پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 110 - ( بهار 1401(اردیبهشت)، 1401 )                   جلد 21 شماره 110 صفحات 264-249 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kabiri A, vahedi M. (2022). The efficacy of the "philosophy for children" program by enriching digital technologies on cognitive distortions and perceived competence of orphaned and abused male children. Journal of Psychological Science. 21(110), : 2 doi:10.52547/JPS.21.110.249
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1362-fa.html
کبیری علی اکبر، واحدی مهدی. اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان با غنی‌سازی فناوری‌های دیجیتال بر تحریفات شناختی و ادراک شایستگی کودکان پسر بی‌سرپرست و بدسرپرست مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (110) :264-249 10.52547/JPS.21.110.249

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1362-fa.html


دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، kabiriakbar98@yahoo.com
چکیده:   (935 مشاهده)
زمینه: تحریفات شناختی و ادراک شایستگی نقش بسزایی در سلامت­روانی کودکان دارند؛ بااین‌وجود مداخلات مختص کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کمتر مورد توجه بوده است. همچنین تأثیر مداخلات مبتنی بر، برنامه "فلسفه برای کودکان" به‌منظور کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز مورد توجه قرار نگرفته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه "فلسفه برای کودکان" با غنی‌سازی فناوری‌های دیجیتال بر تحریفات شناختی و ادراک شایستگی کودکان پسر بی‌سرپرست و بدسرپرست بود.
روش: حاضر نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان پسر 12-10 ساله ساکن در مرکز بهزیستی شهرستان ازنا در پاییز 1399 تشکیل می‌دادند. تعداد 30 کودک به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به‌صورت تصادفی گمارده شدند. افراد گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای (هر هفته دو جلسه) مداخله آموزشی (مجموعه پنج جلدی پرسندو، قائدی، 1398) قرار گرفتند اما افراد گروه گواه این مداخله‌ را دریافت نکردند. شرکت‌کنندگان با پرسشنامه تحریفات شناختی (عبدالله­ زاده و سالار، 1389) و ادراک شایستگی (هارتر، 1985) در مرحله پیش و پس‌آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش‌آزمون، تفاوت معنی‌داری بین گروه آزمایش و گواه در متغیرهای تحریفات شناختی و ادراک شایستگی وجود دارد (0/5 P<). بنابراین یافته‌های این پژوهش در راستای سایر پژوهش‌های انجام‌شده، بیانگر نقش مثبت استفاده از فناوری‌های دیجیتال در برنامه فلسفه برای کودکان به‌منظور کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق می‌توان پیشنهاد داد، برنامه فلسفه برای کودکان با غنی‌سازی فناوری‌های دیجیتال می‌تواند در راستای یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادی آموزش‌وپرورش " بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی" و همچنین به‌عنوان ابزار مداخله‌ای مناسب جهت کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان پسر بی‌سرپرست و بدسرپرست مورد استفاده قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 855 kb]   (365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)