fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
18
79
online
1
fulltext
fa
درستی آزمایی و قابلیت اعتماد مقیاس رتبه بندی تنش پیش از قاعدگی نسخه مشاهده گر
Validity and reliability of the premenstrual tension observer syndrome rating scales
زمینه: سندرم پیش از قاعدگی به عنوان یکی از شایع ترین اختلالات روان تنی زنان مستلزم داشتن ابزار سنجشی است که نسبت به تشخیص دقیق، شدت نشانه ها و ارزیابی بعد از درمان حساس باشد. مقیاس رتبه بندی پیش از قاعدگی استینر و همکاران (2011) که بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری DSM-IV به روز رسانی شده است دربردارنده این ویژگی هاست که بررسی ویژگی های روان سنجی آن به منظور استفاده در جامعه زنان ایرانی ضروری است. هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس رتبهبندی تنش پیش از قاعدگی شامل درستیآزمایی ظاهری و محتوایی و تحلیل عاملی بود. روش: این مطالعه یک پژوهش پیمایشی است که در آن از دو روش نمونه گیری تصادفی و در دسترس استفاده شد که 20 دانشجو در مرحله درستی آزمایی ظاهری و 10 متخصص بالینی و روان پزشک در بخش محتوایی، 120 دانشجو برای بررسی قابلیت اعتماد به صورت داوطلب در پژوهش شرکت کردند. یافته ها: همه آیتمها در شاخص درستیآزمایی ظاهری بزرگتر 0/79 (مقدار تأیید شده) هستند و در شاخص درستیآزمایی محتوا10 آیتم بزرگتر از 0/62 (مقدار تأیید شده برای نمونه 10 نفری) و آیتم 6 کوچکتر از این مقدار است که بیانگر این است که این آیتم مورد تأیید متخصصان نیست. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی این پرسشنامه نیز نشان داد که ساختار پرسشنامه تنها از یک عامل تشکیل شده است. آلفای کرونباخ 0/90 بیانگر میزان همسانی درونی آزمون است. بعلاوه میزان ضریب قابلیت اعتماد بازآزمایی 0/46 بدست آمد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مقیاس می تواند به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده پژوهشگران ایرانی قرار بگیرد.
Background: The premenstrual syndrome is one of the most common psychosomatic disorders requires an instrument that is sensitive to accurate diagnosis, severity and evaluation after treatment. the premenstrual tension syndrome (Steiner and et al, 2011) scale that is updated base on diagnostic and statistical manual criteria (DSM-IV) have these features. It is necessary to examine psychometric of properties in Iranian women. Aims: The main purpose of present study was to examine psychometric of the properties of the premenstrual tension syndrome including face and content validity and test- retest reliability. Method: It is a survey research with randomed and convenience sampling method. twenty students in face valididtyt stage, and ten clinical experts and psychiatrists in stage of measurement of content validity and 120 students in reliability stage were included in this study. Results: In face index all of the questions was more than 0.79 and in content validity ten question was more than 0/62. The sixth question of questionnaire was not agreed on content index (CVR). The results of the exploratory factor analysis showed that the structure of the questionnaire consists of only one factor. Cronbach's alpha was 0/90 which means the internal consistency of the test was high. In addition, the coefficient of test- re-test reliability was 0/46. Conclusion: Based on the results, this scale can be used by Iranian researchers.
Validity, Reliability, the premenstrual tension Observer syndrome rating scale
درستی آزمایی, قابلیت اعتماد, مقیاس رتبهبندی سندرم تنش پیش از قاعدگی
747
756
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-153&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/22
1398/7/30
2019/10/22
1398/7/30
Leila
Azizi
University of Tehran
لیلا
عزیزی
0031947532846004025
0031947532846004025
No
دانشگاه تهران
Mohammad Ali
Besharat
University of Tehran
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
0031947532846004026
0031947532846004026
Yes
دانشگاه تهران
Reza
Rostami
University of Tehran
رضا
رستمی
0031947532846004027
0031947532846004027
No
دانشگاه تهران
Hojatolah
Farahani
Tarbiat Modares University
حجت اله
فراهانی
0031947532846004028
0031947532846004028
No
دانشگاه تربیت مدرس
fa
اثربخشی tDCS و تمرین بهوشیاری بر ولع مصرف در افراد با اختلال سوءمصرف مواد
Effectiveness of tDCS and mindfulness training on craving in people with SUD
زمینه: اعتیاد یک بیماری مرتبط با سیستم عصبی مغزی است که باعث کژکارکردی و تغییرات عملکرد سیستم عصبی و تأثیرگذاری بر مسیر پاداش در مغز میشود. تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای (tDCS) و بهوشیاری از جمله درمانهای به کار گرفته شده در بهبود ولع مصرف در افراد با سوء مصرف مواد هستند. اثربخشی هریک از این روش ها با توجه به ویژگی خاص هرکدام از آنها به صورت مجزا نشان داده شده است اما آیا ترکیب این دو روش نیز اثربخش است؟ اگرچه برخی پژوهش ها ترکیب تمرینات بهوشیاری و tDCS را در نمونههای غیربالینی اثربخش دانستهاند، اما این نکته مبهم باقی مانده است که آیا این روش در میان جمعیت بالینی هم میتواند اثربخش باشد؟ هدف: بررسی اثر ترکیب تمرینات بهوشیاری و تحریک مغزی به شکل توام بر ولع مصرف در افراد مبتلا به سوءمصرف مواد بود. روش: این پژوهش یک پژوهش شبه آزمایشی بدون گروه کنترل با پیش آزمون و پس آزمون بود. در این تحقیق 10 نفر از افراد مبتلا به سوءمصرف مواد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس 5 جلسه ترکیب تمرینات بهوشیاری و تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمهای انجام شد. پیش و پس از مداخله ارزیابی ولع مصرف بهوسیله مقیاس مقایسهای تصویری انجام شد. یافته ها: ترکیب تمرینات بهوشیاری و تحریک الکتریکی سبب کاهش معنادار (0/001P<) نمرات ولع شد. نتیجه گیری: براساس یافتههای این مطالعه، میتوان نتیجه گرفت که ترکیب تمرینات بهوشیاری و tDCS میتواند سبب بهبود و کاهش ولع در افراد مبتلا به سوءمصرف مواد شود.
