دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، kabiriakbar98@yahoo.com
چکیده: (935 مشاهده)
زمینه: تحریفات شناختی و ادراک شایستگی نقش بسزایی در سلامتروانی کودکان دارند؛ بااینوجود مداخلات مختص کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کمتر مورد توجه بوده است. همچنین تأثیر مداخلات مبتنی بر، برنامه "فلسفه برای کودکان" بهمنظور کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست نیز مورد توجه قرار نگرفته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه "فلسفه برای کودکان" با غنیسازی فناوریهای دیجیتال بر تحریفات شناختی و ادراک شایستگی کودکان پسر بیسرپرست و بدسرپرست بود.
روش: حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان پسر 12-10 ساله ساکن در مرکز بهزیستی شهرستان ازنا در پاییز 1399 تشکیل میدادند. تعداد 30 کودک به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) بهصورت تصادفی گمارده شدند. افراد گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته دو جلسه) مداخله آموزشی (مجموعه پنج جلدی پرسندو، قائدی، 1398) قرار گرفتند اما افراد گروه گواه این مداخله را دریافت نکردند. شرکتکنندگان با پرسشنامه تحریفات شناختی (عبدالله زاده و سالار، 1389) و ادراک شایستگی (هارتر، 1985) در مرحله پیش و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گواه در متغیرهای تحریفات شناختی و ادراک شایستگی وجود دارد (0/5 P<). بنابراین یافتههای این پژوهش در راستای سایر پژوهشهای انجامشده، بیانگر نقش مثبت استفاده از فناوریهای دیجیتال در برنامه فلسفه برای کودکان بهمنظور کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این تحقیق میتوان پیشنهاد داد، برنامه فلسفه برای کودکان با غنیسازی فناوریهای دیجیتال میتواند در راستای یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادی آموزشوپرورش " بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی" و همچنین بهعنوان ابزار مداخلهای مناسب جهت کاهش تحریفات شناختی و بهبود ادراک شایستگی کودکان پسر بیسرپرست و بدسرپرست مورد استفاده قرار گیرد.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/1/29
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |