The results showed that the subjects’ performance improved in Ekman and NimStim of emotion recognition test after intervention. The Percentage of Non-Overlapping Data (PND) was computed and it was 100 percent. As well, the effect size of the training program was effective in emotion recognition. This study supports efficacy of training based on imitation in improving the emotional expressions distinguishing skills in children with high- functioning autism.
autism, facial emotional expression, imitation
اختلال طیف درخودماندگی, تقلید, تظاهرات چهرهای هیجان.
376
390
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-88&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/172019/07/172019/07/17
1398/4/26
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/172019/07/172019/07/17
1398/4/26
Fatemeh
Ababdi
Shahid Beheshti University
فاطمه
آبادی
003194753284600723
003194753284600723
No
دانشگاه شهید بهشتی
Vahid
Nejati
Shahid Beheshti University
وحید
نجاتی
v_nejati@sbu.ac.ir
003194753284600724
003194753284600724
No
دانشگاه شهید بهشتی
HamidReza
Pouretemad
Shahid Beheshti University
حمیدرضا
پوراعتماد
003194753284600725
003194753284600725
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
fa
نقش تنآوا (تنآوا) بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در یادگیری توانشهای زبان انگلیسی
Role of using mobile phones on learners' academic self-efficiency in learning English language skills
استفاده از تنآوا بهعنوان یک ابزار تکنولوژی سیار برای کمک به فرایند یاددهی- یادگیری میتواند بسیار مؤثر باشد لذا هدف پژوهش بررسی نقش استفاده از تنآوا برخودکارآمدی تحصیلی فراگیران در یادگیری زبان انگلیسی از دیدگاه اساتید و مدرسان زبان انگلیسی میباشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران زبان انگلیسی مقطع دبیرستان استان اصفهان میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 200 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه محققساخته بود. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادکه بین نقش، نوع و میزان استفاده از تنآوا برخودکارآمدی تحصیلی فراگیران در یادگیری زبان انگلیسی در رابطه معناداری وجود دارد. (P≤0/05) همچنین بین نوع و میزان استفاده از تنآوا بر خودکارآمدی تحصیلی فراگیران در یادگیری توانشهای چهارگانه زبان انگلیسی (خواندن- نوشتن- شنیدن و گفتن) رابطه معناداری وجود دارد. (p≤0/05) بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت از امکانات و نقشهای تنآوا در جهت بهبود فرایند درسی و بالا بردن کیفیت یادگیری زبان انگلیسی میتوان استفاده کرد.
Using a mobile phone as a technology tool mobile to help teaching- learning process can be very effective. The purpose of this study to investigated role of usage mobile phone on learners' academic Self-efficiency in learning English from the perspective of professors and teachers of the English language. This study was a descriptive survey .The population was consists of high school English language teachers in Isfahan city that 200 selected through random sampling method. The questioner was used for gathering information by made with researchers. Data was analyzed in both descriptive and inferential level by SPSS software. The results showed that there was a significant relationship between role, type and amount of mobile phone on students' academic Self-efficiency in English learning (p≤0/05) also, there was a significant relationship between amount and type of usage mobile phone to students' academic self-efficiency in four english language skills (reading ,writing, listening and speaking) learning. (P≤0/05). Based on our findings, we can conclude the features and functions of mobile phones to improve the educational process and enhance the quality of learning in English courses can be used.
mobile phone, self-efficiency, learning, students.
تنآوا, خودکارآمدی, یادگیری, دانشجویان.