Background: Addiction is a disorder related to the nervous system which causes dysfunction and changes in brain system and reward pathway. Transcranial direct current stimulation and mindfulness are the methods that recruited for managing craving in people with SUD. The efficacy of either of these methods with respect to their special characteristics had been shown separately but is the combination of these two methodes effective, too? Although some studies suggested that combination of Mindfulness training and tDCS is effective in non clinical population, but it is still unclear that this method can or can not be effective in clinical populatuin. Aims: Evaluating effect of combination of mindfulness and transcranial direct current stimulation (tDCS) on craving in people with substance abuse disorder. Method: current study is a Quasi-experimental research whithout control group and with pre and post evaluation. Ten people with substance abuse disorder were chosen through convenience sampling.They received 5 sessions of mindfulness training combined with transcranial direct current stimulation. Before and after intervention, craving was assessed via Visual Analogue Scale (VAS). Results: Our findings have shown that combination of mindfulness training and brain stimulation resulted in significant decrease in scores of craving (p<0/001). Conclusions: It can be concluded that the combination of tDCS and Mindfulness can reduce craving in people with substance abuse disorder.
Mindfulness, tDCS, Craving, Addiction, Cannabis, Smoking
بهوشیاری, tDCS, ولع مصرف, اعتیاد, کانابیس, توجه آگاهی, ذهن آگاهی
757
764
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-69-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/3
1398/3/13
2019/10/222019/11/7
1398/8/16
Mohammad Amin
Taherpour
University of tehran
محمدامین
طاهرپور
m.a.taherpour@ut.ac.ir
0014572443
0031947532846004029
No
دانشگاه تهران
reza
Rostami
University of tehran
رضا
رستمی
rrostami@ut.ac.ir
0603160107
0031947532846004030
Yes
دانشگاه تهران
abbas
Rahminezhad
University of tehran
عباس
رحیم نژاد
arahimi@ut.ac.ir
0046319085
0031947532846004031
No
دانشگاه تهران
fa
بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه شکوفایی (پرما) در معلمان
The PERMA - profiler: psychometrics properties among teachers
زمینه: مدل چند بعدی شکوفایی پرما که توسط مارتین سلیگمن توسعه داده شده است، شامل عوامل مرتبط با هیجانات مثبت و همچنین عملکرد مثبت میباشد. پژوهشها نشان دهنده رابطه مثبت شکوفایی با شادی، بهره وری، تاب آوری، رضایت از زندگی و رابطه منفی با افکار مرگ، ابتلا به بیماریهای جسمی و تجربه استرس میباشد. پرسشنامه شکوفایی (پرما) در محل کار توسط کرن توسعه داده شده است و در کشورهای استرالیا، ژاپن، هنگ کنگ و ایالات متحده امریکا اجرا گردیده و مشخصات روان سنجی آن گزارش شده است. اگرچه شکوفایی در محل کار موضوع مهمی است و توجه به ابعاد مختلف آن حائز اهمیت است، اما این موضوع در ایران و همچنین در میان معلمان مورد بررسی قرار نگرفته است و این پژوهش به بررسی ویژگیهای روان سنجی این پرسشنامه پرداخته است. هدف: در این مطالعه به بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه شکوفایی پرما در محل کار در ایران و برای معلمان پرداخته شده است. همچنین مدل نظری شکوفایی (پرما) با توجه به اطلاعات جامعه جدید مورد بررسی قرار گرفته است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. انتخاب نمونهها به روش نمونه گیری تصادفی انجام شده است و 394 معلم به نسخه ترجمه شده به فارسی پرسشنامه آنلاین شکوفایی پاسخ دادهاند. نتایج پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی تفسیر شده است. یافته ها: با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی ساختار عاملی مقیاس شکوفایی بررسی گردیده است. و شاخصهای برازش مدل نشان دهنده برازش خوب مدل با دادههاست. مربع کای (χ 2) با مقدار 239/17 و درجه آزادی 80، مربع کای نرم شده (2/989 =χ 2 /df)، شاخص برازش مقایسهها (0/98=CFI)، شاخص نیکویی برازش (0/95=GFI)، شاخص نرم شده نیکویی برازش (0/96=AGFI) و ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریب (0/065=RMSEA) همگی در سطح مطلوب هستند که نشان دهنده برازش با مدل مفهمومی است. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که از نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی که دارای انسجام درونی خوبی است و هر پنج عامل، هیجانات مثبت، مشغولیت مثبت، روابط مثبت، معنای مثبت و دست آوردهای مثبت به عنوان عوامل شکوفایی در میان معلمیان تأیید شدهاند. به این ترتیب میتوان از این پرسشنامه با توجه به اطلاعات این پژوهش برای ارزیابی شکوفایی معلمین ایرانی استفاده کرد.
Background: Martin M Seligman has developed a multi-dimensional model of Flourishing, PERMA. This model combines positive emotion (hedonic) and positive performance (eudiamonic) dimensions. Research has shown a positive relation between Flourishing and happiness, productivity, resiliency, life satisfaction, and a negative relation with death thoughts, physical illness, and stress experiment. The Workplace Flourishing Questionnaire (PERMA) is developed by Kern and was administered in Australia, Japan, Hong Kong, and the United States and its psychometric properties were reported. Although flourishing in general and in the workplace is significant, it’s not mentioned in Iran. Aims: The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the PERMA flourishing Questionnaire at work for teachers in Iran. Method: current research is a descriptive study. 394 teachers have responded to the translated version of the online flourishing questionnaire. Results: The factor structure of the flourishing scale has been investigated by confirmatory factor analysis. And the model fit indices, indicate that the model fits well with the data. Chi-square (χ 2) with the value of 2339/17 and degree of freedom 80, softened chi-square (χ2/df= 2/989), comparisons fit index (CFI= 0/98), goodness of fit index (0/95 GFI= goodness of fit index (AGFI= 0/96) and second root mean squared error approximations (RMSEA= 0/065) were all at the desired level indicating goodness of fit with the conceptual model. Conclusions: Based on the findings of this study, it can be concluded that the model of flourishing PERMA. Was applied in different samples including Iranian teachers group.
Flourish, Teachers, Positive Education, School
شکوفایی, پرما, معلمان, مدرسه, تربیت مثبت نگر
765
772
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-238-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/21
1398/6/30
2019/10/222019/11/72019/11/7
1398/8/16
Mohammad Hossein
Sahrifian
Shahid Beheshti University
محمد حسین
شریفیان
mhsharifian25@gmil.com
0081576919
0031947532846004103
No
دانشگاه شهید بهشتی
Jalil
Fath abadi
Shahid Beheshti University
جلیل
فتح آبادی
mhsharifian25@gmil.com
5719807314
0031947532846004104
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
Omid
Shokri
Shahid Beheshti University
امید
شکری
mhsharifian25@gmil.com
0081576919
0031947532846004105
No
دانشگاه شهید بهشتی
Saeed
Ghanbari
Shahid Beheshti University
سعید
قنبری
mhsharifian25@gmil.com
0081576919
0031947532846004106
No
دانشگاه شهید بهشتی
fa
ساخت و درستی آزمایی مقیاس زناشویی سنجش نیازهای اساسی
Development and validation of the couple’s basic needs assessment scale
زمینه: محور مداخلات واقعیت درمانی در کار با زوجین، کمک به آگاهی یافتن از نیازها و ارضای آنها در یکدیگر است. بنابراین سنجش نیازهای اساسی، مبتنی بر مفاهیمی که در بافتار زناشویی می یابند، نیازمند داشتن ابزاری معتبر است. هدف: هدف اصلی این پژوهش ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس زناشویی سنجش نیازهای اساسی بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. 1049 متأهل (504 زن و 545 مرد) با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای گزینش شدند. درستی همگرا از طریق همبستگی با پرسشنامۀ نیازهای اساسی گلسر (سالاری و صاحبی، 1383) آزمون شد. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، هر کدام با 50 درصد از داده ها صورت گرفت؛ تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس زناشویی سنجش نیازهای اساسی، پنج بُعد (امنیت، عشق، قدرت، تفریح و آزادی) را در برمی گیرد و نتایج تحلیل عاملی تأییدی، این پنج بُعد را تأیید کرد. بین مقیاس زناشویی سنجش نیازهای اساسی با مقیاس نیازهای اساسی گلسر همبستگی قوی وجود داشت و درستی همگرا تأیید شد (0/01>p، 0/05>p). قابلیت اعتماد مقیاس زناشویی سنجش نیازهای اساسی نیز از روش همسانی درونی آلفای کرونباخ با مقدار 0/90 و از طریق بازآزمایی با مقدار 0/91 بدست آمد. نتیجه گیری: مقیاس زناشویی سنجش نیازهای اساسی برای استفاده در زوج درمانی با زوج های ایرانی از قابلیت اعتماد و درستی کافی برخوردار است.
Background: The focus of reality therapy interventions in working with couples, is to raise couple’s awareness of their needs and to help them meet each other’s needs. Having a valid instrument is needed to measure these basic needs based on their manifestations in terms of close relationship of the couples. Aims: The aim of the present study was to develop and examine psychometric properties of the couple’s basic needs assessment scale (CBNAS). Method: The present study was correlational study. 1049 married individuals (504 women, 545 men) were selected by two-stage cluster sampling. The convergent validity was assessed by finding a correlation between the questionnaire of basic needs (Salari & Sahebi, 1383) and CBNAS. Results: the first half of the data was devoted to test the exploratory factor analysis and the second half of the data was devoted to test the confirmatory factor analysis. The exploratory factor analysis revealed the CBNAS comprises of five dimensions (security, love, power, fun, & freedom) and the result of confirmatory factor analysis confirmed the five dimensions. There was a strong correlation between the CBNAS and the questionnaire of basic needs, which supported the convergent validity for the the couple’s basic needs assessment scale (p<0/01, p<0/05). The reliability of the CBNAS demonstrated a good internal consistency with Cronbach's alpha value of 0/90 and Test-retest value of 0/91. Conclusions: the CBNAS could be used as a reliable and valid scale in couple therapy among Iranian couples.
Basic needs, Psychometric, Choice theory, Reality therapy, Couple therapy
نیازهای اساسی, روانسنجی, نظریه انتخاب, واقعیت درمانی, زوج درمانی
773
784
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-165-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/21
1398/6/30
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/22
1398/7/30
mona
maaref
Alzahra university
منا
معارف
mona.maaref88@gmail.com
0079522671
0031947532846004037
No
دانشگاه الزهرا
Hamid
Rezaeian
Alzahra university
حمید
رضائیان فرجی
rezaeian19237@alzahra.ac.ir
0036207683
0031947532846004038
Yes
دانشگاه الزهرا
zohreh
khosravi
Alzahra university
زهره
خسروی
zohreh.khosravi38@gmail.com
3960206941
0031947532846004039
No
دانشگاه الزهرا
Alireza
Baneshi
Allameh university
علیرضا
بانشی
alibaneshi4@gmail.com
5469939332
0031947532846004040
No
دانشگاه علامه طباطبایی
fa
نقش واسطهای استحکام من در رابطه بین سبکهای دلبستگی و بهشیاری
The mediating role of ego strength between attachment styles and mindfulness
زمینه: بهشیاری از آیین های شرقی و بخصوص بودا گرفته شده است که بهعنوان توجه آگاهانه به لحظه حال و تجربیات درونی و بیرونی فرد تعریف می شود. مطالعات پژوهشی حکایت از وجود رابطه بهشیاری با سبکهای دلبستگی دارند اما آیا استحکام من در رابطه بین سبکهای دلبستگی و بهشیاری نقش واسطهای دارد؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای استحکام من در رابطه بین سبک های دلبستگی و بهشیاری در دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و همبستگی است. تعداد 268 نفر دانشجو (231 مرد، 36 زن) بصورت نمونهگیری در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا مقیاس دلبستگی بزرگسال (بشارت، 1392)، مقیاس استحکام من (بشارت، 1395) و مقیاس توجه آگاهانه بهشیارانه (قربانی، واتسون و ویتینگتون، 2009) را تکمیل کنند. یافته ها: برای تحلیل داده های پژوهش از روش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دلبستگی ایمن با بهشیاری رابطه مثبت معنادار (0/50r=؛ 0/01p<)، دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا با بهشیاری به ترتیب رابطه منفی معنادار (0/28r=- و 0/43r=-؛ 0/01p<) و نمرههای استحکام من بالا با نمرههای بهشیاری رابطه مثبت معنادار (0/34r=؛ 0/01p<) دارد. دلبستگی ایمن با استحکام من رابطه مثبت معنادار (0/24r=؛ 0/24p<) و دلبستگی ناایمن با استحکام من رابطه منفی معنادار (0/34r=-؛ 0/01p<) داشت. نتیجه گیری: این بدان معنی است با افزایش سطح بهنجاری سبک دلبستگی، استحکام من و بهشیاری نیز بالا میرود و با افزایش سطوح استحکام من در افراد میزان بهشیاری نیز بالا میرود. نتایج همچنین نشان داد که نقش واسطهای استحکام من در رابطه بین سبک های دلبستگی و بهشیاری قابل تأیید است. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت استحکام من دارای نقش واسطهای بین سبکهای دلبستگی و بهشیاری است.