391
407
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-89&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/172019/07/172019/07/172019/07/17
1398/4/26
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/172019/07/172019/07/172019/07/17
1398/4/26
Negin
Dastjerdi
Esfahan University
نگین
برات دستجردی
N. dastjerdi@edu.ui.ac.ir
003194753284600726
003194753284600726
Yes
دانشگاه اصفهان
Yasamin
Abedini
Esfahan University
یاسمین
عابدینی
003194753284600727
003194753284600727
No
دانشگاه اصفهان
fa
همبستگی نستوهی، تنیدگی و حمایت اجتماعی با سازش یافتگی زناشویی
Investigating relationship hardiness, stress and social support and marital adjustment
سازش یافتگی زناشویی که با سطوح بالای رضامندی، به هم پیوستگی، همرایی، و ابـرازگری عاطفی متمایز میگردد، همواره به مثابه یک بعد حائز اهمیت از کیفیت زندگی همسران قلمداد شده است. تفحص در عوامل مبین سازش یافتگی زناشویی می تواند در بهبود کیفیت زندگی همسران مؤثر واقع گردد. از اینرو این پژوهش بهمنظور بررسی رابطه نستوهی، تنیدگی و حمایت اجتماعی با سازش یافتگی زناشویی زوج های مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناختی انجام گرفت. روش همبستگی برای انجام پژوهش به کار بسته شده است. از میان تمام زوج های مراجعه کننده به مراکز خدمات مذکور شهر کرمانشاه درسال 1392، 145 نفر به عنوان نمونۀ در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقــــیاس های نستوهی اهواز (1377)، تنیدگی ادراک شده (1983)، حمایت اجتماعی (1374) و سازشیافتگی دونفره (1976) استفاده شده است. برای تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی، روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بکار بسته شد. یافته های پژوهش نشان داد که رابطۀ میان نستوهی و حمایتاجتماعی با سازش یافتگی زناشویی، با ضرایب همبستگی 5/55 و 1/41، معنیدار (0/01P>) و رابطۀ میان تنیدگی با سازش یافتـگی زناشویی، با ضریب همبستگی 70/9-، معنیدار (0/01P>) بوده است. نتایج تحلیل رگرسـیون امکان پیش بینی سطح سازش یافتگی زناشویی را با اطلاع از سطح نستوهی، تنیدگی و حمایت اجتماعی نشان میدهد.
Marital adjustment that determined with high levels of dyadic satisfaction, cohesion, consensus and affectional expression, successively has considered as an important dimension of partner’s life quality. Inquiry in the factors those explains the marital adjustment can be efective in enhancement of partner’s life quality. Hence, this study was conducted in order to investigate the relationship between hardiness, stress, and social support and the marital adjustment of couples referring to the psychological centers. A correlation method was applied in the current research. The statistical population included all couples who were referred to the psychological centers in Kermanshah in 2013. The sample included 145 personas who selected on the convenience. For gathering of the data, Ahwaz Psychological Hardness Scale (1998), perceived Stress Scale (1983), Social Suport Scale (1995) and Dyadic Adjustment Scale (1976) were administered to all participants. In addition to descriptive statistical methods, Pearson's coorelation coeffecient method and regression analysis method was used for data analyis.The results showed there are significant positive relations (P>0.01) between hardiness and social support with marital adjustment, coorelation coeffecient has been 55.5 and 41.1, and a significant negative relation (P>0.01) between stress and marital adjustment, the coorelation coeffecient has been -70.9. Results of regression analysis showed that being informed about psychological hardiness, stress and social support can help the prediction of marital adjustment level.
hadiness, stress, social support, marital adjustment
نستوهی, تنیدگی, حمایت اجتماعی, سازش یافتگی زناشویی.
408
421
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-90&slc_lang=fa&sid=1
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/172019/07/172019/07/172019/07/172019/07/17
1398/4/26
2019/07/162019/07/162019/07/162019/07/172019/07/172019/07/172019/07/172019/07/17
1398/4/26
Saee'd
Askari
Razi University
سعید
عسکری
dr.saeidaskari@yahoo.com
003194753284600728
003194753284600728
Yes
دانشگاه رازی
Kamran
Yazdan Bakhsh
Razi University
کامران
یزدانبخش
003194753284600729
003194753284600729
No
دانشگاه رازی
Jamaleh
Johari
Razi University
جماله
جوهری
003194753284600730
003194753284600730
No
دانشگاه رازی