Background: Mindfulness which comes from eastern traditions, especially Buddhism, is defined by conscious attention to current moment and internal/external personal experiences. Researches showed that mindfulness has relationships with the attachment styles but does ego strength can mediate the relationship between attachment styles and mindfulness? Aims: The present study was performed to examine the mediating role of ego strength on the relationship between attachment styles and mindfulness in the University of Tehran and Medical University of Tehran students. Method: current study is a descriptive-correlational research Two hundred and sixty eight students (231 make, 36 female) participated in the study. All the students were asked to complete the Adult Attachment Inventory (Besharat, 1392), Ego Strength Scale (Besharat, 1395) and Mindfulness Awareness Attention Scale (Ghasemipour and Ghorbani, 2008). Results: Analysis of data involves descriptive and inferential statistics including frequency, percentage, mean standard deviation, Pearson’s correlation coefficient and path analysis. The results demonstrated that secure attachment had a significant positive association with mindfulness (r=0/50؛ p<0/01), insecure attachment (avoidance/ambivalence) had a significant negative association with mindfulness )r=-0/28 و r=-0/43؛ p<0/01 (and ego strength had a significant positive association with mindfulness (r=0/34؛ p<0/01). Secure attachment had a significant positive association with ego strength (r=0/24؛ p<0/01). Insecure attachment had negative correlation with ego strength (r=-0/34؛ p<0/01). Conclusions: The mediating role of ego strength on the relationship between attachment styles and mindfulness had been confirmed. Based on the results the higher attachment style score, the higher mindfulness and ego strength scores. And with higher ego strength score, mindfulness was higher too. According to the results of the present study, there is not a linear association on the relationship between attachment and mindfulness. Ego strength plays a mediating role on the relationship between them.
Attachment, Emotion, Ego strength, Mindfulness, Attention
دلبستگی, هیجان, استحکام من, بهشیاری, توجه
785
796
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-78-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/212019/09/21
1398/6/30
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/222019/10/22
1398/7/30
jamil
mansouri
جمیل
منصوری
mansourijamil@ut.ac.ir
5580027461
0031947532846004041
No
دانشگاه تهران
mohammadali
besharat
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
0031947532846004042
0031947532846004042
Yes
دانشگاه تهران
fa
تأثیر آموزش از طریق بازی های حرکتی بر یادگیری مفاهیم و علاقه به ریاضی دانش آموزان دیرآموز
The effect of education through motor games on the learning math concepts and interest to mathematics in slow learner students
زمینه: ویژگیهای خاص بازیهای حرکتی و فواید متعدد آن در رشد همهجانبه کودکان باعث توجه متخصصان به نقش بازی در آموزش شده است، اما آیا آموزش از طریق بازیهای حرکتی میتواند کمکی به بهبود یادگیری ریاضی در دانشآموزان دیرآموز کند؟ هدف: پژوهش حاضر، به منظور بررسی تأثیر آموزش ریاضی از طریق بازیهای حرکتی بر یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی دانشآموزان دیرآموز انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی شهر سنگر در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدهند. نمونه شامل 30 نفر از این کودکان بود که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش برنامه محققساخته آموزش از طریق بازیهای حرکتی (ابراهیمی، 1396) را طی 10 جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه توانمندی های یادگیری ریاضی پایه دوم (تبریزی، 1389)، آزمون هوشی وکسلر کودکان (وکسلر، 1949) و پرسشنامه علاقه به ریاضی (نعمتی، 1388) بود. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه در یادگیری مفاهیم ریاضی و تمامی مؤلفههای علاقه به ریاضی تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوریکه نمره گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه است (001/0>P). نتیجه گیری: آموزش ریاضی از طریق بازی های حرکتی باعث بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی و افزایش علاقه به ریاضی در دانش آموزان دیرآموز شده است.
Background: Special features of motor games and its many benefits to the all-round development of children have drawn the attention of experts to the role of play in education, but can learning through motor games help improve maths learning in slow learner students? Aims: The present study was conducted to investigate the effect of mathematical education through motor games on the learning of math concepts and interest to mathematics of slow learner students. Method: The research method is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The sample consisted of 30 children who were selected through purposeful sampling and randomly replaced into experimental and control group. The experimental group received 10 minutes of 45-minute motor games training program (Ebrahimi, 2017). The research tools were Mental Learning Ability Questionnaire of Secondary Grade (Tabrizi, 2010), Wechsler IQ Scale for Children (Wechsler, 1949) and Mathematics Interest Questionnaire (Nemati, 2009). Results: The results of analysis of covariance showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in learning mathematical concepts and all components of mathematical interest, so that the experimental group scored higher than the control group (P<0/001). Conclusions: Math instruction through motor games has improved the learning of mathematical concepts and increased interest in mathematics in late students.
Motor games education, Math concepts, Interest in mathematics, Slow learner students
آموزش بازی های حرکتی, مفاهیم ریاضی, علاقه به ریاضی, دانش آموزان دیرآموز
797
806
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-57-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/212019/09/212019/09/8
1398/6/17
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/222019/10/222019/10/22
1398/7/30
abbasali
hosseinkhanzadeh
guilan university
عباسعلی
حسین خانزاده
abbaskhanzade@gmail.com
2062243855
0031947532846004043
Yes
دانشگاه گیلان
shahrbano
ebrahimi
شهربانو
ابراهیمی
shahrbanoebrahimi@yahoo.com
6539828357
0031947532846004044
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
faezeh
khodakarami
فائزه
خداکرمی
faezekhodakarami@yahoo.com
6310007831
0031947532846004045
No
دانشگاه گیلان
ahya
hasirchaman
احیا
حصیرچمن
hasirchaman@gmail.com
2649337613
0031947532846004046
No
دانشگاه گیلان
fa
پیش بینی رضایت از زندگی بر اساس دلبستگی به خدا با واسطه گری تنظیم شناختی هیجان
The prediction of life satisfaction based on attachment to God with mediating role of cognitive emotion regulation
زمینه: سازههای تنظیم شناختی هیجان و دلبستگی به خدا از عوامل مهم و تأثیرگذار بر رضایت از زندگی میباشد. اما آیا تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین دلبستگی به خدا و رضایت از زندگی نقش واسطهای دارد؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی رضایت از زندگی با توجه به نقش دلبستگی به خدا و واسطهگری تنظیم شناختی هیجان انجام گرفته است. روش: بدینمنظور در قالب یک پژوهش همبستگی و با طرح تحلیل مسیر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 352 نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای رضایت از زندگی (اسکات هیوز،2001)، دلبستگی به خدا (بک و مک دونالد، 2004) و مقیاس تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی، کرایچ و اسپینهاون، 2002)، گردآوری و با استفاده از روش آماری مدلیابی معادلههای ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دلبستگی به خدا و رضایت از زندگی, و تنظیم شناختی هیجان رابطه منفی (0/001p<) وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که تنظیم شناختی هیجان بین رضایت از زندگی و دلبستگی به خدا نقش واسطهای ایفا میکند. نتیجهگیری: در مجموع، مدل حاضر بخوبی چگونگی ارتباط بین دلبستگی به خدا و رضایت از زندگی را تببین میکند و با تمرکز بیشتر بر تنظیم شناختی هیجان و سبک دلبستگی مناسب به خدا میتوان رضایت از زندگی دانشجویان را افزایش داد.
Background: Emotion Regulation and Attachment to god are among significant factors influencing Life Satisfaction. however, it is worth noting whether cognitive emotion regulation plays a mediating role in the relationship between attachment to God and life satisfaction Aims: The purpose of this study was to investigate the prediction of the life satisfaction based on of attachment to God with mediating role of cognitive emotional regulation. Method: For to do, This study was based the correlation method and path analysis design, 352 students from yasouj University were chosen by using multi-stage-cluster sampling method. The participants complete these questionnaires: Multidimensional Life Satisfaction Scale (2001), Beck McDonald attachment to God inventory (2004) and Cognitive Emotion Regulation questionnaire (2002). All data analyzed by structural equation model.Results: The results indicate that there is a significant negative relationship between attachment to God and life satisfaction and attachment to God and Cognitive Emotion Regulation(p<0/001). In addition the results of structural equation model showed that, Cognitive Emotion Regulation plays mediating role in the relationship between life satisfaction and attachment to God. Conclusions: The findings indicate that the model developed lends itself quite well to explaining how attachment to god and cognitive emotional regulation affect on life satisfaction. A greater focus on cognitive emotional regulation and proper attachment to god could lead to a higher level of life satisfaction among students.
Attachment to God, Life satisfaction, Cognitive emotion regulation, life satisfaction
دلبستگی به خدا, تنظیم شناختی هیجان, رضایت از زندگی
807
818
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-177-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/212019/09/212019/09/82019/08/19
1398/5/28
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/222019/10/222019/10/222019/11/7
1398/8/16
sohila
tahmaseb
University of Yasouj
سهیلا
طهماسب
s.tahmaseb.st@gmail.com
2300161001
0031947532846004048
No
دانشگاه یاسوج
ghavam
moltafet
University of Yasouj
قوام
ملتفت
moltafet@yu.ac.ir
2432300866
0031947532846004047
Yes
دانشگاه یاسوج
fa
تحلیلی بر علل تعارضات زناشویی در دو دهه اخیر (یک مرور نظامند)
Analysis of the causes of marital conflict in the last two decades (a systematic review)
زمینه: تعارض رایجترین مشکل در روابط زوجین است که کیفیت زندگی زناشویی را به صورت منفی تحت تأثیر قرار می دهد و سبب بروز پیامدهای منفی جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی می شود. تشدید و ناتوانی در حل آن ممکن است خانواده را دچار آسیب نماید و حتی منجر به طلاق شود. علی رغم پژوهش های میدانی متعددی که در این موضوع صورت گرفته است، جمع بندی و تحلیل منسجمی از علل تعارضات و ابعاد آن در دسترس نیست. هدف: هدف پژوهش حاضر مرور تحقیقات انجام شده در این زمینه و شناسایی علل تعارضات زناشویی بود. روش: در این تحقیق که به روش مرور سیستماتیک انجام شد، جامعه آماری مقالات علمی - پژوهشی، پایان نامهها و طرحهای پژوهشی مرتبط با تعارضات زناشویی بودکه در دو دهه اخیر (1380 تا 1398 و 2000 تا 2019) انجام شده اند. از بین 768 مورد جستجو شده تعداد 58 مورد مرتبط با علل تعارضات زناشویی انتخاب و وارد مطالعه شدند. یافته ها: در مجموع تعداد 41 عامل (با فراوانی 375) به عنوان علل تعارضات زناشویی شناسایی و در 4 دسته طبقهبندی شدند که به ترتیب از بیشترین میزان عبارت بودند از: عوامل خانوادگی با 40/80 درصد فراوانی؛ عوامل فردی با 40/53 درصد فراوانی؛ عوامل محیطی با 16/27 درصد فراوانی و عوامل معنوی با 2/4 درصد فراوانی. همچنین عمده ترین علل تعارضات زناشویی از بین 41 عامل عبارت بودند از: 1. مشکلات مالی (با 74/7 درصد فراوانی)؛ 2. دخالت خانوادهها و اطرافیان (با 7/20 درصد فراوانی)؛ 3. خشونت جسمانی و کلامی (با 14/6درصد فراوانی)؛ 4. ضعف مهارتهای ارتباطی و حل مسأله (با 5/6 درصد فراوانی)؛ 5. مشکلات جنسی (با 4/8 درصد فراوانی). نتیجه گیری: شناسایی مجموعه عوامل و میزان سهم هر یک از عوامل به پژوهشگران کمک می کند تا به کشف یک مدل منسجم از علل تعارضات زناشویی نائل شوند و مطابق این مجموعه عوامل ابزار پیش بینی و پیشگیری از تعارضات زناشویی را تدوین کنند.
Background: Conflicts are the most common problem in relationship of couples those negatively influence marital Quality and can lead to negative physiological, psychological,social and spiritual consequences. Intensification of the conflicts and disability in solving them can impair family and even lead to divorce. Despite the presence of many field researches about marital conflicts, there is no coherent analysis and conclusion of their causes and dimensions. Aims: The aim of the present study to review the related literature in order to identify the causes of marital conflicts. Method: this study was a systematic review, in which the statistical population are scientific research articles, dissertations and research schemes related to marital satisfaction since two last decades (2000-2019). Among768 cases that was explored, 58 cases, related to causes of marital conflicts entered into the study Results: According to the results, in sum, 41 factor(with frequency of (375) identified as the causes of marital conflicts. The entire factors of marital conflicts divided into the 4 categories, in order of importance: 1) family factors (40/80%),2) individual factors (40/53%), 3) environmental factors (16/27%) and spiritual factors (2/4%). In addition, the major causes of marital conflicts comprised: 1) Financial problem (7/74%), 2) Interference of families and relatives (7/20%), 3) Verbal and physical violence (16/14%), 4) lack of relationship and problem solving skills (5/6%), sexual problems (4/8%). Conclusions: Identifying of the factors and specifying the contributions of each of them to marital conflicts can help the researchers discover coherent model of marital conflicts. Based on these factors the instruments of prediction and prevention of marital conflicts can be defined and prepared
Marital conflicts, Family factors, Individual factors, Environmental factors, Spiritual factors
تعارضات زناشویی, عوامل فردی, عوامل خانوادگی, عوامل محیطی, عوامل معنوی
819
828
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-219-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/212019/09/212019/09/82019/08/192019/09/10
1398/6/19
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/222019/10/222019/10/222019/11/72019/10/15
1398/7/23
roodabeh
hooshmandi
Islamic Azad University
رودابه
هوشمندی
roodabeh.hshmnd64@gmail.com
2372629395
0031947532846004049
No
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
khodabakhsh
ahmadi
Baqiyatallah University of Medical Sciences
خدابخش
احمدی
kh_ahmady@yahoo.com
1464840482
0031947532846004050
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
alireza
kiamanesh
Kharazmi University
علیرضا
کیامنش
drarkia@gmail.com
1930878321
0031947532846004051
No
دانشگاه خوارزمی
fa
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی - بر ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری
The effectiveness of mindfulness - based cognitive behavioral training for mothers on the vitality of children with specific learning disabilities
زمینه: مطالعات متعددی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی را در زمینههای مختلف نشان داده است اما آیا آموزش ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان با اختلالات ویژه یادگیری آنها مؤثر است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران بر سرزندگی فرزندان اختلال یادگیری آنها در شهر تهران انجام شد. روش: پژوهش شبه آزمایشی و از نوع طرحهای پیش آزمون پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام مادران و دانش آموران ۸ تا ۱۲ سالهی دارای اختلال یادگیری شهر تهران تشکیل میدادند که از بین آنها ۵۶ نفر (۲۸ مادر و ۲۸ کودک) به شیوه نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون ترسیمی سرزندگی (فیروزی، ۱۳۹۳) بود که قبل و بعد از مداخله و در مرحلهی پیگیری ۳ ماهه بروی هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا شد. آزمودنیهای گروه آزمایش در هشت جلسه دوساعته تحت درمان شناختی رفتاری - مبتنی بر ذهن آگاهی باگلز (۲۰۱۰) قرار گرفتند. گروه گواه هیچگونه آموزش درمانی ویژهای دریافت نکرد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که اگرچه آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران بین نمرات سرزندگی فرزندان در گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری ایجاد نکرد اما در طول دوره آموزش ذهن آگاهی مادران گروه آزمایش در حال افزایش و اثر اصلی درونگروهی زمان (پسآزمون، پیشآزمون و پیگیری) در گروه آزمایش به لحاظ آماری در سطح احتمال (0/05>P) معنادار بود. نتیجهگیری: این به این معنی است که آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر روی سرزندگی کودکان با اختلالات ویژه یادگیری تأثیر گذاشته است اما برای تغییرات معنیدار به زمان بیشتری نیاز است.
Background: Numerous studies have shown the effectiveness of mindfulness- training in different areas but whether teaching mindfulness - Based Cognitive Behavioral training to mothers could be effective on vitality in their children with specific learning Disabilities. Aims: The aim of the present study was to investigate the effects of mothers ’ Mindfulness - Based Cognitive Behavioral training on vitality in their children with specific learning Disabilities. Method: In a quasi-experimental design a pretest-posttest and follow-up with the control group paradigm were applied. The statistical participants of this study consist of all mothers and students aged 8 to 12 years with specific learning disabilities in Tehran city. A sample of, 56 (28 mothers and 28 children) were selected through Purposive sampling method and was randomly divided into experimental and control groups. Data collection tools was the vitality scale. Groups were tested before and after the intervention and at the follow up period of 3 months. The experimental group received cognitive behavioral of Mindfulness - Based Cognitive Behavioral training in 8 sessions of 2 hours. The control group did not receive any special training. Results: Data analysis showed that although there were no significant differences between the experimental and the control groups in vitality scores but the main effect of time was statistically significant (P>0/05).There were significant differences between pretest and follow-up scores. Conclusions: This means that intervention has affected the vitality of children in the experimental group but for meaningful changes, more time is needed.
Specific learning disabilities, Vitality, Mindfulnes
اختلالات ویژه یادگیری, سرزندگی و ذهن آگاهی
829
838
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-162-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/212019/09/212019/09/82019/08/192019/09/102019/08/3
1398/5/12
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/222019/10/222019/10/222019/11/72019/10/152019/10/22
1398/7/30
maryam
bashour lashgari
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
مریم
باشعور لشگری
pbl2005@yahoo.com
0051534355
0031947532846004052
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
Parisa
tajalli
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
پریسا
تجلی
P_tajalli@yahoo.com
0031947532846004053
0031947532846004053
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
mojtaba
amiri majd
Islamic Azad University
مجتبی
امیری مجد
amirimajd@yahoo.com
3931013642
0031947532846004054
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
fa
طراحی بسته آموزشی تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اثربخشی آن بر خودپنداشت دانش آموزان متوسطه اول
Designing an adolescent educational package of sexual education based on iranian culture and effectiveness on self-concept in high school students (first period)
زمینه: تدوین برنامه تربیت جنسی نوجوانان، متناسب با فرهنگ ایرانی و بررسی تأثیر آن بر مؤلفه های روانشناختی در دانش آموزان دارای اهمیت فراوانی است. با این وجود تاکنون پژوهشی در مورد تأثیر تربیت جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر ابعاد مختلف خودپنداشت دانش آموزان نوجوان انجام نگرفته است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بسته تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر خودپنداشت دانش آموزان متوسطه اول شهرستان تاکستان انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش وگروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان مدارس متوسطه دوره اول شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 98-1397 هستند که از بین آنها 90 نفر (هر گروه 45 نفر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش داده شد و گروه گواه در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزار جمعآوری داده ها شامل بسته آموزشی تربیت جنسی نوجوانان (محقق ساخته) و پرسشنامه خودپنداشت راجرز (1957) بود. داده ها جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد آموزش بسته تربیت جنسی بر خودپنداشت جسمی، اجتماعی، عقلانی و اخلاقی اثر معناداری داشته است (0/01p<). نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش اثربخشی بسته آموزشی تربیت جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر خودپنداشت مورد تأیید قرار گرفت.
Background: Designing the educational package of sexual education based on Iranian culture and study its impact on psychological components in students is great importance. However, no research has ever been done on the impact of sexual education based on Iranian culture on self-concept of adolescent students. Aims: The purpose of this study was to investigate the effect of training package of sexual education based on Iranian culture on self-concept of middle school girl students in Takestan. Method: The research is quasi experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of this study is student's middle school in Takestan in 2018-2019 academic year. That Among them 90 students (each group of 45) were selected by multi-stage random cluster sampling and divided into two experimental and control groups. The experimental group received training sexual education in 8 sessions of 90 minutes and the control group did not receive any training during this training period. Data collection instrument was adolescent educational package of sexual education and Rogers Self-Concept Questionnaire (1957). Data were analyzed by the use of covariance analysis. Results: The results showed that training of sexual education based on Iranian culture could be significantly effective in promoting self-concept (p<0/01). Conclusions: Based on the findings of this study, can confirmed the effectiveness of educational package of sexual education based on Iranian culture on self-concept.
Adolescent sexual education, Self-concept, Students
تربیت جنسی نوجوانان, خودپنداشت, دانش آموزان
839
850
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-116-4&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/212019/09/212019/09/82019/08/192019/09/102019/08/32019/07/15
1398/4/24
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/222019/10/222019/10/222019/11/72019/10/152019/10/222019/10/22
1398/7/30
ehsan
rahmani
Kermanshah Branch, Islamic Azad University
احسان
رحمانی
Rahmani_ehsan@yahoo.com
4391352540
0031947532846004055
No
واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی
Mokhtar
Arefi
Kermanshah Branch, Islamic Azad University
مختار
عارفی
m.arefi@iaiksh.ac.ir
3230503449
0031947532846004056
Yes
دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه
Karim
Afsharineya
Kermanshah Branch, Islamic Azad University
کریم
افشاری نیا
k.afsharineya@iau.ac.ir
5849560920
0031947532846004057
No
واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی
Hasan
Amiri
Kermanshah Branch, Islamic Azad University
حسن
امیری
ahasan.amiri@iau.ac.ir
4969449546
0031947532846004058
No
واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی
fa
بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان
The role of cognitive ability and socioeconomic status in predicting students' academic engagement
زمینه: یکی از سازه های اساسی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، درگیری تحصیلی است. ارتباط درگیری تحصیلی با متغیرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. مرور پژوهشی نشان از شکاف پژوهشی در بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان رومشکان در سال 97-96 انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش، شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رومشکان بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 317 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت اجتماعی - اقتصادی و اطلاعات جمعیت شناختی بود. یافته ها: ضریب همبستگی نشان از ارتباط مثبت و معنی دار بین توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با درگیری تحصیلی دارد و ضریب رگرسیون چندگانه برای پیش بینی درگیری تحصیلی از طریق توانایی شناختی برابر با 0/561 و وضعیت اجتماعی - اقتصادی برابر با 0/436 بود (0/005≥P). در نهایت نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در حدود 49 درصد از تغییرات در متغیر وابسته (درگیری تحصیلی دانش آموزان) از طریق متغیرهای پیش بین (توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی) قابل تعیین است. نتیجه گیری: با افزایش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی با احتمال زیادی درگیری تحصیلی دانش آموزان افزایش پیدا می کند.
Background: One of the key constructs in students' academic achievement is academic engagement. The relationship between academic engagement with various variables has been studied. Research review reveals a research gap in the role of cognitive ability and socioeconomic status in predicting students' academic engagement. Aims: The purpose of this study was to determine the role of cognitive ability and socioeconomic status on academic engagement in high school female students in Romashkan in 2017-2018. Method: The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study consisted of all high school second grade female students in Romashkan who were selected by multistage cluster sampling method. The instruments used were Rio Academic Engagement Questionnaire (2013), Neural Cognitive Ability Questionnaire (2013) and a researcher-made questionnaire of socioeconomic status and demographic information. Results: Correlation coefficient showed a significant positive correlation between cognitive ability and socioeconomic status with academic engagement and standard regression coefficient (beta) predicting academic engagement through cognitive ability equal to 0/412 and socioeconomic status equal to. Was 0/375 (P≥0/005). Finally, the regression results showed that about 40% of the changes in the dependent variable (students' academic engagement) can be determined through predictive variables (cognitive ability and socioeconomic status). Conclusions: With increasing cognitive ability and socioeconomic status, students' academic engagement is likely to increase.
Academic engagement, Cognitive ability, Socioeconomic status, Students
درگیری تحصیلی, توانایی شناختی, وضعیت اجتماعی - اقتصادی, دانش آموز
851
858
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-111-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/212019/09/212019/09/82019/08/192019/09/102019/08/32019/07/152019/08/5
1398/5/14
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/222019/10/222019/10/222019/11/72019/10/152019/10/222019/10/222019/09/24
1398/7/2
Leyla
Amiri
Islamic Azad University of Roudehen, Roudehen, Iran
لیلا
امیری
leylaamiri196@gmail.com
0031947532846004059
0031947532846004059
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
Hosein
Ebrahimi moghaddam
Islamic Azad University of Roudehen, Roudehen, Iran
حسین
ابراهیمی مقدم
H.ebranimiMoghaddam@riau.ac.ir
0031947532846004060
0031947532846004060
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
Narges
babakhani
Islamic Azad University of Roudehen, Roudehen, Iran
نرگس
باباخانی
Babakhani@riau.ac.ir
0031947532846004061
0031947532846004061
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
fa
بررسی رابطه شخصیت، هوش هیجانی، استعداد و علایق با عملکرد کارکنان در شرکت نساجی دیباریس
Investigate the relationship of personality, emotional intelligence, talent and interest with employee performance in dibaris tehran city textile company
زمینه: امروزه به دلیل وجود رقابت بین سازمان ها برای دستیابی به موفقیت بیشتر، تسلط بر منابع موجود در سازمان اهمیت یافته است. از جمله منابع مهم برای هر سازمانی نیروی انسانی آن سازمان است که توجه به ویژگی های آنها نقش مهمی در موفقیت سازمان دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط میان شخصیت، هوش هیجانی و استعداد و علایق با عملکرد کارکنان شرکت نساجی دیباریس بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شرکت نساجی دیباریس شهر قزوین تشکیل داده بودند که تعداد 100 نفر از کارکنان شرکت دیباریس با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی بارآن (2000)، پرسشنامه شخصیتی نئو (1992)، پرسشنامه استعداد اوهلی (2007)، علاقه و رغبت شغلی استرانگ (1960) و پرسشنامه عملکرد کارکنان هرسی و گلداسمیت (1980) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با عملکرد کارکنان رابطه معنادار وجود دارد (0/05P<). بین استعداد با عملکرد کارکنان رابطه معنادار وجود دارد (0/01P<). متغیر استعداد بیشتر از سایر متغیرها عملکرد کارکنان را پیشبینی میکند. نتیجه گیری: برای افزایش بهرهوری سازمانها و عملکرد مطلوب کارکنان به مؤلفههای شخصیتی، هیجانی و استعدادی کارکنان باید توجه داشت.
Background: Nowadays, due to the competition between organizations for greater success, the resources available in the organization have become important. One of the most important resources for any organization is the human resources of the organization whose attention to their characteristics plays an important role in the success of the organization. Aims: The overall purpose of this research is to investigate the relationship between personality, Emotional Intelligence, talent, and Favorites with performance Dibaris Qazvin City Textile Company Method: The research method was correlation which is categorized as descriptive research methods. The statistical population included all employees of Dibaris Textile Company in Qazvin. 100 employees of Dibaris Textile Company were.selected by convenience sampling method. Data were collected by Bar-on Emotional Intelligence Questionnaire (2000), Neo Personality Questionnaire (1992), Early Talent Questionnaire (2007), Strong Job Interest and Satisfaction Questionnaire (1960), and Hershey & Goldsmith Staff Performance Questionnaire (1980). Results: The results of statistical analysis showed that There is a significant statistical relationship between emotional intelligence and employee performance (p<0/05). There is a meaningful statistical relationship between talent and employee performance (p<0/01). however, the talent variable predicts employee performance more than other variables. Conclusions: To increase productivity and optimal performance of employees to personality traits, emotional and talent should be noted.
Personality, Emotional intelligence, Talent, Interests, Employee performance
شخصیت, هوش هیجانی, استعداد, علایق, عملکرد کارکنان
859
867
http://psychologicalscience.ir/browse.php?a_code=A-10-1-152&slc_lang=fa&sid=1
2019/10/222019/06/32019/09/212019/09/212019/09/212019/09/82019/08/192019/09/102019/08/32019/07/152019/08/52019/10/22
1398/7/30
2019/10/222019/11/72019/11/72019/10/222019/10/222019/10/222019/11/72019/10/152019/10/222019/10/222019/09/242019/10/22
1398/7/30
Fatemeh
Bashardoust
Islamic Azad University, Science and Research Branch
فاطمه
بشردوست
f.b52@yahoo.com
0031947532846004062
0031947532846004062
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
Alireza
Mohmmadi Aria
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
علیرضا
محمدی آریا
0031947532846004063
0031947532846004063
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی